Annons

Undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ki4ndeer

Medlem
Hej.
Är ny här och fotograferar på amatörnivå med en Nikon D40.
Just nu letar jag efter en kamera till undervattensbruk när jag drar till Australien och Kenya. Djupet ska vara mellan 3-6 meter (får vara djupare) och inte mer än 5000:-

Några tips på bra kameror? :)

Mvh Mia
 
Med de förutsättningarna skulle jag köpa ett "kit" med kompaktkamera och undervattenshus. Canon har gott om varianter... Hamnar prismäsigt med kamera och UV-hus kring 5.000:-.

Tänk bara på att ljuset försvinner ganska fort under ytan, och det kan bli lite knepigt utan blixt/lampa.

Trevlig resa!
 
Canons variant är specad för 10 meter, och dessutom den som brukar få bäst omdömen vad gäller själva undervattensfotandet i olika tester. Nackdelarna är väl att den är ganska bulkig och inte går vidare än 35mm.
 
Menade inte att Mia skulle blunda och köpa utan kolla vilka som klarade hennes krav bäst i förhållande till pris mm. Sidan ger ju en hygglig översikt över vad som finns.

Det är nog inte så många av de kamerorna som klarar 6 m djup. Jag skulle satsa på Erics förslag -- då får man ju både en trevlig fickkamera och en hyfsad uv-utrustning.
 
Vill du ha en kompaktkamera till bilderna tycker jag du skall kolla på Olympus Mju 1030.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16806

kolla och se om det är vad du söker, vad jag vet så är det den tåligaste kompakten på marknaden.

Annars finns det bra och relativt billiga undervattenshus för systemkamera

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11600

är bara ett exempel.

sen kan du ju köpa en kompakt och ett undervattenshus till den men jag tycker undervattenshusen till kompaktarna känns väldigt klumpiga.
 
Vill du ha en kompaktkamera till bilderna tycker jag du skall kolla på Olympus Mju 1030.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16806

kolla och se om det är vad du söker, vad jag vet så är det den tåligaste kompakten på marknaden.

Annars finns det bra och relativt billiga undervattenshus för systemkamera

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11600

är bara ett exempel.

sen kan du ju köpa en kompakt och ett undervattenshus till den men jag tycker undervattenshusen till kompaktarna känns väldigt klumpiga.

Har kollat in den lite, men tycker den faller lite på den optiska zoomen. Däremot har jag börjat tänka om lite och kommer satsa på en kompakt kamera som ger bra bilder på land. Tack ör era svar :)
 
Hej.
Är ny här och fotograferar på amatörnivå med en Nikon D40.
Just nu letar jag efter en kamera till undervattensbruk när jag drar till Australien och Kenya. Djupet ska vara mellan 3-6 meter (får vara djupare) och inte mer än 5000:-

Några tips på bra kameror? :)

Mvh Mia

Hej Mia varför inte köpa ett begagnat hus till din nikon,Ikelite tex,samt en extern blixt.Ska du inte fota djupare än så kan du utesluta blixten och använda dig av ett rödfilter.
Mvh Anders
 
Hej Mia varför inte köpa ett begagnat hus till din nikon,Ikelite tex,samt en extern blixt.Ska du inte fota djupare än så kan du utesluta blixten och använda dig av ett rödfilter.
Mvh Anders

Det är mammas kamera (Nikon D40) så dn stannar hemma ;) därför blir det en helt ny kamera för in del då min egna har gått sönder. :/

Mvh Mia
 
Det är mammas kamera (Nikon D40) så dn stannar hemma ;) därför blir det en helt ny kamera för in del då min egna har gått sönder. :/

Mvh Mia

Det var ju trist med din trasiga kamera.Jag själv skulle satsa på en canonkompakt eller en pentax optio tex,prova gärna först i ett badhus eller ute om du dyker året om.Du ska vara medveten om att den interna blixten i dom kameror jag föreslagit i korallhavet har en maximal räckvidd på 0,5-1,0 meter,ju starkare ljus i vattnet desto starkare blixt behöver du.Du behöver "överösta"det naturliga ljuset med blixten för bilden inte ska bli övervägande blå.dyker till max 3 meter behöver du ingen blixt,men se till att ha solen i ryggen och använd ett rödfilter som tar bort lite av "blåsticket" i bilden.
mvh Anders
 
Det var ju trist med din trasiga kamera.Jag själv skulle satsa på en canonkompakt eller en pentax optio tex,prova gärna först i ett badhus eller ute om du dyker året om.Du ska vara medveten om att den interna blixten i dom kameror jag föreslagit i korallhavet har en maximal räckvidd på 0,5-1,0 meter,ju starkare ljus i vattnet desto starkare blixt behöver du.Du behöver "överösta"det naturliga ljuset med blixten för bilden inte ska bli övervägande blå.dyker till max 3 meter behöver du ingen blixt,men se till att ha solen i ryggen och använd ett rödfilter som tar bort lite av "blåsticket" i bilden.
mvh Anders

Aha ok, tack för tipset med blixten :)

Mvh Mia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.