Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)
7DII lär då troligtvis att landa på 24 Mpix med 10 b/s för att vara berättigad, jämfört med en 32 Mpix FF alltså.

Jag skulle inte alls blir förvånad om vi kommer att få se APS-C-kameror med 10 bilder/s inom kort. Där ligger nämligen gränsen för vad följande autofokus med spegelsystem. Nikon D9000 kanske blir först...

Jag är så nöjd så med 18 megapixel, men lägre brus kan man aldrig få nog av.

Jag skulle inte alls blir förvånad om vi kommer att få se APS-C-kameror med 10 bilder/s inom kort. Där ligger nämligen gränsen för vad följande autofokus med spegelsystem. Nikon D9000 kanske blir först...

Jag är så nöjd så med 18 megapixel, men lägre brus kan man aldrig få nog av.

En 7D mkII med samma upplösning, 10 FPS och mindre brus tycker jag låter tokbra.

Gällande upplösning så räcker ju 18 MP riktigt långt.
Har själv tagit bilder med 7D som använts på rollupps där bilderna är 2 meter på långa sidan.

Fungerar "trots" interpoleringen riktigt bra.

1½ år har gått. Nu är det dags igen!

Tycker det är dags att dra igång denna diskussion igen. Väldigt intressant och roligt (speciellt Fröderbergs uppskattning om att 7D MkII släpps till hösten 2011) att läsa dessa snart 1½ år gamla inlägg.

Börjar kännas mer och mer relevant med dylik diskussion.

Många gissar på 24 mp APS-C och 10 bps. Nu när 1½ år har gått, vad är era framtidsutsikter nu?

Detta tror jag:

Sensor: Ny utvecklad APS-C runt 20 - 22 Mpxl (Kan inte se att en APS-C skulle gå om 5D MkIII, med tanke på hur 7D var gentemot 5D MkII). Betydligt bättre brusegenskaper och dynamiskt omfång. ISO upp till ISO 51 200

Serietagning: 8 - 10 bps. Förhoppningsvis har de fått upp den sekundära hastigheten till 4 - 5 bps; hoppet från 8 bps till 3bps i nuvarande kameror är rent av konstigt.

AF: Hoppas på något mitt emellan nuvarande 19-punkter och 1D/5D:s 61 punkters. Jag gissar dock att Canon stannar kvar på 19 punkter. Det är iof. tillräckligt.

Skärm: Ny hög upplöst skärm i 3:2-format. IPS skulle vara välkommet (händer knappast).

Processorer: 2x DIGIC 5+

Film: Full HD, med okomprimerad HDMI-output, mic input, hörlursuttag och full manuell inställning på exponering och ljudinput.

Optisk sökare: Samma som nu

Allt som har med GPS och trådlöst har jag ingen aning om; det får NI debattera om.

Övrigt: Ännu bättre kvalitet på vädertätning och stötsäkerhet kan jag tänka mig att de försöker uppnå. Förhoppningsvis tar de efter Nikon D800 och även tillför självlysande knappar.

Släpps år: Sommaren 2013

Detta är mina gissningar, men jag är bara amatör, och baserar mig helt på de produkter som blivit släppta det senaste halvåret. Canonrumors verkar även de vara ute och segla ännu idag, så no worries ifall ni gissar helt fel.

Jag väntar med spänning att få se 7D Mark II..

Jag hoppas på:

- Bättre brusegenskap
- Bättre AF system som är mer säkrare
- Batterigrepp som är vädertät
- Inbyggd WiFi / GPS
- Dubbla minneskort
- Fungerade autofokus vid bländare 8 med konverter

Sen tycker jag att 18MP räcker gott! Ska de höja MP då får det inte bli för mycket då jag vill jobba effektivt vid datorn. Ser det bra ut med 7D Mark II kommer jag säkert att skaffa en sådan då är jag väldigt nöjd med min nuvarande 7D.

...
Jag hoppas på:

- Bättre brusegenskap
- Bättre AF system som är mer säkrare
- Batterigrepp som är vädertät
- Inbyggd WiFi / GPS
- Dubbla minneskort
- Fungerade autofokus vid bländare 8 med konverter
...

Jag ser goda chanser att det kommer att bli så på alla punkter utom den med inbyggd WIFI/GPS.
Det finns förvisso kameror som har dessa saker inbyggda.
Men, det är frågan om kameror som har huset byggt i plast.
Detta eftersom plast i sig inte hindrar radio-signalerna att ta sig igenom "skalet".

7D, och med 99,9% säkerhet även uppföljaren har huset/Skalet byggt i en magnesium-legering, som effektivt försämrar/hindrar radiovågor att ta sig igenom "skalet".
Därmed så skulle inbyggd WIFI/GPS inte komma att fungera alls bra.

AF vid F8 hade varit trevligt men är det särskilt troligt?
Har ju varit förunnat proffsmodellerna men tom där går de ju från det iom 1Dx.

AF vid F8 hade varit trevligt men är det särskilt troligt?
Har ju varit förunnat proffsmodellerna men tom där går de ju från det iom 1Dx.

Jag är inte alls säker om detta stämmer, men är det inte mestadels fågelfotografer som har det extrema behovet av AF vid f8? Eftersom 1D-serien nu lämpar sig mindre bra till fågelfotograferingen pga FF (utan crop factor) och max f5.6 med AF så kan jag nog tänka mig att Canon skulle göra 7D MkII till den ultimata sport och fågelkameran med ännu säkrare AF, möjlighet till AF f8 och 1.6x crop factor.

Eller är jag helt ute och seglar?

Den lär knappast ha ett hermetiskt tillslutet magnesium-skal, så det borde inte vara en begränsning för WIFI/GPS - att lägga antennen utanför och täcka med plast/gummi är fullt möjligt. Det finns mobiltelefoner som till största delen har metallskal, och där fungerar både GPS, WiFi och telefoni fint. Trots detta tror jag ändå inte att GPS kommer med i en xD-kamera de närmaste åren - tror det dyker upp i xxxD och xxD-serierna först.

För övrigt skulle jag inte bli förvånad om uppföljaren till 7D får rejält hög upplösning. 1DX är 18mp med snabb seriebildstagning. 5D mkIII är 22mp med goda brus-egenskaper (i alla fall de jämförelser jag sett). Det som nu saknas i Canon's lineup är en kamera med hög upplösning - framförallt nu när Nikon har D800 med 36mp. Hög upplösning innebär också hög pixel-densitet, och därmed bättre möjlighet att beskära bilder - något jag misstänker fågel-fotografer skulle uppskatta.

En 7D mkII med samma upplösning, 10 FPS och mindre brus tycker jag låter tokbra.

Jag är tveksam till 10 bilder per sekund. Det vore najs, men det kanske skulle kräva en ny kostsam spegelkonstruktion.

Däremot tror jag att vi kan räkna med en högre snitthastighet närmare 8 bps i efterträdaren. 7D ligger ofta lägre än 8 bps. När jag testade 5D Mark III höll den uppe hastigheten på ett annat sätt än 7D.

Jag är tveksam till 10 bilder per sekund. Det vore najs, men det kanske skulle kräva en ny kostsam spegelkonstruktion.

Däremot tror jag att vi kan räkna med en högre snitthastighet närmare 8 bps i efterträdaren. 7D ligger ofta lägre än 8 bps. När jag testade 5D Mark III höll den uppe hastigheten på ett annat sätt än 7D.

Canon har väl tidigare haft speglar som klarat 10 bilder per sekund? Har för mig att min 1V ska göra det, och den har väl t.o.m. större och tyngre spegel.

Canon har väl tidigare haft speglar som klarat 10 bilder per sekund? Har för mig att min 1V ska göra det, och den har väl t.o.m. större och tyngre spegel.

Jodå, och 12 bps i 1D X. Men det är större speglar som kräver mer utrymme i kamerahuset och som inte fungerar med EF-S-objektiv. Sen kostar de ...

Spegelkonstruktioner har ofta lång livslängd. De kostar att konstruera och då byter man inte på några kameragenerstioner. Det är billigare och enklare att göra en liten snabb spegel för APS-C så det är inte uteslutet att spegeln i 7D faktiskt klarar 10 bps. Jag tror på samma spegel i 7D och 7D Mark II, sen får vi se om den visar sig klara 10 bps.

Jag tror också att nästa kamera är en "3D" dvs en FF med högupplösning, bra bas ISO egenskaper, samt bra DR.
Frågan är om man tar hjälp med sensor tillverkning för en sån. Man har ju lite patent på t ex BSI för FF vilket skulle kunna vara en fördel om man samtidigt ökar upplösningen rejält.

Den lär knappast ha ett hermetiskt tillslutet magnesium-skal, så det borde inte vara en begränsning för WIFI/GPS - att lägga antennen utanför och täcka med plast/gummi är fullt möjligt. Det finns mobiltelefoner som till största delen har metallskal, och där fungerar både GPS, WiFi och telefoni fint. Trots detta tror jag ändå inte att GPS kommer med i en xD-kamera de närmaste åren - tror det dyker upp i xxxD och xxD-serierna först.

Det behövs inte alls ett hermetiskt slutet magnesium-skal för att problemen skall uppstå.
Tyvärr.
Jämförelsen med mobiltelefoner håller inte heller, dels för att mobiltelefonerna ifråga har en mycket mindre del metall i skalet.
Samtidigt som mobiltelefoner rent generellt har begränsningar i både räckvidd och hastighet vad det gäller WIFI, och just metallen i telefonerna är den huvudsakliga orsaken till just det faktum att räckvidd och hastighet är begränsad.

Att sätta antenner gummit, utanför skalet är inte heller det särskilt oproblematiskt.
Dels för att skalet i kameran kommer att effektivt begränsa i vilka riktningar radiovågorna kan röra sig.
Ovanpå detta så behöver antennerna ha en viss fysisk storlek för att du ska få till en vettig räckvidd.
Dels för att radiovågorna skulle komma att studsa på skalet, och risken för interreferenser är överhängande.

Vilket i sin tur leder till begränsad räckvidd.

Konsumentkameror med ett skal i plast, och kunder som kan leva med en mer begränsad räckvidd på WIFI är en sak.
Proffs/Semiproffs-hus med skal i metall-legeringar, och större krav på räckvidd och stabilitet är en helt annan.

Som om inte allt detta räcker, på större evenemang så är det inte helt ovanligt att det finns en helt massa saker som stör WIFI-näten.

Jag har själv levererat bilder direkt från kameran (7D med Canon WFT-E5B) till två av mina uppdragsgivare från bl.a. slutspelet i ishockey.
Trots ett externt batterigrepp (WFT-E5) i plast, och med betydligt bättre förutsättningar för att fungera än om WIFI varit inbytt i kameran, så strular gärna kommunikationen mellan kamera och trådlöst nätverk.
Vid sådana tillfällen är Ethernet det enda som är stabilt nog.

Nog om detta, man skall aldrig säga aldrig, men jag skulle verkligen bli rejält förvånad om Canon fick för sig att bygga in vare sig WIFI eller GPS i uppföljaren till 7D.

Det vore rent illa om efterföljaren inte fungerar bättre vad det gäller att hålla utovat antal bps.
Vad det gäller 7D så är det ju tydligen en bugg, som Canon inte brytt sig om att rätta till.
Sedan har nuvarande 7D en annan irriterande egenskap, mot mörka motiv så beter sig AF inkonsekvent.

Vad det gäller AF så hoppas jag att Canon tar med sig själva tekniken från 1Dx, även om de rimligtvis behöver bygga en ny AF-sensor (pga skillnaden i sensorstorlek).

SportSkjutaren: Jag tror vi är inne på ungefär samma spår när det gäller WIFI/GPS. Det är fullt möjligt att få till funktionaliteten, men som du skriver har målgruppen för kameran sannolikt högre krav. Det är en av anledningarna till att jag tror det kommer dyka upp i xxxD och xxD-serierna före det ramlar in i xD-serien.

Jag ser goda chanser att det kommer att bli så på alla punkter utom den med inbyggd WIFI/GPS.
Det finns förvisso kameror som har dessa saker inbyggda.
Men, det är frågan om kameror som har huset byggt i plast.
Detta eftersom plast i sig inte hindrar radio-signalerna att ta sig igenom "skalet".
---
Det är förstås riktigt att metallhus ger problem ifall man vill implementera GPS etc. Metall används ju för att skärma av radiosignaler.

Dock finns det faktiskt en kamera på marknaden med metallskelett och inbyggd GPS, SLT-A77. Eftersom elektronik är ett av Sonys kärnområden så kanske det har varit lite lättare för dem att klura ut nånting när det gäller detta.
.

Jag tror också att nästa kamera är en "3D" dvs en FF med högupplösning, bra bas ISO egenskaper, samt bra DR.
Frågan är om man tar hjälp med sensor tillverkning för en sån. Man har ju lite patent på t ex BSI för FF vilket skulle kunna vara en fördel om man samtidigt ökar upplösningen rejält.

Det förstår jag inte alls. Om man kan bättre så skulle man väl slängt in det i 5D Mark III alternativt ta sensorn från 1D X som är nykonstruerad.

Vad det gäller AF så hoppas jag att Canon tar med sig själva tekniken från 1Dx, även om de rimligtvis behöver bygga en ny AF-sensor (pga skillnaden i sensorstorlek).

Det är inte säkert det behövs en ny AF-sensor. Ju större sensor desto bättre. 1DX-sensor skulle täcka en väldigt stor del av bildytan, och det är ju det mål man strävar mot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar