Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det förstår jag inte alls. Om man kan bättre så skulle man väl slängt in det i 5D Mark III alternativt ta sensorn från 1D X som är nykonstruerad.

Det är väl inte säkert.
Man har ju enl. en del sakkunniga här i forumet gjort gällande att Canon inte har möjlighet att producera sensorer med senste teknik i sina fabriker. Så mitt antagande var att man tar hjälp utifrån med tillverkningen men med sina egna konstruktioner.
Sen kanske in Canon vil det då man gärna vill kunna säga att man faktiskt tillverkar sensorerna till sina DSLR själv och inte gör som Nikon mfl och köper från t ex Sony.

Att man i 1Dx klarar att tillverka själv beror nog på att den har relativt låg upplösning och att BSI inte skulle vara nån större fördel i det läget.

Det är förstås riktigt att metallhus ger problem ifall man vill implementera GPS etc. Metall används ju för att skärma av radiosignaler.

Dock finns det faktiskt en kamera på marknaden med metallskelett och inbyggd GPS, SLT-A77. Eftersom elektronik är ett av Sonys kärnområden så kanske det har varit lite lättare för dem att klura ut nånting när det gäller detta.
.

Det är i sammanhanget en viss skillnad på att bygga in en GPS och WIFI i ett hus vars skall består av metall.
Dels för att vad det gäller GPS så är kommunikationen enkelriktad.
Det är enbart frågan om mottagning.
GPS fungerar bara utomhus, och då är risken för störningar från omgivningen klart mindre.

Vad det gäller WIFI så behövs ju även en sändare.
Metaller inte bara isolerar radiovågor, vad det gäller radiovågor på de höga frekvenser som används för WIFI så förorsakar metaller faktiskt att radiovågorna reflekteras.
Reflektionerna i sig skapar det som på fackspråk kallas interreferenser, på mer vanlig Svenska, "störningar".

Ovanpå allt detta så använder WIFI högre frekvenser (2,4 GHZ och 5 GHz) mot GPS (1,2 GHz och 1,5 GHz), vilket faktiskt krånglar till det hela ytterligare.
Ännu svårare att undvika interreferenser.

Med tanke på att i verkligt bruk, där Ethernet är det enda som är tillräckligt stabilt, så är jag personligen inte intresserad av inbyggd WIFI, men ser gärna inbyggt Ethernet som i 1Dx.
Med möjlighet att sätta på en extern enhet utanpå huset för WIFI.

Enligt uppgift från Canon, så är tanken med den nya sändare till 5D mkIII att den skall fungera även med andra kommande kameror.
(Information som jag fått direkt från en av Canons representanter).

Så jag ser det som mycket långsökt att vi får se inbyggt WIFI in efterföljaren till 7D.

Förstår inte heller varför GPS skulle vara problem. har det i min Lenovo A7 pad som är magnesium hölje. Att SONY har löst något andra inte kan tror jag inte på.

Förstår inte heller varför GPS skulle vara problem. har det i min Lenovo A7 pad som är magnesium hölje. Att SONY har löst något andra inte kan tror jag inte på.
Du missförstår mig helt. Jag påstår ju inte alls att det bara är Sony som kan lösa det här, bara att de var först med att göra det. För det är väl inte det du vill bestrida?
.

För övrigt skulle jag inte bli förvånad om uppföljaren till 7D får rejält hög upplösning. 1DX är 18mp med snabb seriebildstagning. 5D mkIII är 22mp med goda brus-egenskaper (i alla fall de jämförelser jag sett). Det som nu saknas i Canon's lineup är en kamera med hög upplösning - framförallt nu när Nikon har D800 med 36mp. Hög upplösning innebär också hög pixel-densitet, och därmed bättre möjlighet att beskära bilder - något jag misstänker fågel-fotografer skulle uppskatta.

Fy vad jag skulle bli sur om de kastade in 36 Mpxl på APS-C-sensor.... Skulle de mån tro då lyckas få ner bruset i jämförelse med dagens 7D? Plus att jag vill inte ha 36 Mpxl bilder....

Jag vill ha 17 - 20 Mpxl crop sensor med bättre brusegenskaper och DR än den sensor som just nu sitter i MkI. Resultaten jag sett då man jämför EOS 550D (vilken jag har) vs 7D så är 7D bättre i brus, men inte så mycket bättre att det berättigar till den prisskillnaden som det gäller mellan kameramodellerna. Skulle jag få bättre sensor i MkI, skulle det räcka för mig som uppdate.

Så mycket som 36mp på aps-c tror jag nog inte Canon kommer med den närmaste tiden - Nikon's 36mp är ju på fullformat. Men 25+ skulle i alla fall inte förvåna mig. Då skulle de som prioriterar snabb seriebildstagning styras till 1DX, de som prioriterar bra brusegenskaper styras till 5DIII, och de som prioriterar hög upplösning/pixeldensitet styras till 7DII. Det mesta som nämns som önskemål här i tråden (såsom bra brusegenskaper och förbättrad autofokus) täcker ju 5DIII redan in, vilket får mig att tro att Canon lägger fokus på något annat - och det enda jag kan komma på som skulle nischa den från de övriga proffs-modellerna är just upplösningen.

Observera att jag inte har en aning om hur Canon tänker och bara gissar, men jag har svårt att tro att de skulle göra en billig kamera som har liknande egenskaper som en 5DIII (undantaget sensorstorleken) och dessutom med snabbare seriebildstagning.

... jag har svårt att tro att de skulle göra en billig kamera som har liknande egenskaper som en 5DIII (undantaget sensorstorleken) och dessutom med snabbare seriebildstagning.
Varför det? När 7D presenterades hade den ju bättre AF och snabbare seriebildstagning än 5DII och marginellt färre pixlar.

Själv har jag svårt att tro att man skulle inrikta en efterföljare till 7D mot en annan nisch än nuvarande 7D. Dvs en snabb kamera med hög bildkvalité, lämplig för t ex sport- och fågelfoto.

Fågelfotograferna behöver en värdig uppgradering

Så länge som att Canon inte har något bättre att erbjuda än sin bästa sensor med idag 4.30µm pixelstorlek (18MP i 550D/600D/7D, 14MP i G1X), så är det knappast troligt att någon ersättare till 7D introduceras.

Dels har Canon med sitt EF-S (1.6x) ett inneboende handikapp mot APS-C (1.5x), men till skillnad mot konkurrenterna dessvärre en åldrig sensortillverkning. Ett tydligt exempel är Pentax K-5 och Nikon 7000D med vida överlägsna mätvärden gentemot Canons motsvarande modeller. Canon har inte heller i dagsläget något i sensorväg som kan mäta sig med upplösningen hos t.ex. nya Nikon D3200 med 24 MP, småbildsformatet undantaget.

Vad Canon behöver är ett snack med sensorleverantören till Olympus OM-D. Den sensorn har en pixelstorlek på 3.7µm, vilket omräknat till Canons sensorstorlek blir just 24 MP totalt. Canon har inte råd att ta stryk av konkurrenterna på bägge fronterna, småbild och 1.6x EF-S. Därför vinnlägger sig förmodligen Canon om att nästa modell blir tillräckligt bra, med ett jämförelsevis konkurrensmässigt pixelantal runt 24 MP.

Det är väl inte säkert.
Man har ju enl. en del sakkunniga här i forumet gjort gällande att Canon inte har möjlighet att producera sensorer med senste teknik i sina fabriker. Så mitt antagande var att man tar hjälp utifrån med tillverkningen men med sina egna konstruktioner.
Sen kanske in Canon vil det då man gärna vill kunna säga att man faktiskt tillverkar sensorerna till sina DSLR själv och inte gör som Nikon mfl och köper från t ex Sony.

Att man i 1Dx klarar att tillverka själv beror nog på att den har relativt låg upplösning och att BSI inte skulle vara nån större fördel i det läget.

Förlåt jag läste ditt förra inlägg slarvigt och fastnade på "3D".

Jag tror också att det kommer en mer högupplöst kamera. Det är som upplagt för det. 5D Mark III är gjort efter pressfotografernas önskemål. Sen kan vi ju hoppas att en sådan kamera får bättre dynamiskt omfång. Canon har köpt in sensorer till systemkameror förr så inget är omöjligt.

Nåväl, först ut tror jag är en APS-C-kamera med ny sensor: Eos 650D

Canon is 'process locked' by its two fabrication lines

Läste ett intressant inlägg på ett engelsk-språkigt forum, som beskriver hur Nikon satsat på knock-out i kampen mot Canon, närmare bestämt med specifikt de sensoregenskaper som man vet att Canon svårligen kan följa med på, ex D800 <> 5Diii, D3200 <> (600D)/650D.

Samma marknadföringstaktik tillämpar f.ö. Canon själva med kompaktkameran PowerShot G1X, där man valt ett nytt obrutet marknadssegment, för att skaka av sig konkurrensen.

Canon is 'process locked' by its two fabrication lines

Jag som 7D ägare hoppas verkligen att det senaste ryktet om att 7D ska få en rejäl firmware uppdatering som då faktiskt ger nya features och inte bara fixar små meny buggar eller översättningsfel. Det låter ju rätt logiskt om dom just nu inte kan fixa en bättre sensor och bygga nya 7Dm2 runt.

http://www.canonrumors.com/2012/04/new-extensive-firmware-for-the-canon-eos-7d-cr1/

"Added Features
I received some information that suggested instead of a near future 7D Mark II, we’d see a firmware update that would add new features to the current 7D.

Most of the added features mentioned would aid video. It mentioned new visual aids on the LCD for exposure and audio. Also a suggestion about an autofocus feature being added. We have heard that a new 18-135 IS lens would be coming with a silent autofocus motor alongside the T4i, so maybe there is a new AF feature coming.

CRs Take
Canon has really only added significant features to the 5D Mark II via firmware in the past, so this would be a unlikely situation in my opinion. Although, adding features to the 7D to boost some sales while we wait for a successor does make some sense. Definitely CR1 for now.

cr"

...
Det låter ju rätt logiskt om dom just nu inte kan fixa en bättre sensor och bygga nya 7Dm2 runt.
...

