Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponerat

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej, om jag har en bild som är lite underexponerad och vill fixa till den, hur gör jag då ?

Jag har testat med brightness / contrast men jag tycker det blir lite dassigt.

Hur gör ni ?
 
Rodney skrev:
Hej, om jag har en bild som är lite underexponerad och vill fixa till den, hur gör jag då ?

Jag har testat med brightness / contrast men jag tycker det blir lite dassigt.

Hur gör ni ?

Levels och curves för det mesta men jag har hittat en annan sak vet inte om det är rätt att göra så.

Kopiera lagret välj sen SCREEN i dropdownboxen klart voila.

Kan man göra så eller blir det fel i prossecen ?
 
Re: Re: Underexponerat

The Ghost skrev:
Levels och curves för det mesta men jag har hittat en annan sak vet inte om det är rätt att göra så.

Kopiera lagret välj sen SCREEN i dropdownboxen klart voila.

Kan man göra så eller blir det fel i prossecen ?


Du kan även skapa ett justeringslager, exempelvis kurvor, och ändra bländningsläget till ”screen”. Sedan minskar du opaciteten tills du uppnår ett bra resultat. Det ska även finnas ett samband mellan opacitetens procenthalt och ”simulerat” F-stop. En viss procent innebär att du ändrar bländaren med ett halvtsteg. Kommer dock inte ihåg siffrorna. Har du överexponerat väljer du istället bländningsläget ”multiply”. Du får mer kontroll genom denna metod, då du även kan påverka genom kurvor.

/Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.