Annons

Undvik Internetgirot

Produkter
(logga in för att koppla)

Chasid

Aktiv medlem
Jag köpte en vara på internet för ett par dagar sedan i och med att jag inte kände att jag kunde lita helt fullt på säljaren valde jag att affären skulle gå via internetgiro. Köpet gick så långt att jag satte över den överrenskomna summan på Internetgirot och väntade på att säljaren skulle skicka paketet. Men innan han skickat varan valde säljaren att dra sig ur affären och jag skulle få mina pengar tillbaka från Internetgirot. Men döm om min förvåning när jag fick besked från Internetgirot om att jag som köpare ändå ska betala Internetgirot en garantiavgift på 140 kr för affären som inte blev av.

Jag har förgäves försökt att argumentera med Internetgirot men de står girigt fast vid att jag ändå ska betala garantiavgiften på 140 kr, trots att säljaren drog sig ur affären och då även enligt all sans och vett borde stå för garantiavgiften.

Ponera att du köper en begagnad kamera på annons för 28.000 kr och betalar den via internetgirot, du sätter in pengarna och säljaren ska skicka varan, då drar sig säljaren ur affären och du blir tvungen att betala internetgirot 500 kr för en affär som aldrig blev av...

Hade jag däremot fått en defekt eller på annat sätt ej motsvarande vara enligt säljarens beskrivning hemsänd hade jag accepterat Internetgirots garantiavgift utan att blinka.
 
Låter surt, men det är mycket enklare för dem att ta pengarna ifrån dig än att jag rätt på säljaren.

Står det inget om detta i avtalsvillkoret? Det är nog inte första gången detta ähnder internetgirot så de borde ha en praxis för hur de skall agera.
 
Nome Nescio skrev:
Låter surt, men det är mycket enklare för dem att ta pengarna ifrån dig än att jag rätt på säljaren.

Står det inget om detta i avtalsvillkoret? Det är nog inte första gången detta ähnder internetgirot så de borde ha en praxis för hur de skall agera.

Det står säkert finstilt i ett avtal någonstans men jag tycker ändå att det är girigt av Internetgirot att stjäla pengar från köparen och låta säljaren gå fri. Har de en praxis om att ta pengar från köparen om affären avbryts av säljaren så tycker jag att denna underliga praxis givetvis måste ändras.
 
Chasid skrev:
Det står säkert finstilt i ett avtal någonstans men jag tycker ändå att det är girigt av Internetgirot att stjäla pengar från köparen och låta säljaren gå fri. Har de en praxis om att ta pengar från köparen om affären avbryts av säljaren så tycker jag att denna underliga praxis givetvis måste ändras.

Det är inte så finstilt. Det står i deras Allmänna villkor, som du godkänt när du köpte tjänsten av dem, punkt 3.1: "Administrationsavgift för Betaltjänsten betalas i samband med betalning av Köpeskillingen och kan inte under några omständigheter återbetalas till köparen."
 
Olsin skrev:
Det är inte så finstilt. Det står i deras Allmänna villkor, som du godkänt när du köpte tjänsten av dem, punkt 3.1: "Administrationsavgift för Betaltjänsten betalas i samband med betalning av Köpeskillingen och kan inte under några omständigheter återbetalas till köparen."

Även om det står så i de almäna villkoren så tycker jag att det är fullkomligt befängt att köparen ska straffas för att säljaren drar sig ur affären innan varan har skickats. Ändrar de inte punkt 3.1 i de allmäna villkoren så kommer jag aldrig att använda mig av Internetgirot igen och kommer att uppmana fler att inte använda sig av Internetgirots giriga s.k. betalservice...
 
Senast ändrad:
Chasid skrev:
Även om det står så i de almäna villkoren så tycker jag att det är fullkomligt befängt att köparen ska straffas för att säljaren drar sig ur affären innan varan har skickats. Ändrar de inte punkt 3.1 i de allmäna villkoren så kommer jag aldrig att använda mig av Internetgirot igen och kommer att uppmana fler att inte använda mig av Internetgirots giriga s.k. betalservice...

Du har ju köpt en försäkring mot "bedrägliga" säljare och dessutom nyttjat den. Så varför ska inte du betala för den?

Du får kräva säljaren på dina 140 kronor. Om du köpt via någon "betygsättande" annonssajt så kan han ju få bra betyg av dig om han pyntar dig 140 kr."Trots att han drog sig ur lite sent så stod han för mina omkostnader" eller "Drog sig ur när jag satt in pengar hos Internetgirot vilket gjorde att jag förlorade pengar på en utebliven affär.".

Skjut inte brevbäraren, skjut den skyldige.
 
Ett extra klargörande!

För mig är 140 kronor inte hela världen men jag ger hellre bort 140 kronor till nödlidande än till ett vinstdrivande företag som bara tänker på profit!
 
Olsin skrev:
Du har ju köpt en försäkring mot "bedrägliga" säljare och dessutom nyttjat den. Så varför ska inte du betala för den?

Du får kräva säljaren på dina 140 kronor. Om du köpt via någon "betygsättande" annonssajt så kan han ju få bra betyg av dig om han pyntar dig 140 kr."Trots att han drog sig ur lite sent så stod han för mina omkostnader" eller "Drog sig ur när jag satt in pengar hos Internetgirot vilket gjorde att jag förlorade pengar på en utebliven affär.".

Skjut inte brevbäraren, skjut den skyldige.

Jag förstår hur du menar Tage. Hade jag köpt en vara som inte hållt måttet så hade jag accepterat Internetgirots försäkring. Men nu är det så att affären inte hann gå längre än att jag satte in pengar på Internetgirot och några timamr efter det så ville säljaren dra sig ur affären, när mina pengarna dagen efter registrerats på Internetgirot så vill de ändå ha en avgift på 140 kr för något som jag ej hunnit utnyttja, och det anser jag är både fel och girigt.

Jag har kontaktat säljaren och han har gett löfte om att sätta in 140 kr på mitt konto, så långt är allt bra. Men för att inte fler personer i framtiden ska råka ut för samma sak som mig så uppmanar jag till bojkott av Internetgirot tills de ändrat sina märkliga regler till att säljaren betalar avgiften om säljaren väljer att avsluta affären innan varan har skickats.

I det här fallet så skjuter jag på brevbäraren inte ens brevbärare är fullkomliga...
 
Re: Ett extra klargörande!

Chasid skrev:
För mig är 140 kronor inte hela världen men jag ger hellre bort 140 kronor till nödlidande än till ett vinstdrivande företag som bara tänker på profit!
Jag har väldigt svårt att följa din tankegång.

Först sätter du rubrik "Undvik internetgirot", men hela ditt inlägg handlar om hur du har KLARAT DIG från att bli lurad. Har du över huvud taget funderat på hur det hade slutat om du inte hade använt internetgirot?

Sedan föreslår du att internetgirot borde försöka plocka pengar från säljaren. Hur lätt tror du att det är?

Och som avslutning så skriver du flera inlägg här där du klagar på de villkor som du själv godkände vid din första kontakt med internetgirot...
 
Re: Re: Ett extra klargörande!

BengtJohnsson skrev:
Jag har väldigt svårt att följa din tankegång.

Först sätter du rubrik "Undvik internetgirot", men hela ditt inlägg handlar om hur du har KLARAT DIG från att bli lurad. Har du över huvud taget funderat på hur det hade slutat om du inte hade använt internetgirot?

Sedan föreslår du att internetgirot borde försöka plocka pengar från säljaren. Hur lätt tror du att det är?

Och som avslutning så skriver du flera inlägg här där du klagar på de villkor som du själv godkände vid din första kontakt med internetgirot...

Javisst jag har klarat mig från att bli lurad av säljaren, men jag har istället blivit lurad på 140 kronor av Internetgirot...

Det jag vill ha tillstånd är en ändring av Internetgirots regler som jag tycker är helt begängda i mitt fall. Det är inte så speciellt svårt för Internetgirot att skicka en faktura till säljaren då de har tillgång till alla hans uppgifter.
 
Re: Re: Re: Ett extra klargörande!

Chasid skrev:
Javisst jag har klarat mig från att bli lurad av säljaren, men jag har istället blivit lurad på 140 kronor av Internetgirot...

Det jag vill ha tillstånd är en ändring av Internetgirots regler som jag tycker är helt begängda i mitt fall. Det är inte så speciellt svårt för Internetgirot att skicka en faktura till säljaren då de har tillgång till alla hans uppgifter.

Hur kan du bli lurad om du accepterat detta i deras allmänna vilkor?
 
Det blir svårt för internetgiro att bevisa att säljaren ingått ett avtal med dem. Det skulle ju lika gärna vara du som stoppat in pengarna i blindo för att skadligöra en annan person. Du å andra sidan har ingått ett avtal eftersom du registrear dig och sätter in pengar.

Och åter igen, det är du som köpt tjänsten. Varför skall inte du betala för den?

Som sagt, surt. Men Internetgiro agerar rätt denna gång.
 
Senast ändrad:
Internetgirot behåller avgiften för köpet.

I deras allmänna villkor står det att hela köpeskillingen skall återbetalas. Det står inget om att avgiften som betalas av köparen skall återbetalas.


/Jörgen
 
Nome Nescio skrev:
Det blir svårt för internetgiro att bevisa att säljaren ingått ett avtal med dem. Det skulle ju lika gärna vara du som stoppat in pengarna i blindo för att skadligöra en annan person. Du å andra sidan har ingått ett avtal eftersom du registrear dig och sätter in pengar.

Och åter igen, det är du som köpt tjänsten. Varför skall inte du betala för den?

Som sagt, surt. Men Internetgiro agerar rätt denna gång.

Rent juridiskt är det inte jag som har köpt tjänsten, jag föreslog för säljaren att vi kunde använda oss av Internetgirot vid affären, men det var säljaren som tog kontakten och registrerade affären varefter Internetgirot kontaktade mig för en bekräftelse. I och med att säljaren är den som har registrerat affären så är det självklart att han ska stå för eventuella avgifter när han drar sig ur affären.
 
Chasid skrev:
Rent juridiskt är det inte jag som har köpt tjänsten, jag föreslog för säljaren att vi kunde använda oss av Internetgirot vid affären, men det var säljaren som tog kontakten och registrerade affären varefter Internetgirot kontaktade mig för en bekräftelse. I och med att säljaren är den som har registrerat affären så är det självklart att han ska stå för eventuella avgifter när han drar sig ur affären.

Hur kan något som är motsatsen till ditt avtal vara självklart?
 
BengtJohnsson skrev:
Hur kan något som är motsatsen till ditt avtal vara självklart?

Det är såpass självklart att Internetgirot själva har lovat mig att de ska se över sina rutiner i paragraf 3.1, och det är precis dit jag ville komma, en köpare ska aldrig behöva bli lidande om säljaren backar ut oavsett vad avtalen säger, jag hoppas att Internetgirot snart kommer att ändra sina rutiner i det här fallet!
 
Konstigt, jag tycker definitivt att det hade varit värt det jämfört med att skicka in pengar till någon annan och bli blåst på hela summan. Jag kan hålla med några tidigare skribenter, det känns inte helt rätt av dig att avråda folk från Internetgirot när ingen har lurat dig. Jag kommer utan att tveka använda tjänsten om/när jag behöver den.
 
Re: Ett extra klargörande!

Chasid skrev:
För mig är 140 kronor inte hela världen men jag ger hellre bort 140 kronor till nödlidande än till ett vinstdrivande företag som bara tänker på profit!

Så du har trodd at "Internetgirot" bare er gode mennesker som gjør dette for å hjelpe uten å tjene penger på det? Hvor naiv er det mulig å bli?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.