Annons

Tyst spegelreflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Borgkvist, du har nått en låg nivå i netikett. Och vad gäller dina påståenden så är de inte speciellt förtroendeingivande.

larsborg skrev:
Tyst spegelreflex?
Alla mina gamla och nya spegelreflex antingen A-SLR eller D-SLR har uppfällbar spegel, alltså, med en uppfälld spegel är ljudet mycket lågt, endast slutaren och bländaren hörs arbeta!
Enkelt!
Säkert, har någon redan påpekat finessen, jag orkade inte läsa igenom alla svaren. men även en motor för filmmatningen väsnas något, bäst att dra fram filmen för hand, med spegeln uppfälld.

Visst finns det vissa kameror som har manuell, mekanisk spegelfällning/låsning med spak. Tex Nikon F3.
Dock saknar de flesta spegelreflexkameror denna proffsfiness. Det var ASLR, och främst gamla sådana.
Vad gäller DSLR så känner jag inte till någon som har den finessen. De proffskameror som har spegelfällning fungerar som Eero skrev.

Vad gäller dig själv så är din profil helt tom. Ingen information till vem du är eller vad för kameror du faktiskt påstår dig använda som har denna manuella spegellåsning.

Mvh /Erik
 
Tack för alla åsikter! Många nämner Canon och ofta deras moderna hus. Är mer inne på nått äldre. Manuell fokus, manuell filmframmatning och - inser jag nu - manuell spegelfällning. Med spegeln uppfälld, hyperfokalavstånd och lite känsla för brännvidden borde man kunna gatufota ganska diskret.

å föresten, jag var inte ute after att starta nått bråk så vänligen sluta.
 
larsborg skrev:
Din kamera, Canon 20D, kan knappast klassas som en analog SLR, jag har inte skrivit något annat än arbetssättet på en A-SLR, tyst spegelreflex / spegeluppfällning.
:)


Nehe? Vem var det som skrev "Alla mina gamla och nya spegelreflex antingen A-SLR eller D-SLR har uppfällbar spegel, alltså, med en uppfälld spegel är ljudet mycket lågt, endast slutaren och bländaren hörs arbeta!
Enkelt!"


Det var faktiskt du som förde in ämnet på D-SLR! :p

Lars, annars tycker jag inte att ditt inlägg ens är värt att kommentera, du verkar inte ha en susning om hur moderna SLR och D-SLR fungerar och du är bara allmänt bufflig och otrevlig. Vad ditt syfte är kan jag inte förstå och du verkar må ganska så dåligt. Men varför låter du det gå över oss andra? :( Nåja, om det hjälper dig att må bättre, så visst, ös på bara, men det finns bättre sätt. :)
 
markus skrev:
Tack för alla åsikter! Många nämner Canon och ofta deras moderna hus. Är mer inne på nått äldre. Manuell fokus, manuell filmframmatning och - inser jag nu - manuell spegelfällning. Med spegeln uppfälld, hyperfokalavstånd och lite känsla för brännvidden borde man kunna gatufota ganska diskret.

å föresten, jag var inte ute after att starta nått bråk så vänligen sluta.

Markus, nu tycker jag du är lite på väg bort från poängen med SLR... :) Om du ska köra blint och med hyperfokal, menar jag. Vad ska du med sökare överhuvudtaget till? ;)

Skämt åsido, poängen med SLR är ju att man ser "exakt" vad kameran ser, utan parallaxfel etc. Om du ska gatufota diskret tycker jag verkligen att M2an är perfekt eller kanske en TLR? Rolleiflex, Yashicamat m fl?

Lycka till!
 
När det gäller spegeluppfällning är inte ljudskillnaden särskilt stor på mina DSLR (D60, EOS 5D). För gatufoto spelar denna marginella skillnad i alla fall knappast någon roll. Dessutom håller jag med Henning ovan i att det inte låter som nån jättebra kombination för gatufoto att köra med SLR och spegeluppfällning. Då kör jag istället på en klassisk mätsökare som dels är relativt tyst och dessutom väldigt smidig.

Själv har jag både en Bessa R3A som förvisso inte är jättetyst utan nog är ljudligare än t.ex. EOS 5D (och de analoga EOS 5 och 10) och har ett mer metalliskt ljud, men den är väldigt smidig vid gatufoto pga av sitt format och förhållandevis stora ljusstarka sökare. Jag har även en gammal Agfa Super Silette från 1954 som har centralslutare och därmed är väldigt tyst och ett väldigt billigt alternativ. Den saknar ljusmätare men det är oftast inget jättestort problem, iaf om man kör sv/v film.

Ett mellanting kan ju vara en kamera utan vare sig mätsökare eller sökare som t.ex. Voigtländer Bessa L, som ju dessutom är billig. Ytterligare en tyst och smidig kamera är ju Mamiyas mellanformatsmätsökare 6 och 7 (6x6 resp 6x7cm). Ja, och sen så finns ju också såklart Leica.

/D
 
Favoriten vad gäller tyst action är för mig Hexar AF med silent mode. Ingen Spegelrefelx utifrån hur de flesta ser på den saken men den är minst sagt kometent!

Jag gillar elektronisk frammatning MEn jag saknade manuell fokus ruggigt mycket och köpte senare Hexar RF. Den har en minst sagt gnällig frammatning och exponering, trist. Men inte värre i ljudnivå med många andra slr kameror.

Hexar AF är så tyst att du helt enkelt inte ens själv hör elektronik/mekanik om du fotar på stan, vibrationerna är också de i princip helt obefintliga.. också för fotografen själv!

MVH Niclas,
 
timeUnit skrev:
Markus, nu tycker jag du är lite på väg bort från poängen med SLR... :) Om du ska köra blint och med hyperfokal, menar jag. Vad ska du med sökare överhuvudtaget till? ;)


Onekligen en poäng :)

Saken är den att jag vill ha en kamera som kan allt (men jag vet att det är omöjlig). Snabb och tyst när det behövs, bra sökare för exakta kompositioner när man vill det.
 
Niclasfoto skrev:
Favoriten vad gäller tyst action är för mig Hexar AF med silent mode. Ingen Spegelrefelx utifrån hur de flesta ser på den saken men den är minst sagt kometent!

Jag gillar elektronisk frammatning MEn jag saknade manuell fokus ruggigt mycket och köpte senare Hexar RF. Den har en minst sagt gnällig frammatning och exponering, trist. Men inte värre i ljudnivå med många andra slr kameror.

Hexar AF är så tyst att du helt enkelt inte ens själv hör elektronik/mekanik om du fotar på stan, vibrationerna är också de i princip helt obefintliga.. också för fotografen själv!

MVH Niclas,

Hexar AF är en kamera jag sneglat lite mot. Tyvärr är dom väl rätt dyra fortfarande...eller? Kanske dock inte som ersättning till en spegelreflex.
 
Ditt resonemang innehåller flera brister

larsborg skrev:

Spegeluppfällning fungerar precis på samma sätt i ALLA A-SLR, spegeln fälls upp manuellt, utan någon hård *SMÄLL*. Förutsatt, att den möjligheten finns, några kamerahus har sparat in på den finessen! Den förblir kvar i taket, mot sökarskivan och prismat, under hela exponeringen, ända tills man manuellt fäller ner den igen.

Brist nr 1. Det du talar om gäller långt ifrån alla A-slr. Min Eos 30 har manuell låsning av spegeln. Man trycker in avtryckaren och då fälls spegeln upp, och det blir inte mjukare än när den fälls upp i vanliga fall. Alltså ett smällande ljud. Efter exponeringen fälls spegeln ner automatiskt, vilket ger ett till smällande ljud direkt efter exponeringen.

larsborg skrev:

Avståndsinställningen sker med ögonmått och manuell inställning, med hjälp av de angivna meter markeringarna på objektivet, vid 35mm optik, avståndet inställt på markering 5m och använd bländare 4, blir skärpedjupet från ca.3m till ca 11m, vid bländare 22, ännu bättre skärpedjup, från ca 1m till oändligt.
Här behövs alltså ingen koll, om bilden är i fokus eller inte.
Skärpan ligger mellan de ovan givna avstånden.
Stora marginaler!
Detta är skärpedjupets magiska hjälp, om man kan tekniken, vill säga.

Brist nr 2: Långt ifrån alla moderna gluggar som även passar på en hel uppsjö av analoga slr:er har denna avståndsinställning. Därmed blir det omöjligt att ställa in fokus med en igenbäckad sökare.
 
froderberg skrev:
Det är min erfarenhet, men det är också skillnad på ljudnivå och ljudkaraktär.

Exempelvis:

Jag gillar slutarljudet hos Leica R-modellerna som är dämpat och diskret, men inte så tyst.

Canon Eos 100, 5 och 30/30V är nog tystare. Men med lite billigare slutarljud.

Själv är jag mest sugen på en Leica M4-P eller M6, men jag har ju lovat mig att bara köpa sånt jag verkligen behöver. Men det är nått speciellt med M-kamerorna.

Håller med dig om R-kamerornas ljud , riktigt mjuk och härligt men dessvärre inte särskilt tyst..

Annars så är som tidigare nämnt en mätsökare (förespråkar leica som vanligt :D ) Ett tyst alternativ. Annars bland moderna Slr's så är väl Nikon F6 riktigt tyst..

Mvh Ale
 
Just det , kanske OT men . .
Jag jobbade på en konsert (sittande jazzkonsert)
Och plåtade framme vid scenen , fotografen bredvid jobbade med en 20D , jag reagerade på hur jädrans mycket denna kamera lät , jämfört med min Leica som inte hördes alls så gick spegelljuden från 20D'n igenom musiken :( . .
Är det så att 20D är ovanligt högljudd ?
Mvh Ale
 
En Hexar AF kostar väl med blixten runt 3000 i fint skick..
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1407

Nackdelarna är ju såklart många i förhållande till vanligt systemare. Fast optik och inte lika flexibelt vad gäller tider och bländare..

Men helt underbar att fota med! Kliar i fingrarna och bildnärven när jag bara tänker på det..;)

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Men H-AF'n har inga möjligheter alls till manuell fokusering ?

Får mig att tänka på contax G'serien som är otroligt trevliga kameror förrutom den idiotiska manuella fokuseringen ...

Mvh Ale
 
-Ale skrev:
Men H-AF'n har inga möjligheter alls till manuell fokusering ?

Får mig att tänka på contax G'serien som är otroligt trevliga kameror förrutom den idiotiska manuella fokuseringen ...

Mvh Ale


Nej, minst sagt lika idiotisk.. om inte mer idiotisk.

Hexaren har en möjlighet att fokusera för att så "fixera" fokus där med ett knapptryck. En vanesak men ngn manuell fokus är det inte.

Men det lustiga är ju hur enormt precis AF,en är i Hexar AF. Man upplever ju knappt ever att den slår fel! Mäter på snäva 2grader om jag inte mins fel..
Jag tror enda gången den slagit fel är när jag testat att fokusera ut genom ett fönster,, då tvärstannar den i glaset:) Så noga ser den alltså.. Ruggigt imponerande..

Den ställer skärpan men eftersom det är den mätsökartyp den är så ser man inte fokusen i sökaren. Men väldigt snart så känner man hur långt fokusen justerar och ryggmärgen säger att den ställt sig rätt eller fel.

Detta med fokus med den kameran är inget jag tänker på. Strävar helt klart mer med en vanlig EOS!!


MEn oftast så kör jag trix eller t-max400 (alltså ISO400) och då kan man lika gärna fixera Hexarens skärpeinställningen i det läge där det ger fokus i ett mkt stort område..
Där gillar jag 35mm, det är väl så pass vid bildvinkel att man får stort skärpedjup vid rätt inställning, nedbländning och ca ISO 400!

MVH Niclas,

EDIT:
En hjälp när man fokuserar med den är att man ser "två linjer", en vertikal och en horisontal som rör sig i ett korrekt förhållande till fokusen. Det gör att man allt så trots allt har en slags visuell kontakt med vart fokusen hamnar, även om man inte ser skärpan...Man ser ju såklart inte heller oskärpan,, bara en härligt glasklar bild klarare än allt jag sett förutom Leica M6. Där är de nära varandra!!
 
Senast ändrad:
JA att fokusera med M6'an tycker jag är en fröjd :D , Där ser du ju såklart heller ingen oskärpa , men att få ihop de två bilderna är ett efektivt och bra sätt att jobba på . Kör dock mest hyperfokal på min M6a så jag fokuserar inte så mycket hehe :D

Hexarens fokuseringsystem låter ju krångligt , Fast den påminner ju lite om M6'ans exponeringsmätare , 2 pilar som skall balanseras tills de är lika ..
Men vad jag har hört , och vad du säger Niklas , så ska det va riktigt skarp optik .. Har du några samples här på FS ?

Mvh Ale
 
Ja Hexar RF är också fin at fokusera med.
Traditionell manuell fokuseriing skall det vara.

Jag har inga bilder just nu.. varken där jag sitter eller ens Här i Norge där jag nu är.. Arktivet ligger inlåst i Sverige..

Har haft en del "gatubilder" ute,, fotade med den..

Mvh Niclas,
 
-Ale skrev:
Just det , kanske OT men . .
Jag jobbade på en konsert (sittande jazzkonsert)
Och plåtade framme vid scenen , fotografen bredvid jobbade med en 20D , jag reagerade på hur jädrans mycket denna kamera lät , jämfört med min Leica som inte hördes alls så gick spegelljuden från 20D'n igenom musiken :( . .
Är det så att 20D är ovanligt högljudd ?
Mvh Ale

Det stämmer bra det. 20D är ovanligt högljutt och jag hoppas att Canon kommer med en tystare D-SLR i samma prisklass nu på PMA.
 
Jag har inte mycket erfarenhet av dslr,hus men jag tycker nog att både ljud och vibration är långt mindre i min 1D jämfört med min 1n..

Hur förhåller sig 1D till en 20D?

Mindre spegel i 20D,, tänker mig lägre nivå:)


MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.