Nu råkar det också vara ett antal personer som inte har fått någon hängning alls. Däribland jag själv. Om hängningen är av en natur som inte har uppstått i testlabben, för jag är övertygat om att Canon har kört den genom sina testlab, så är jag fullt nöjd med att dom tar sig an problemet så snabbt som möjligt och släpper en firmware som fixar det.
Om Canon ska ha kunnat vara riktigt säkra på att inga hängningar uppkommer någonsin så bör dom ha testat på samtliga kameror, med samtliga objektiv som någonsin kommer användas på dessa kameror i samtliga situationer då dessa kommer att användas. Dessutom bör det då också försäkras att alla objektiv har godkänd justering och chippning efter ett antal referensobjektiv, vilket troligen också kan skilja en stor del, speciellt med 3e parts tillverkare.
Det jag är helt emot är den totalt fördömmande attityden för att det har smugit sig in ett fel, speciellt då det än så länge inte finns några belägg för att felet hade kunnat hittas tidigare. Är det en från Canons 1 serie hade jag förväntat mig andra saker.
Kommer det vettiga belägg för att Canon har låtit bli att testa och dom borde ha sett felet, då ber jag om ursäkt då, men än så länge är så inte fallet. Och nej, jag har inte varit en del Canons utvecklingsprocess, dock en del av ett flertal andra utvecklingsprocessor som just buggtestare.
Det som vore intressant att veta är dels vad det är som orsakar hängningen, feedbackloop eller vad, dels hur många av dom evaluerande systemen som är igång vid objektivbyte, standbyläge samt i "avstängt" läge. Hur sköts initieringen av objektiven, är dessa avpassade också för en byte med ström liggandes på hela tiden. Har flashkorten någon form av del i initieringsprocessen vid objektivbyte eller är dessa separata system.