Den lär knappast ha ett hermetiskt tillslutet magnesium-skal, så det borde inte vara en begränsning för WIFI/GPS - att lägga antennen utanför och täcka med plast/gummi är fullt möjligt. Det finns mobiltelefoner som till största delen har metallskal, och där fungerar både GPS, WiFi och telefoni fint. Trots detta tror jag ändå inte att GPS kommer med i en xD-kamera de närmaste åren - tror det dyker upp i xxxD och xxD-serierna först.
Det behövs inte alls ett hermetiskt slutet magnesium-skal för att problemen skall uppstå.
Tyvärr.
Jämförelsen med mobiltelefoner håller inte heller, dels för att mobiltelefonerna ifråga har en mycket mindre del metall i skalet.
Samtidigt som mobiltelefoner rent generellt har begränsningar i både räckvidd och hastighet vad det gäller WIFI, och just metallen i telefonerna är den huvudsakliga orsaken till just det faktum att räckvidd och hastighet är begränsad.
Att sätta antenner gummit, utanför skalet är inte heller det särskilt oproblematiskt.
Dels för att skalet i kameran kommer att effektivt begränsa i vilka riktningar radiovågorna kan röra sig.
Ovanpå detta så behöver antennerna ha en viss fysisk storlek för att du ska få till en vettig räckvidd.
Dels för att radiovågorna skulle komma att studsa på skalet, och risken för interreferenser är överhängande.
Vilket i sin tur leder till begränsad räckvidd.
Konsumentkameror med ett skal i plast, och kunder som kan leva med en mer begränsad räckvidd på WIFI är en sak.
Proffs/Semiproffs-hus med skal i metall-legeringar, och större krav på räckvidd och stabilitet är en helt annan.
Som om inte allt detta räcker, på större evenemang så är det inte helt ovanligt att det finns en helt massa saker som stör WIFI-näten.
Jag har själv levererat bilder direkt från kameran (7D med Canon WFT-E5B) till två av mina uppdragsgivare från bl.a. slutspelet i ishockey.
Trots ett externt batterigrepp (WFT-E5) i plast, och med betydligt bättre förutsättningar för att fungera än om WIFI varit inbytt i kameran, så strular gärna kommunikationen mellan kamera och trådlöst nätverk.
Vid sådana tillfällen är Ethernet det enda som är stabilt nog.
Nog om detta, man skall aldrig säga aldrig, men jag skulle verkligen bli rejält förvånad om Canon fick för sig att bygga in vare sig WIFI eller GPS i uppföljaren till 7D.