Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppbyte från Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har dålig erfarenhet av UV-filter med de objektiv du har. Finns det uv-filter, så skruva av dessa. Hade väldiga skärpeproblem med min D80 och dessa objektiv med uv-filter.

Noobografen skrev:
Jag syftade mer på bilden i allmänhet, kolla in bakgrunden. Dålig skärpa osv
Titta igen, efter att jag justerat bilden är den inte påfallande oskarp. Det du ser är ett kortare skärpedjup.
Kompaktkameror innehåller oftast en avsevärt mindre sensor vilket ger upphov till längre skärpedjup.

Vanligtvis vill man inte ha en så rörig bakgrund som det blir om hela grenverket mellan två meters avstånd och oändligheten ska vara i fokus. Eller är det kanske buskaget som är motivet?

perstromgren skrev:
Inte snällt, Daniel!

Det kan ju vara så att att Joakim behöver en anledning att köpa nya prylar, och då är det ju inte bra om bilderna kan bli bättre bara av att passera PS (eller liknande) i händerna på någon som kan hantera programmet.

Men Joakim, Daniel har en poäng! Är det främst bättre bilder du vill ha, är det inte en ny kamera du ska köpa. Det kan du köpa ändå, skyll bara inte på bilderna!
Hur snällt som helst av mig, att lära sig grunderna i fotografi och efterbehandling innebär besparingar som inte kan köpas för kronor och ören.
Några ursäkter för konsumism kommer inte komma från mig, from Russia with tough love är medicinen.

Det är inte alla bilder som håller för beskådning i 100% utan någon som helst bildbehandling. Realiteter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar