Chasid
Aktiv medlem
Jag köpte en vara på internet för ett par dagar sedan i och med att jag inte kände att jag kunde lita helt fullt på säljaren valde jag att affären skulle gå via internetgiro. Köpet gick så långt att jag satte över den överrenskomna summan på Internetgirot och väntade på att säljaren skulle skicka paketet. Men innan han skickat varan valde säljaren att dra sig ur affären och jag skulle få mina pengar tillbaka från Internetgirot. Men döm om min förvåning när jag fick besked från Internetgirot om att jag som köpare ändå ska betala Internetgirot en garantiavgift på 140 kr för affären som inte blev av.
Jag har förgäves försökt att argumentera med Internetgirot men de står girigt fast vid att jag ändå ska betala garantiavgiften på 140 kr, trots att säljaren drog sig ur affären och då även enligt all sans och vett borde stå för garantiavgiften.
Ponera att du köper en begagnad kamera på annons för 28.000 kr och betalar den via internetgirot, du sätter in pengarna och säljaren ska skicka varan, då drar sig säljaren ur affären och du blir tvungen att betala internetgirot 500 kr för en affär som aldrig blev av...
Hade jag däremot fått en defekt eller på annat sätt ej motsvarande vara enligt säljarens beskrivning hemsänd hade jag accepterat Internetgirots garantiavgift utan att blinka.
Jag har förgäves försökt att argumentera med Internetgirot men de står girigt fast vid att jag ändå ska betala garantiavgiften på 140 kr, trots att säljaren drog sig ur affären och då även enligt all sans och vett borde stå för garantiavgiften.
Ponera att du köper en begagnad kamera på annons för 28.000 kr och betalar den via internetgirot, du sätter in pengarna och säljaren ska skicka varan, då drar sig säljaren ur affären och du blir tvungen att betala internetgirot 500 kr för en affär som aldrig blev av...
Hade jag däremot fått en defekt eller på annat sätt ej motsvarande vara enligt säljarens beskrivning hemsänd hade jag accepterat Internetgirots garantiavgift utan att blinka.