ANNONS
Annons

Undervattensfoto -jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

lundholm

Medlem
Hej!
Jag har länge drömt om att kunna ta bra bilder under vatten och har nu börjat fundera lite mer seriöst på det, men innan jag lägger ut en massa pengar på det så tänkte jag kolla om det går att få lite fotojobb inom sverige eller utomlands. Har en Nikon D600 som jag tänkte sätta ett tex 17-35mm 2,8 vidvinkel på samt ikelite undervattenshus och blixtar.

Men så till min fråga, är det någon här som gjort lite fotojobb under ytan någon gång i sverige, tex nån form av porträtt eller åt företag, eller om någon har jobbat på en båt i tex thailand med att ta bilder på turisters snorklingsturer eller liknande..? Något som funkar? Vore helt klart kul att testa på..

Tacksam för alla svar! Cheers!

Gör du det för att tjäna pengar så blir du nog besviken. Gör du det för att det är roligt så kommer du säkert ha kul. Skaffa en bra försäkring, för du kommer att dränka delar av, eller hela din utrustning vid tillfälle.

Kolla med A. Dawson här på sidan. Han är yrkesfotograf och har fotat mkt UV.

Nej det är absolut inte för att tjäna pengar i grundsyfte, utan för nöjet - underbar kombination av mina intressen. Men jag kan endå inte låta bli att undra nyfiket om någon gjort några fotojobb under ytan. Skulle jag få några ströjobb och få undervattenshuset betalt på 5 år skulle jag vara helnöjd.

Vill som sagt bara ta del av era erfarenheter.

Ps. Tack för tipset, kollar med honom!

Hej, läste att du är frilansfotograf här hemma så där har du nog mer kunskap om att sälja foton än mig.
Själv jobbar jag som undervattensfotograf i Thailand/ Phuket.
Som tidigare sagts i tråden är det ju inget man blir rik på men man får ju göra det man tycker om :) Dyka och fotografera. På dykcentret jag jobbar på är jag uv-fotograf på deltid och Dykintruktör på deltid då vi även har en videograf som jobbar för oss. Om du har tankar att börja jobba som uv-fotograf i Thailand (Phuket) så bör du vara/bli dykinstruktör först (och det är också ett roligt jobb) anledningen är att du måste ha arbetstillstånd. Utan arbetstillstånd får du inga jobb då polisen har varit ganska på vad gäller kolla här i Phuket denna säsong.
Det är ganska vanligt att Guiderna/instruktörerna har egna kameror som de använder och försöker sälja bilder till sina kunder. På våran båt är det endast jag och vår videograf som får sälja bilder/video så ger vi kommision till guiderna istället så blir alla glada :)
Hör av dig om du vill veta mer :)

Hej, läste att du är frilansfotograf här hemma så där har du nog mer kunskap om att sälja foton än mig.
Själv jobbar jag som undervattensfotograf i Thailand/ Phuket.
Som tidigare sagts i tråden är det ju inget man blir rik på men man får ju göra det man tycker om :) Dyka och fotografera. På dykcentret jag jobbar på är jag uv-fotograf på deltid och Dykintruktör på deltid då vi även har en videograf som jobbar för oss. Om du har tankar att börja jobba som uv-fotograf i Thailand (Phuket) så bör du vara/bli dykinstruktör först (och det är också ett roligt jobb) anledningen är att du måste ha arbetstillstånd. Utan arbetstillstånd får du inga jobb då polisen har varit ganska på vad gäller kolla här i Phuket denna säsong.
Det är ganska vanligt att Guiderna/instruktörerna har egna kameror som de använder och försöker sälja bilder till sina kunder. På våran båt är det endast jag och vår videograf som får sälja bilder/video så ger vi kommision till guiderna istället så blir alla glada :)
Hör av dig om du vill veta mer :)

Wow, shit va kul! Precis det är något jag tänkt på, någon jag vill göra. Hur funkar det? Änsålänge har jag bara Advanced open water dykcert, men tycker även fridykning är riktigt kul (kommer gå kurs i sommar).
Var på snorkeltur med valhaj i australien i våras och då var det en fridykande fotograf med som fota alla snorklare och det man såg under dagen.. Funkar det att göra något liknande (alltså utan tuber - om nu det kräver instruktör?) Du menar att med instruktörsutbilning får man jobba med det? Inte annars? Eller menar du att man ska söka arbetstillstånd i thailand?

Måste också fråga, ungefär hur mycket tjänar man? Tillräckligt så du kan försörja dig på det där nere? Och hur säljs bilderna, får du allt/delar av det osv?

Bombar med frågor men jag blir såå nyfiken..! :)

Hej igen,
För att jobba lagligt i Thailand måste man ha arbetstillstånd. (Thailändskt arbetstillstånd)
För att få ett arbetstillstånd / Work Permit = WP är regeln den att det skall vara ett arbete som en Thailändare inte kan göra. Vilket i branchen är just dykinstruktör. Som Dive master/ Dive guide kan man inte få WP för det kan Thailändarna göra, men inte instruera i främmande språk därav blir fallet att man skall vara Instruktör för att få ett WP. För du skall kunna jobba här i Phuket är det WP som gäller. När jag jobbade min första säsong i Thailand gjorde jag det i Koh Lanta och där gick det att jobba utan WP men tror de har blivit hårdare även där.

Vägen dit är alltså att först bli dykinstruktör. För dig innebär det från AO till Rescue sedan DM Dive master innan du kan börja din instruktösutbildning. Här i Thailand finns det många Dykcenter som utbildar från Zero to Hero :) Du måste ha 100 dyk innan du börjar din Instruktörsutbildnig (men det går ganska fort)

Efter detta är vägen ganska öppen :)

Jag tror att yrket som UV-fotograf är ljus, det finns ganska många videografer här men det är vi fotografer som börjar ta över, många kunder uppskattar foto mer än video nuförtiden.

Vad man tjänar är nog lite olika. Jag säljer mina bilder som ett paket includerat en slide show som jag visar för kunderna på båten på väg hem till Kajen. Jag tar 2000 thb = 450:- per packet på en sticka, av det så ger jag 20% tillbaka till guiden som har kunden i sin dykgrupp, så en bra dag blir det 10 000 thb varav 8000 till mig.

Min hyra för rummet där jag bor är 6 500/månad, Moppe kostar ca 3000/månad, skatt för WP är 5000/månad

Hej, tack för all den infon!!! Har en liten bit att gå alltså ;)

Men detta gav mig verkligen mer kött på benen. Får ta och dyka vidare och se vart det leder! Kanske blir ett dykhus till kameran i sommar iaf..vi får se :) TACK!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar