Annons

Uniross batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej på er! Jag har precis gjort en beställning på ett Uniross laddset. Tycker at det är en djungel vad gäller laddbara AA-batterier. Uniross har dock fått bra kritik av Cyberphoto som enbart säljer Uniross. Någon som har erfarenhet av just Uniross produkter. Hur står de sig exempelvis mot Teknikmagasinets XPower eller GP-batterierna. Finns det andra bra alternativ?
 
Hej Paul.

De celler med högst kapacitet och låg självurladdning är MAHA Powerex 2700 mAh, dessa säljs med väldigt bra pris på zebramedia.com

Tänk dock på att självurladdningen är 0,7-1,0 % per dag på celler i utmärkt skick.

Den senaste tiden har celler med kapacitet 2500 mAh och uppåt lidit av väldigt hög självurladdning vilket visat sig efter bara några månaders användning för många.


Nuförtiden säljs det LSD celler (low self discharge),celler med väldigt liten självurladdning.

Dessa levereras uppladdade och förlorar endast ca 15-20 % kapacitet per år att jämföra med "vanliga" NI-MH som urladdas helt efter ca 3-4 månader.

Sanyo var först på marknaden med sina Eneloop, dessa innehåller 2000 mAh, nu har flera andra fått upp ögonen för den här typen av celler och det finns flera tillverkare idag av LSD celler.


Accupower: Acculoop
http://www.acculoop.com/

Amondotech: Titanium Power Enduro
http://www.amondotech.com/index.asp?...OD&ProdID=1131

Ansmann: maxE
http://www.ansmann.de/cms/consumroot...able/maxe.html

GP Batteries: Recyko
http://www.gprecyko.com/

NEXCell: EnergyON
http://www.nexcellglobal.com/

Panasonic: R2 Technology
http://www.panasonic.ca/English/batt...eplacement.asp

Rayovac: Hybrid
http://www.rayovac.com/recharge/hybrid_technology.shtml

Sanyo: Eneloop
http://www.eneloop.info/

Uniross: Hybrio
http://www.hybriousa.com/

Vapextech: Instant
http://www.vapextech.com.hk/instant.html

Varta: Ready2use
http://www.en.varta-consumer.com/con...a-consumer.com

För att nämna några.


En inte minst viktig aspekt är valet av laddare, viktigt är att köpa en med separata oberoende platser för dina celler med fler termineringsfunktioner än -Delta V.

Många laddare kan bara ladda parvis, detta är inte bra alls. En cell kanske har högre kapacitet än den andra, då överladdas en av cellerna och cellerna blir också varmare då en cell överladdas, värme dödar batterier.

Den batteriladdare som jag rekommenderar är MAHA Powerex C-9000 för celler i AA samt AAA storlek.



Anders
 
Anders.H skrev:
Den batteriladdare som jag rekommenderar är MAHA Powerex C-9000 för celler i AA samt AAA storlek.



Anders

Finns det nån linje på KTH som riktar sig till användare av ovan nämnda laddare?
Undrar jag som tittat på hemsidan och läst om alla funktioner

Pa
 
Ja, den är avancerad, men tar också hand om dina celler.

Jag skrev en recention förut om den:



MAHA MH-C9000


Med denna laddare/testare/konditionerare har MAHA Powerex satt en ny standard på hur man kan tillverka en produkt efter användarnas önskemål.

Vad är det då med denna produkt som är så fantastiskt?

Jo, den inte bara laddar dina AA samt AAA batterier den kan även se när det är dags att köpa nya. Nickelmetallhydridbatterier = NiMh, är inga batterier som bara går och går, de behöver också skötas om. Detta klarar denna laddare med glans, den kan tom. ge nytt liv i dina gamla batterier som de flesta har som ligger och skräpar någonstans.

Den erbjuder ett stort antal olika lägen, vanlig laddning, urladdning, refresh & analyze, forming charge samt cykling av cellerna, varje fack övervakas samt ger information individuellt på den stora belysta displayen. Den laddar/urladdar samt analyserar NiMh, NiCd samt även de nya cellerna med låg självurladdning, Sanyo Eneloop mfl.

Denna laddare är större än de flesta laddare som kan ladda fyra AA/AAA celler, detta beror dels på att det är mer plats mellan cellerna för att de inte ska bli så varma, det är också lättare att sätta i och ta bort cellerna med detta mellanrum samt att displayen ska vara tillräckligt stor så att du ser vad som presenteras på den.


För att få ut det mesta utav dina nyköpta NiMh celler bör du göra en så kallad formerande laddning, detta är för att jämt distribuera ut elektrolyten i cellen. Detta innebär att dina celler blir fullt laddade med en gång, inte efter 5-10 laddningar som vanliga laddare kanske kan klara av, en del hävdar tom. att denna första laddning är lika viktig som 100 milaservicen på din nya bil. Ni kommer väl ihåg bruksanvisningen till era mobiltelefoner för 4-10 år sedan att verkligen se till att mobiltelefonbatteriet blir laddat i 16 timmar.

Ett mode som C9000 har är just Forming charge, detta innebär att du stoppar i en cell, väljer mode med tryckknapparna (upp eller ner) tills markören står på ”Forming charge”, där trycker du Enterknappen, sen väljer du vilken kapacitet din cell har, ex. 2500 mAh, detta upprepas för varje cell sen sköter laddaren resten.

Vad är då resten? Jo laddaren laddar dina celler med 0,1 C i 16 timmar, vilar en timme för att sedan ladda ur dem i fem timmar = 0,2 C, vila en timme igen för att slutligen ladda cellerna 16 timmar. Detta med vilotid i en timma är dels för att dina celler skall svalna, dels för att IEC standarden föreskriver en timmes vila innan kapaciteten mäts, denna standard är till för att batteritillverkarna skall ha samma mätmetoder när de uppger kapaciteten på batterier de marknadsför. Detta läge kan du även använd med dina gamla celler du har för att försöka få liv i dem igen, det kanske inte alltid går men det är värt ett försök. Du ska göra en urladdning först innan du kör detta läge. Även med helt nya celler.



0,1 C, 0,2 C? Med beteckningen C menas den av batteritillverkaren uppgivna nominella kapaciteten på dina batterier. Om du har tex. 2500 mAh celler så är C i just detta fall 2500 mAh. 0,1 C är då följaktligen 250 mA med dessa batterier.


En del laddare måste laddas parvis (parallellt), detta innebär att laddaren avbryter laddningen när kanske en utav cellerna är överfull och det andra halvfullt, eller om du laddar och använder celler med olika kapacitet, detta ger en obalans när du sedan använder cellerna i applikationer som har fler än en cell. Om en cell är dåligt laddat så tar det slut före de andra, detta kan leda till att cellerna med mer kapacitet laddar de med sämre kapacitet, om detta sker till sin spets (den sämre cellen töms helt) så kan det polvända, DVS. bli förstört eller med mycket begränsad kapacitet i fortsättningen. MH-C9000 laddar ej parallellt utan individuellt DVS. varje fack har en egen avkännare av laddningstillstånd.

Den tid då batteritillverkarna hävdade att cellerna skulle tömmas helt är förbi, detta gällde NiCd tekniken, dina NiMh celler skall ej tömmas helt, de skall laddas då man märker en kapacitetsförlust.



Cykling av celler: Ett annat mode är cykling, med detta mode kan du se om cellerna förbättras med upprepad laddning/urladdning, denna cykling kan upprepas upp tom, 12 ggr. C9000 lagrar kapacitetsmätningarna så att du kan titta på dem senare för att se om cyklingarna har gett effekt. Standardvärdet för laddning är 1000mA och för urladdning 500mA.


C9000 har ett urladdningsläge också.

Har du nånsin undrat över hur mycket kapacitet du förlorat när dina celler legat oanvända ett bra tag?, nu har du chansen att kontrollera detta, du kan även urladda Alkaliska celler med C9000 för att kontrollera om dina ”superceller” verkligen är värda sitt namn. Du kan inte ladda Alkaliska celler med C9000.

Urladdningsmodets standardvärde är 500mA men det kan du lätt ändra beroende på vilken kapacitet dina celler har med 100 mA steg upp till 1000mA, den laddar ur din cell till den når 0,9 Volt och displayen visar kapaciteten i mAh, vilket voltvärde din cell har samt tiden det tog att urladda din cell. Denna information visas till du tar ut cellen från laddaren.

NiMh celler laddas normalt ur med 0,2 C, Alkaliska med ca 100 mAh.


När dina celler åldras så ökar den interna resistansen, C9000 kollar av detta värde och kommer att visa ”HIGH” om dina cellers interna resistans har ökat till den punkt då det inte längre är säkert att ladda dem med en hög ström.

Får du detta ”HIGH” i displayen så är det dags att byta ut dina celler mot nya.
Det första Voltvärde som visas i displayen är ett mått på hur dina celler mår, runt 1,45 V visas med helt nya färska celler, när de börjar komma upp över 2,0 V så är det snart dags att se sig om efter nya celler.





Nu när vi har tittat på några bonuslägen kan vi titta på den normala laddningen.
Stoppa in en cell tryck på mode välj charging med piltangenterna, välj mA med tangenterna, klart, fortsätt likadant med resterande celler. Om du är intresserad av en fullare laddning, låt dina celler ligga kvar ytterliggare två timmar i din laddare efter ”Done” visas.

C9000 standardladdning är 1000mA. Detta standardläge fungerar ypperligt för alla AA celler men kan behövas sänkas för AAA celler med lägre kapacitet.

Gillar du inte standardvärdet för laddning kan du ändra på det med några knapptryckningar, från 200 mA upp till 2000 mA med 100 mA intervaller. NiMh-cellstillverkarna rekommenderar en laddningsström mellan 0,5C till 1,0 C för att få en stark termineringssignal från cellerna.

En ”underhållsladdning” med 100 mA appliceras mot slutet av laddningen i två timmar, efter det så underhållsladdas cellerna med 10 mA så länge de sitter kvar i laddaren.
Denna underhållsladdning är inte tillräcklig för att kompensera för självurladdningen hos normala NiMh celler. Cellerna bör tas ur från laddaren efter avslutad laddning.

C9000 började säljas sent i december 2006. De tidigare enheterna hade problem med termineringen av en del celler, detta är nu avhjälpt och C9000 är numer en mycket bra och prisvärd laddare, enkel nog att användas av tillfälliga användare men erbjuder också avancerade lägen för de som bättre vill förstå konditionen av våra batterier eller om vi vill matcha celler i applikationer som kräver fler celler.


Anders
 
Jag beställde en Maha MH-C9000 från Shine Data AB för 655 inklusive frakt. Ganska billigt eller hur? Jag kommer nog behålla det Unirosspaket som jag beställde tills vidare, men kommer snart införskaffa batterier av hybriotyp. Sen vill jag tacka för hjälpen och dina uttömmande svar. Önskar att jag kastat ut frågan i forumet innan köp av Uniross. jag köpte just deras 2500 och 2700 mh batterier av icke hybriotyp.
 
Hej Paul.

En del batterier funkar bra, de med hög självurladdning har visat sig vara Energizer 2500, Duracell 2650 samt några andra märken, kommer inte ihåg på rak ärm.

Jag köpte dock för ett och ett halvt år sedan några paket Energizer 2500, de funkar utmärkt fortfarande.

Köp inte PowerEx 2200mAh NiMH AA Batteri från Chargeit/Shine Data AB bara, de är gamla celler med väldigt dålig kapacitet, däremot är deras Powerex 2700 mAh riktigt bra.

Jag fick ett par paket 2200 mAh,från Chargeit för ett tag sedan, de kom med 0,66 V vilket visar att de är gamla, gamla celler har hög inre resistans och är dåliga.


Chargeit har dock utomordentlig service, jag köpte en MAHA C-9000 från USA i vintras, den enheten slutade att fungera efter ett tag.

-Inga problem sa de från Chargeit,- Det är tre års garanti för MAHAS laddare, den byttes med vändande post.

Den enhet som gick sönder var utav den första batchen, vilka hade termineringsproblem som jag nämnde i Recensionen.




Anders
 
Jag vill slå ett slag för La Crosse BC-900 laddaren. Finns på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12071765) för 498:- och kommer då med 4st R6 2400mAh och 4st R03 800mAh batterier, 4st R6 till R14/R20 adapters samt en liten väska.

Laddaren har 4 separata kanaler. 200/500/700/1000mA laddström vid användning av alla 4 kanalerna, även 1500/1800mA vid användning av enbart de två yttre kanalerna. De 4 modes som finns är charge/discharge/refresh/test. Olika modes kan naturligtvis användas i olika kanaler samtidigt.

Charge: Laddar batteriet.

Discharge: Laddar ur batteriet och laddar därefter upp det.

Refresh: Laddar ur/laddar batteriet tills ingen kapacitetsökning noteras mellan cyklerna eller max 20 cykler.

Test: Batteriet laddas upp och laddas sedan ur varefter kapaciteten visas. (Har ej testat denna mode men tror att batteriet laddas efter avslutad urladdning)

Med en knapp växlar man mellan visning av spänning/ström/tid/kapacitet. Efter avslutad laddning övergår den automatiskt till underhållsladdning. Avbryter laddningen med -dV. Har temperaturövervakning. Har knappar för val av kanal, ström, mode samt visningsläge.

Lättanvänd. Sätt i batterierna och laddningen startas efter 8 sekunder med 200mA laddström. Vill man ändra något trycker man på mode eller current knappen innan tiden timat ut. På så vis kan man stoppa i 4 batterier och ändra inställningarna på alla kanalerna samtidigt. Vill man justera kanalerna individuellt sätter man bara i batteriet, ändrar och låter laddaren dra igång därefter sätter man i nästa och upprepar. Alternativt sätter man i alla batterierna och trycker på den kanal man vill ändra.

Jag är mycket nöjd med min. Rekommenderas.
 
Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Hur snabb är den?

Laddningstiden beror på vilken typ av celler du laddar.
Du kan ladda i 200 mA intervaller från 200 mA till 2000mA.

Om du har en 2000mAh cell så tar det lite mer än 10h med 200mA och lite mer än 1h med 2000mAh.


Anders
 
Så en person som inte kan ett skit om batterier och bara har G i fysik kommer inte kunna han någon nytta av laddaren.?
 
Hej Robin.

MAHA C-900.

Du stoppar i i strömsladden i vägguttaget samt i laddaren, då börjar en självkontroll, LCD-siffrorna räknas upp på displayen.

Du stoppar i en cell i fack nummer ett, då aktiveras displayen för fack nummer ett.

Om du bara ska ladda så är default 1000 mA, en markör börjar vid "charge", så om du bara ska ladda så räcker det att trycka på enterknappen 2 ggr så är första facket klart. Enterknappen bekräftar valet charge först sen bekräftar den, den förinställda strömstyrkan. Vill man ändra strömstyrkan så trycker man uppil eller nerpil, då ändras strömstyrkan med 200 mA intervall.

Detta upprepas för varje fack.

Om du skA ladda AAA celler så kan man trycka på nedåtpil för att få en lägre strömstyrka för dessa celler.

Det bästa är om man kan hålla sig mellan 0,5C till 1,0C för cellerna, detta är för att termineringen skall kännas av bäst.

Om du har en 1000 mAh AAA cell så är 0,5C=500 mA,
1,0C = 1000mA.

En AA cell med en kapacitet på 2500mAh laddas med 1250 mA för 0,5 C, eftersom det inte går att ställa in 1250 C så ställer man in den på 1200 eller 1300mA istället.

Det går även utmärkt att med samma cell (2500mA)ha vilken kapacitet som helst mellan 1200 mA och 2000mA, dock blir cellerna varmare om man laddar med 2000 mA, särkilt om man har fyra celler på laddning.


Om man efter en tid vill sätta sig in i vilken kondition cellerna har så är möjligheterna stora med denna laddare.

Många har köpt denna laddare enbart för inkörningsprocessen, dvs laddning med 0,1 C i 16h, därefter urladdning som följs av ytterliggare en 0,1 C laddning.

"Default" laddström med LaCrosse BC-900 är 200 mA vilket av många anses vara en för låg strömstyrka.
 
Anders.H skrev:
Hej Robin.

MAHA C-900.

Du stoppar i i strömsladden i vägguttaget samt i laddaren, då börjar en självkontroll, LCD-siffrorna räknas upp på displayen.

Du stoppar i en cell i fack nummer ett, då aktiveras displayen för fack nummer ett.

Om du bara ska ladda så är default 1000 mA, en markör börjar vid "charge", så om du bara ska ladda så räcker det att trycka på enterknappen 2 ggr så är första facket klart. Enterknappen bekräftar valet charge först sen bekräftar den, den förinställda strömstyrkan. Vill man ändra strömstyrkan så trycker man uppil eller nerpil, då ändras strömstyrkan med 200 mA intervall.

Detta upprepas för varje fack.

Om du skA ladda AAA celler så kan man trycka på nedåtpil för att få en lägre strömstyrka för dessa celler.

Det bästa är om man kan hålla sig mellan 0,5C till 1,0C för cellerna, detta är för att termineringen skall kännas av bäst.

Om du har en 1000 mAh AAA cell så är 0,5C=500 mA,
1,0C = 1000mA.

En AA cell med en kapacitet på 2500mAh laddas med 1250 mA för 0,5 C, eftersom det inte går att ställa in 1250 C så ställer man in den på 1200 eller 1300mA istället.

Det går även utmärkt att med samma cell ha vilken kapacitet som helst mellan 1200 mA och 2000mA, dock blir cellerna varmare om man laddar med 2000 mA, särkilt om man har fyra celler på laddning.


Om man efter en tid vill sätta sig in i vilken kondition cellerna har så är möjligheterna stora med denna laddare.

Många har köpt denna laddare enbart för inkörningsprocessen, dvs laddning med 0,1 C i 16h, därefter urladdning som följs av ytterliggare en 0,1 C laddning.

"Default" laddström med LaCrosse BC-900 är 200 mA vilket av många anses vara en för låg strömstyrka.

Så för varje batteri man laddar så måste man programmera strömstyrkan?
 
Ja, det stämmer.

Fördelen med detta är att du då kan då ladda olika sorter hur som helst.

Nackdelen är att det tar 8 knapptryckningar, som minst om man ska ladda fyra celler.
 
Finns det någon billigare med samma funktioner 600 e lite mycket för en laddare tycker jag.
 
Lacrosse BC-900 är ett annat alternativ, den har inte alla dessa funktioner men en del av dem.

Finns på Clasisjön.
 
BC-900 kostar 500:- på Clas Ohlson. Då får du med 4st R6 och 4st R03 batterier, 4st R6 till R14/R20 adaptrar och en väska.

Den behöver inte lika mycket tryckande heller om man stoppar i 4 batterier och ska ladda. Har jag inte bråttomt trycker jag inget alls, vill jag ändra strömmen är det 1 tryck för att gå upp till 500mA, 2 tryck för 700mA och 3 tryck för 1000mA.

Det läge som BC-900 saknar gentemot MAHA C9000 är Break-In läget men jag har överlevt utan det. Gammla batterier återupplivas effektivt med Refresh läget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.