Annons

Undersökning 20D. Nöjd, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta i skuggorna i ögonvrån så ser du samma färgmönster som i andra skuggor. Ser inte bra ut.

Så det där med "otränade öga" var nästan kul:)

--jalle
freddes skrev:
skit2-bilden ser ju mysko ut, men vad det är för fel på "20dkimstudiofel" kan mitt otränade öga inte se...
 
Äsch!

hansen2 skrev:
Canon *kan* testa olika kombinationer. Däremot var lusten att släppa kameran innan Photokina mycket större och till synes viktigare än att eliminera sådana här problem.
Således får alltså de första kunderna vara testpiloter. Canon spelar högt med sitt varumärke. Det tar lång tid att bygga upp ett gott rykte men man tappar det på nolltid.

/Johan

Om Merzedes överlevde "weltklasse" så fixar nog Canon ett och annat måndagsex av 20D. Det viktiga är trotsallt om dom åtgärdar det inom vettig tid.
Varumärken är faktiskt mycket starkare än vad man tror när det gäller produktmissar, dessto svagare när det gäller policyfrågor (som att erkänna och åtgärda fel). Sen e det ju rätt ironiskt att dra fram den gamla varumärkesvalsen inom ett forum som detta. Konsumenter med en drös Canonoptik kastar sig nog inte över till andra sidan i en hast. Och vanliga instegskonsumenter har lite andra bevekelsegrunder än ett antal "early adoptors" som räknar pixlar och beställer senaste nytt med samma frenesi som en byråkrat inom landstinget håller koll på kvadratmetrarna som inte brukas...
 
Jag är helt klart nöjd med 20D. Använde den skarpt för första gången idag. Superskarp AF och snabb! Helt underbart!

Fick två hängningar vid gluggbyte, inget jag gråter över. Den startar ju upp så snabbt ändå.

Det enda negativa som jag inte gillar är att displayen är sämre än på 10D. 10D var mycket mer ljusstark och jag kunde köra på fabriksinställningen. på 20D måste jag öka till högsta läget på ljusstyrkan. Inte bra!
Sen tycker jag bilderna ser rödare ut på displayen, klar skillnad mot när man tittar på dem i datorn sen. Litar inte på displayen!
 
Re: Äsch!

uge skrev:
Om Merzedes överlevde "weltklasse" så fixar nog Canon ett och annat måndagsex av 20D. Det viktiga är trotsallt om dom åtgärdar det inom vettig tid.
Varumärken är faktiskt mycket starkare än vad man tror när det gäller produktmissar, dessto svagare när det gäller policyfrågor (som att erkänna och åtgärda fel). Sen e det ju rätt ironiskt att dra fram den gamla varumärkesvalsen inom ett forum som detta. Konsumenter med en drös Canonoptik kastar sig nog inte över till andra sidan i en hast. Och vanliga instegskonsumenter har lite andra bevekelsegrunder än ett antal "early adoptors" som räknar pixlar och beställer senaste nytt med samma frenesi som en byråkrat inom landstinget håller koll på kvadratmetrarna som inte brukas...

Jag skulle bli mycket förvånad om inte Canon löser det här ganska snabbt och du har rätt i det där med varumärken. Kunden förstår att det kan bli fel ibland och har i regel överseende om leverantören behandlar honom med silkesvantar och inte sopar problemet under mattan. Men det fungerar inte att upprepa det flera gånger. Då faller anseendet och kunden går kanske till konkurrenten.

Det är helt klart ett problem för en kund med en massa gluggar att byta leverantör. Jag gick från Minolta till Canon för ett halvår sedan. Det var enkelt då jag hade en Dimage 7Hi med fast glugg.
Men jag skulle inte tveka en sekund att göra samma sak igen om Canon gav mig ett Minolta-bemötande!

Återigen ... Canon har släppt en kamera som inte är färdig för marknaden och ska ha en rejäl skopa ovett för det. Läste precis inlägget från Joseph som har samma problem med hängningar. Canon ska skatta sig lycklig som har såpass lojala kunder som honom som är nöjd ändå.

/Johan
 
Färdig för marknaden, beror på vem som avgör vad marknaden är. Uppenbarligen var det färdig för marknaden för att folk flockas till den och många tom byter från 10D. Om du inte tycker dig tillhöra marknaden i det här fallet, låt bli att köpa någon då.

Att använda kameror i olika kombinationer under en test är en helt annan sak mot vad dom egentliga kundernas användande är. Finns det ett sätt att använda kameran på så kommer folk göra det. Oavsett om det är rätt/fel står eller inte står i manualen.

Sagan om CD-ROM driven som mugghållare är inte långt ifrån verkligheten. Det är mycket möjligt att det har fungerat perfekt i canons labb, men att det inte funkar i verkligheten. Det är svårt att hålla Canon ansvariga för.

Fel som bildfelen som kims kamera uppvisar kan vara något som Q&A har missat. Och sånt går inte heller att komma ifrån. Även om jag tycker att Canon ska ha lite bassning för det. Ska det dock anammas en nollvision så kostar den också oändligt mycket. Bokstavligen. Så dit kommer vi aldrig.
 
Damocles skrev:
Färdig för marknaden, beror på vem som avgör vad marknaden är. Uppenbarligen var det färdig för marknaden för att folk flockas till den och många tom byter från 10D. Om du inte tycker dig tillhöra marknaden i det här fallet, låt bli att köpa någon då.

Om marknaden är den snäva definitionen så tillhör jag den inte.
Att vara färdig för marknaden betyder förstås något annat än det du beskriver. Fungerar kameran som kunden har rätt att förvänta sig är en viktig parameter. Och jag tycker det verkar vara alltför många exemplar som inte gör det.

Att använda kameror i olika kombinationer under en test är en helt annan sak mot vad dom egentliga kundernas användande är. Finns det ett sätt att använda kameran på så kommer folk göra det. Oavsett om det är rätt/fel står eller inte står i manualen.

Menar du att Canon inte förväntat sig att kunderna skulle byta objektiv på den? Jag utgår från att manualen beskriver att det går att byta objektiv och att det dessutom är rätt att göra det ;)

Jag är fortfarande fascinerad över den här överslätande attityden. Än märkligare är att nu attackeras de (läs: jag) som ställer rimliga krav på leverantören, varför?
Försvararna beter sig som om de varit med i utvecklingsprocessen och nu vill skylla ifrån sig och försvara en usel arbetsinsats. Eller som om man går i försvar för ett dåligt köp/beslut.
Finns ingen anledning för dig att försvara ditt köp. Det är Canon som ska ha skit för en för tidigt lanserad kamera, varken mer eller mindre.

Sagan om CD-ROM driven som mugghållare är inte långt ifrån verkligheten. Det är mycket möjligt att det har fungerat perfekt i canons labb, men att det inte funkar i verkligheten. Det är svårt att hålla Canon ansvariga för.

Att byta objektiv på kamerahuset kan svårligen jämföras med att använda cd:n som mugghållare. Kameran är ju faktiskt gjord för att använda flera objektiv.

Fel som bildfelen som kims kamera uppvisar kan vara något som Q&A har missat. Och sånt går inte heller att komma ifrån. Även om jag tycker att Canon ska ha lite bassning för det. Ska det dock anammas en nollvision så kostar den också oändligt mycket. Bokstavligen. Så dit kommer vi aldrig.

De problem Kim drabbats av tycks vara mindre vanligt.

/Johan
 
En kamera som hänger sig vid objektivbyte tycker jag är oacceptabelt. I varje fall när det verkar hända flera personer flera ggr. Uppenbart har Canon slarvat för att få ut kameran tidigare.
 
Nu råkar det också vara ett antal personer som inte har fått någon hängning alls. Däribland jag själv. Om hängningen är av en natur som inte har uppstått i testlabben, för jag är övertygat om att Canon har kört den genom sina testlab, så är jag fullt nöjd med att dom tar sig an problemet så snabbt som möjligt och släpper en firmware som fixar det.

Om Canon ska ha kunnat vara riktigt säkra på att inga hängningar uppkommer någonsin så bör dom ha testat på samtliga kameror, med samtliga objektiv som någonsin kommer användas på dessa kameror i samtliga situationer då dessa kommer att användas. Dessutom bör det då också försäkras att alla objektiv har godkänd justering och chippning efter ett antal referensobjektiv, vilket troligen också kan skilja en stor del, speciellt med 3e parts tillverkare.

Det jag är helt emot är den totalt fördömmande attityden för att det har smugit sig in ett fel, speciellt då det än så länge inte finns några belägg för att felet hade kunnat hittas tidigare. Är det en från Canons 1 serie hade jag förväntat mig andra saker.

Kommer det vettiga belägg för att Canon har låtit bli att testa och dom borde ha sett felet, då ber jag om ursäkt då, men än så länge är så inte fallet. Och nej, jag har inte varit en del Canons utvecklingsprocess, dock en del av ett flertal andra utvecklingsprocessor som just buggtestare.

Det som vore intressant att veta är dels vad det är som orsakar hängningen, feedbackloop eller vad, dels hur många av dom evaluerande systemen som är igång vid objektivbyte, standbyläge samt i "avstängt" läge. Hur sköts initieringen av objektiven, är dessa avpassade också för en byte med ström liggandes på hela tiden. Har flashkorten någon form av del i initieringsprocessen vid objektivbyte eller är dessa separata system.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:

Kommer det vettiga belägg för att Canon har låtit bli att testa och dom borde ha sett felet, då ber jag om ursäkt då, men än så länge är så inte fallet. Och nej, jag har inte varit en del Canons utvecklingsprocess, dock en del av ett flertal andra utvecklingsprocessor som just buggtestare.

Testat har de med all säkerhet gjort. Frågan är i vilken omfattning?
Jag tycker det verkar vara alldeles för många som fått defekta kameror.

/Johan
 
Tackar alla för inläggen och den stundtals intensiva diskussionen!

Efter många timmars granskande av era inlägg så bestämmde jag mig för 20D trots att många tycker att produkten inte är mogen.

Har man vant sig vid microsoft´s produkter så borde inte lite hängningar på kameran att avskräcka så mycket .-)

(nu väntar jag på min beställning:)

MVH
Simon
 
Simon007 skrev:
Efter många timmars granskande av era inlägg så bestämmde jag mig för 20D trots att många tycker att produkten inte är mogen.



...men räknar man dom som tycker att produkten inte är mogen, så kan man lätt räkna dom på ena handens fingrar (i denna tråd).

Grattis till ett bra val, har själv beställt en 20D, och är inte ett dugg orolig över att 20 D skulle vara en skral produkt. Några måndagsexemplar och en och annan Firmware-uppdatering får man räkna med i dessa högteknologiska tider, inget att gnälla över, tycker i alla fall jag.

Vad beställde du för gluggar och andra tillbehör då? och var beställde du från? fick du nån köplats eller så?

:) Håkan
 
Jag beställde i Fujifilmbutiken i Ringen (Södermalm) fick plats nr 5 = i början på oktober enligt butiken(optimistiskt?). Jag beställde bara huset då optiken tänker jag köpa begagnad förutom 50/1,8 som är så billig ny (ca 1110:), så det finns ingen anledning att inte köpa den ny.

För övrigt så har jag tillgång till en 70-210/4L som en kompis har, därför är jag på jakt efter en ljus ( = 2.8) vidvinkelzoom men har ej bestämmt mig vilken.

Vilka objektiv planerar du att införskaffa? Tips?

Simon
 
Har beställt följande från Cyberphoto:

- Tokina AF 19-35/3,5-4,5
Hyfsad vidvinkel med bra bildkvalitet, till ett mycket bra pris.

- Tamron AF 28-75/2,8 XR Di
Outstanding för det priset

- Soligor 100/3,5 AF Macro
Billigt och plastigt, men med mycket bra skärpa, ett fynd!

Några motljusskydd och UV-filter tillkommer och till våren blir det troligen ett Canon 100-400.

Rygga och 1 GB 40X-minne har jag redan, och som stativ blir det nog ett Velbon Carmagne 540 med Manfrotto 484RC2 Mini Ball kulled.

/Håkan
 
froderberg skrev:
Jag tycker att Sigmas 18-50/2,8 verkar vara det optimala objektivet till kameran för normal fotografering.

Jag har bar sett några bilder tagna med 300D och detta objektiv, och det imponerade inte på mig.Kommer tytvärr inte ihåg var bilderna finns.

Kanske någon annan har en länk till fotografier tagna med Sigmas 18-50/2,8 och 10D eller 20D? vore kul att se i så fall.

:) Håkan
 
det vart ju inge lättare att väja kamera

Jag är på gång att köpa en digital SLR kamera och funderar på Nikons D70 eller Canons 20D.... efter att ha läst allt här blir man ju inte nå klokare.
Har förnärvarande en Nikormat så dessa objektiv passar ändå inte på en D70 så jag är ju inte tvingad att hålla mig till nått märke. Är det nån som testat båda modellerna??? Fördelar och nackdelar med dessa ??? Skiter fullständigt i vad kameran heter igentligen bara bildkvaliten blir bra. Hur är sökaren på 20D ?? Är den lika liten som på D70?? Det jag sett på bilder/info om 20D så har den studiblixtuttag och riktig USB 2 det är ju bra men varför ingen trådlös fjärrutlösare eller har jag missat den?? Sen verkar ju av/på knappen sitta lite menlöst? D70 har ju dessvärre inget blixt uttag och "dassig" usb men av/på knappen perfekt placerad, var och kände på en sån och den föll mig i smaken låg skitbra i handen men dagen efter läser man om Canons nya 20D och nu står man och funderar igen..... det är ju en hel del pengar som det handlar om i slutänden, som "amatör" fotograf har man igentligen inte råd med nån av dessa kameror men man får ju ta sig råd.(bäst man köper lite blommor till sambon åxå för hon lär ju tycka man är rätt knäpp som lägger dessa pengar på en kamera :)))))
 
hakanv skrev:
Har beställt följande från Cyberphoto:

- Tokina AF 19-35/3,5-4,5
Hyfsad vidvinkel med bra bildkvalitet, till ett mycket bra pris.

Den har jag och jag är mycket nöjd. Finns säkert bättre alternativ men den möter mina behov och kvalitetskrav.

- Tamron AF 28-75/2,8 XR Di
Outstanding för det priset

Den vill jag ha. Har ett glapp mellan 35-70 mm och det blir köp av normalzoom inom det närmsta året.

/Johan
 
Re: det vart ju inge lättare att väja kamera

Jonke O skrev:
... man får ju ta sig råd.(bäst man köper lite blommor till sambon åxå för hon lär ju tycka man är rätt knäpp som lägger dessa pengar på en kamera :)))))
D20 kostar runt 5000:- mer än D70, och det inte utan anledning... Spelar varken pengar eller märket någon roll så är det en sk. "no brainer" dvs ett självklart val...till 20D's fördel. Den är byggd med helt annan kvalitet och har bättre specifikation på alla punkter jämfört med D70.
...och 15000 för en kamera är väl inget?? Tänk på hur många som köper golfklubbor och snabba bilar för flera gånger de pengarna :)
 
Re: det vart ju inge lättare att väja kamera

Jonke O skrev:
varför ingen trådlös fjärrutlösare eller har jag missat den??

Det finns en trådlös fjärrutlösare som passar till samtliga Canon-hus, som har en intelligent blixtsko. Den heter "LC-4" och funkar på upp till cirka 100m. Fast den är dyr, ligger runt 4 500kr i Sverige.

Sen finns en mindre och billigare variant som heter "RC-1", som löser ut via IR och har en räckvidd på cirka 5m.

För övrigt så är mitt råd att köpa en 20D före en D70, inte för att jag själv har en, utan för att fördelarna är så pass mycket mer än namnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.