Annons

Uppbyte från Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Noobografen

Aktiv medlem
Hej!

Börjar tröttnat på min Nikon D40, känner mig begränsad och är inte helt nöjd med kvaliten på bilderna...är det någon som delar min åsikt?

Är lite sugen på en begagnad Nikon D70 vad tror ni om den?

Vill gärna gå ett stort kliv uppåt men inget för dyrt, har ni några tips?

Noobografen skrev:
Hej!

Börjar tröttnat på min Nikon D40, känner mig begränsad och är inte helt nöjd med kvaliten på bilderna...är det någon som delar min åsikt?

Vad är du inte nöjd med i dina bilder från D40?

Jag har erfarenhet av Nikon D40, D40X, D70, D80, D2X, D300 och D3. D40 är en utmärkt kamera som ger mycket bra bildkvalitet. Tyvärr bränner den ganska lätt högdagrarna men genom att använda negativ exponeringskompensation i högkonstrastmiljöer går det att få gott resultat även då.

Om du överhuvudtaget skall kunna märka av klivet uppåt i bildkvalitet måste du köpa en D300. En D70 har samma upplösning och ger dig sämre bildkvalitet i form av mer brus och lägre DR.

Med vilken kamera är den här bilden tagen - en D40 eller en D3:a?

Bilagor

• csc_0116.2.jpg
    csc_0116.2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 661
Jag är benägen att hålla med hr. Helming.

"Ett stort kliv uppåt i bildkvalité men inget för dyrt?"

Glöm det, det mesta i fotovärlden kostar i proportion till kvalité.
Det du eventuellt saknar i D40:n, kommer du inte hitta i en begagnad D70:a. Satsa på bra objektiv och att utveckla ditt fotograferande istället. Senare kan du kanske anskaffa ett flådigare hus.

Noobografen skrev:
Hej!

D300!

Men det blir inget STORT steg framåt

Hadet Micke..

Noobografen skrev:
Hej!

Ett nytt kamerahus kommer inte ge dig bättre bilder. Vill du ha bättre bildkvalitet, köp bra optik istället. En D300 kostar 15 bopp, det får du riktigt fina objektiv för ...

Men förmodligen är det något annat som felar, för man kan ta riktigt bra bilder även med D40 och kitobjektiven. Fotar du i raw?

Lär dig digital efterbehandling och lär dig använda raw-formatet. Det kommer ge dig bättre bilder.

Lägg upp lite bilder som du inte är nöjd med så kan vi nog komma fram till vad det beror på.

Om trådskaparen sitter på ett enkelt kitobjektiv så är det kanske läge att uppgradera där istället? Exempelvis Sigma 18-50/2,8 HSM. Inte alltför svettigt pris, men toppklass optiskt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macronihsm

Är det bildkvaliteten som ska uppgraderas så får man definitivt inget lyft med en D70, snarare tvärtom. Inte ens en D200 motiverar ett byte på den fronten. D300 är väl nästa snäpp, och då blir det dyrt.
Är det däremot kamerans funktionalitet som inte duger så är kanske D80 eller en begagnad D200 ett vettigt alternativ.

Noobografen skrev:
Hej!

För att det ska kunna gå att svara på måste du berätta vilken slags begränsning du upplever och på vilket sätt bilderna är dåliga.

Rent generellt har du redan fått svar: D70 kommer att ge dig något fler möjligheter, men sämre bilder. Bildkvaliteten sitter kanske 80% i optiken och 20% i kamerahuset vid samma upplösning.

Har du 18-55-optiken till din D40? Har du några andra objektiv?

Per.

Hej!

Tack för svaren

Jag har ett medföljande objektiv på 18/55mm men även ett annat på 55/200mm...båda är Nikkor!

Jag vet inte riktigt vad det är som jag inte är nöjd med, bilderna blir lite småbrusiga utan stativ? Att det bara är 6 megapixlar?

Har dock fotat jättefina bildera med min kamera men under halvtaskiga ljusförhållanden ser bilderna i överlag ut som skit.

Kanske vore ett bättre objektiv värt att lägga pengarna på?

Halvtaskiga ljusförhållanden och ljussvaga objektiv gör att du får skakningsoskärpa, men inte dåliga bilder i sig.

Ett bättre objektiv ger inte bättre bilder om du inte lär dig hur man ljussätter bilden, eller utnyttjar det naturliga ljuset.

Ibland måste man dessutom inse att bilder inte blir bra, oavsett hur vacker verkligheten än är. Det är inte kamerans fel. Bilden skulle bli lika usel med Nikons dyraste kamerahus och objektiv. Allt går inte att fånga på bild.

Noobografen skrev:
Jag vet inte riktigt vad det är som jag inte är nöjd med, bilderna blir lite småbrusiga utan stativ? Att det bara är 6 megapixlar?

Har dock fotat jättefina bildera med min kamera men under halvtaskiga ljusförhållanden ser bilderna i överlag ut som skit
Det blir ju så svårare att råda om du inte vet vad du är missnöjd med, eller hur?
Pixlarna har det inte att göra med, jag tror det snarare kan vara en teknikfråga. Min gissning är att det du menar med brus egentligen är rörelseoskärpa.

Under fina ljusförhållande kan de flesta plåta helt okej med lite vad som helst.
Bifoga förslagsvis några bildexempel på det du inte är nöjd med.

Tex på den här bilden

http://www.imagetown.se/images/7xw3in4z

Jag saknar liksom skärpan i det hela, hade blivit bättre med stativ kanske men har ni några andra bra tips för att få mer sting i bilden?

Florestan skrev:
Det blir ju så svårare att råda om du inte vet vad du är missnöjd med, eller hur?
Pixlarna har det inte att göra med, jag tror det snarare kan vara en teknikfråga. Min gissning är att det du menar med brus egentligen är rörelseoskärpa.

Under fina ljusförhållande kan de flesta plåta helt okej med lite vad som helst.
Bifoga förslagsvis några bildexempel på det du inte är nöjd med.

Noobografen skrev:
Jag saknar liksom skärpan i det hela, hade blivit bättre med stativ kanske men har ni några andra bra tips för att få mer sting i bilden?
Det beror nog mest på att objektivet inte är så mycket bättre än sådär. Jag ser ingen rörelseoskärpa eller brus heller, utan bara lite dålig skärpa i största allmänhet. Ett bättre objektiv skulle definitivt avhjälpa detta.

Noobografen skrev:
Tex på den här bilden

http://www.imagetown.se/images/7xw3in4z

Jaha. Ser du någon skillnad till det bättre på den här?

Slutartiden var visst 1/100 för din bild, och med tanke på att rödtotten rör sig samtidigt som du plåtar, blir det en liten oskärpa. Någon menade att man bör ha slutartider kring 1/200 för att s a s frysa människor.

Florestan skrev:

Inte snällt, Daniel!

Det kan ju vara så att att Joakim behöver en anledning att köpa nya prylar, och då är det ju inte bra om bilderna kan bli bättre bara av att passera PS (eller liknande) i händerna på någon som kan hantera programmet.

Men Joakim, Daniel har en poäng! Är det främst bättre bilder du vill ha, är det inte en ny kamera du ska köpa. Det kan du köpa ändå, skyll bara inte på bilderna!

Per.

Tack för svaren.

Ett nytt lite bättre objektiv skulle nog kunna vara något.

Har du några tips på ett par jag skulle kunna kika lite extra på?

Makten skrev:
Det beror nog mest på att objektivet inte är så mycket bättre än sådär. Jag ser ingen rörelseoskärpa eller brus heller, utan bara lite dålig skärpa i största allmänhet. Ett bättre objektiv skulle definitivt avhjälpa detta.

Jag syftade mer på bilden i allmänhet, kolla in bakgrunden. Dålig skärpa osv

Florestan skrev:

Slutartiden var visst 1/100 för din bild, och med tanke på att rödtotten rör sig samtidigt som du plåtar, blir det en liten oskärpa. Någon menade att man bör ha slutartider kring 1/200 för att s a s frysa människor.

Skärpedjup

Tyvärr måste jag vara besvärlig även den här gången.

Vill du att både bakgrunden och förgrunden skall vara skarp måste du ha en liten bländare, F16 eller liknande. Dvs mer ljus eller längre slutar-tider och ett stativ.

Min rekommendation är att du lär dig grunderna för skärpedjup, brännvidder, slutartider och bländare innan du köper en ny kamera. Att använda en dyrare kamera i det gröna autoläget är att som att köra en sportbil på ettan och inte veta hur man växlar.

www.artmann.se/tips/ har jag lagt upp en enkel presentation som går igenom de enklaste inställningarna på en digital systemkamera. Hoppas att den kan vara till någon glädje.

Mvh Casi

Re: Skärpedjup

Hej!

Tack för din länk, ska kolla igenom din guide senare.

Jag kan erkänna att jag inte är något kameraproffs, har mycket kvar att lära!

Fotograferar mycket inomhus på tex min son och ett ljusstarkare objektiv mer ägnat för porträttfoton kanske vore något att inhandla i framtiden...

Ska dock tillägga att jag fotat en del fina bilder också med min Nikon D40, men jag blev lite besviken när min kompaktkamera i regel tar bilder med bättre skärpa.

Casimir skrev:
Tyvärr måste jag vara besvärlig även den här gången.

Vill du att både bakgrunden och förgrunden skall vara skarp måste du ha en liten bländare, F16 eller liknande. Dvs mer ljus eller längre slutar-tider och ett stativ.

Min rekommendation är att du lär dig grunderna för skärpedjup, brännvidder, slutartider och bländare innan du köper en ny kamera. Att använda en dyrare kamera i det gröna autoläget är att som att köra en sportbil på ettan och inte veta hur man växlar.

www.artmann.se/tips/ har jag lagt upp en enkel presentation som går igenom de enklaste inställningarna på en digital systemkamera. Hoppas att den kan vara till någon glädje.

Mvh Casi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar