ANNONS
Annons

Undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)
hej,

jag ska till att göra en fiskeproduktion under 2008 och kommer att behöva filma strax under ytan vid ett par tillfällen. Kommer att använda mig av Canon xl h1 och Canon xh g1. Vad finns det för undervattenshus? Skulle gärna vilja ha nåt väldigt lätt i vikt och enkelt att använda eftersom jag kommer att behöver att bära med mig det i vildmarken.

ser fram emot bra svar!

Blir nog svärt att hitta uv-hus till de modeller du nämner... Men gör som hänvisningen ovan leta på Digideep. eller hyr om du nu inte skall ha så mkt under vatten.

ok,

men vad tror du om såna där i pv-plast?

kollade på ewa-marines grejer och dom verkar ju vara lite "generella" i sin uppbyggnad.

kollade inne på den där sidan och kunde bara hitta ewa-marine som jobbar i pv-plast...lustigt...

Om du inte skall dyka utan bara filma straks under ytan funkar det säkert med typ Eva påse.
Har dock hört andra som dränkt sina kameror med sådana.

imagojohn skrev:
ok,

kollade på ewa-marines grejer och dom verkar ju vara lite "generella" i sin uppbyggnad.

kollade inne på den där sidan och kunde bara hitta ewa-marine som jobbar i pv-plast...lustigt...

ja, det är just det....man känner sig lite orolig med en sån. Ser ju ut som en ica påse.

men som sagt, jag ska endast ta bilder strax under ytan vid drillning av fisk samt bilder hälften under hälften över...och jag prioriterar smidigheten, eftersom det kommer att filmas på ställen där man får bära grejerna flera mil.

När jag ändå har en expert här, vet du andrahandsmarknaden ser ut för dessa kameror? populära? var kan man sälja dem?

Ikelite är nog det billigaste till 5d.
Jag känner en som är på väg och byta hus från Ikelite till SeaCam till sin 5d

Själva Ikelitehuset köpte jag för ca 15 000. Men sedan tillkommer ju en hel del extraprylar som tex portar, blixtar o blixtarmar. Det drar snabbt iväg upp mot 30 000 eller mer. Så om det bara är just under ytan och besvärligt att bära skulle jag utan tvekan välja en Ewamarinepåse. Trots allt finns det ju också en hel del som dränkt sina kameror i fasta hus, typ Ikelite, också, så fasta hus är definitivt ingen garanti för att inte dränka sina prylar.

mvh

Bent

"Trots allt finns det ju också en hel del som dränkt sina kameror i fasta hus, typ Ikelite, också, så fasta hus är definitivt ingen garanti för att inte dränka sina prylar."

När jag läser ditt inlägg så tolkar jag det så som att det är uv-husens fel att det läcker.
Kanske en feltolkning från min sida, men min uppfattning är att läcker ett uv-hus så är det till 99 % ett handhavandefel av användaren.

Jag brukar hävda att "pedanterna" får sällan läckande uv-hus.

Visst finns det uv-hus med mindre smarta lösningar som ökar risken för felhantering och därmed läckor. Men fortfarande så gäller att "rätt hanterat" uv-hus läcker inte.

Leif-Göran, det jag skrev var att en "del dränkt sina kameror i ett fast hus". Jag skrev, och menade verkligen inte, att det var de fasta husens fel. Jag är lika övertygad som du om att det nästan alltid beror på användaren (mina läckage har till hundra procent berott på mig själv). Det enda jag menade var att fasta hus i sig inte ger någon läckagegaranti, och jag har aldrig sett någon statistik som faktiskt visar ett Ewa-Marinepåsarna i sig är mer utsatta för läckagerisk. Så, om man ska jobba just under ytan, där man slipper strulet med komprimerade påsar, skulle inte jag tycka att läckagerisken var det avgörande argumentet.

För att förtydliga vad jag menar: Påsar läcker. Fasta hus läcker. Nästan alltid beror läckage på att någon varit slarvig. Pedanters hus läcker mycket sällan.

mvh

En ickepedantisk Bent

imagojohn skrev:
ok,

Jag har testat Ewa-Marines hus några gånger och det fungerar. Har tagit bilder nere på lite drygt 7 meters djup men Ewa-Marine ska du nog inte köra på om du inte tänker fotografera mycket under vatten, men om du inte vill lägga runt 15k för ett uv-hus så duger den nog.

Det negativa är att man måste ställa om allt på land samt att avtryckaren är knepig att hitta då man inte riktigt ser in i påsen under vatten. Men det kanske inte upplevs knepigt om man tubdyker, jag fridyker så jag vill gärna upp också. ;-)

Vi är överens. Jag tror att det är svårare att göra "rätt" med plastpåsarna och därför kan läckrisken vara större.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.