Frägan är varför skulle de inte kunna bygga en bättre sensor för uppföljaren till 7D?
Köper personligen inte alls det resonemanget.

Personligen, tror, och hoppas jag att Canon gör som med 5D mkIII.
Dvs i princip behåller samma upplösning som den tidigare kameran, och förbättrar ISO och brusprestanda.
Eftersom Canon klarade det med 5D mkIII, så är det fullt rimligt att de klarar det med uppföljaren till 7D.

För mig, som faktiskt använder två st. 7D som yrkesverktyg så ser jag helt uppriktigt inga som helst fördelar med öka upplösningen på 7D, däremot en del nackdelar.

I övrigt så är ju en kamera så oerhört mycket mer än bara en sensor.
För mig är sådant som att kunna redigera RAW-bilder direkt kameran, och spara som Jpeg mycket högt prioriterat.

Bättre AF (den nuvarande beter sig inkosekvent mot mörka motiv) och att antalet FPS håller sig konstant och inte varierar pga den nuvarande buggen är minst lika viktigt.

Har i uppriktighetens namn rejält svårt att förstå detta enorma fokus på sensorerna i sig själva.
Dagens kameror är överlag så bra att jag knappt bryr mig om just den delen för valet av min egen utrustning.
Allt annat omkring, och framför allt helheten är så oerhört mycket viktigare.

Faktum är ju att när bilderna väl publiceras på webben, eller i tryckt format, så är den synbara skillnaden mellan olika sensorer för det mesta inte ens synbar på det slutgiltiga resultatet.

Bra bilder har ju dessutom, faktiskt att göra med en hel massa andra saker, än bara teknisk perfektion.

När Sony och Nikon har 24 megapixel är det svårt för Canon att ligga kvar på 18 megapixel. För många är fler pixlar inte fel och du får väl köra med sRAW.

Det gick ju rykten för ett tag sedan att det inte skulle komma någon 7D mk2 utan att 70D skulle lägga sig emellan 7d och 60d likt 50D och tidigare.

Väntar själv på 7D mk2 då bytet till FF troligen inte blir av nu när 5d mk3 blev så överprisad. Vi får hoppas det bara var lösa rykten.

När Sony och Nikon har 24 megapixel är det svårt för Canon att ligga kvar på 18 megapixel. För många är fler pixlar inte fel och du får väl köra med sRAW.

Antar att du menar mRAW ;)
I så fall så vill jag ha ett mRAW-läge någonstans kring 16 MP.
Vilket absolut skulle kunna funka.
Nuvarande mRAW på 10 MP är lite för lågt för min smak.

Frägan är varför skulle de inte kunna bygga en bättre sensor för uppföljaren till 7D?
Köper personligen inte alls det resonemanget.

Nu läste du nog inte riktigt rätt eller så uttryckte jag mig felaktigt. ;) Det enda jag sa var ju att en feature FW uppdatering till 7D är välkommet om nu Canon har svårt och svara på konkurrenternas sensorer , inte att dom skulle bygga en eventuell 7Dm2 på den gamla 18MP sensorn.

Nu läste du nog inte riktigt rätt eller så uttryckte jag mig felaktigt. ;)
...

Nejdå, jag förstod precis vad du menade!

Däremot så gjorde jag nog mig själv missuppfattad.
Svaret var inte bara riktigt till dig, utan gäller minst lika mycket det i mina ögon mycket märkliga påståendet att Canon inte klarar av att utveckla en tillräckligt bra sensor till uppföljaren för 7D.

Jag tror inte alls att det är nödvändigt att öka upplösningen för att få köpare till en 7D mkII.
Tvärtom.

Lite intressant i sammanhanget är ryktet/spekulationerna om att Nikon skall komma med en D400s som kommer att ha "bara" 16 MP.

Är övertygad om att många fotografer med mig anser att det räcker, och att det i kombination med förbättrad ISO-prestanda, tillsammans med husets egenskaper i övrigt är mer intressant en ett hus med hela 24 MP i upplösning.

Jag tror inte alls att det är nödvändigt att öka upplösningen för att få köpare till en 7D mkII.
Tvärtom.

Lite intressant i sammanhanget är ryktet/spekulationerna om att Nikon skall komma med en D400s som kommer att ha "bara" 16 MP.

Är övertygad om att många fotografer med mig anser att det räcker, och att det i kombination med förbättrad ISO-prestanda, tillsammans med husets egenskaper i övrigt är mer intressant en ett hus med hela 24 MP i upplösning.

Jag är med dig: Har själv 550D med samma sensor och 18 mpxl är STOOORT! Fast jag har en 3K-datorskärm så är den liten i jämförelse. 18 Mpxl räcker bra till det mesta, men det är bruset jag skulle vilja ha reducerat på de bilder som min kamera producerar; 7D är inte mycket bättre än 550D på den fronten. Lite, men inte mycket. Samt att jag önskar dylikt AF som nuvarande 7D har fast utan buggarna.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar