Annons

Tyst spegelreflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det funkar med digitalt, men D200 är _mycket_ tyst. Imponerande faktiskt. Nikon har verkligen vinnlagt sig om ett tyst spegelljud med inbromsande spegel och extra tysta gummistoppar i ändarna av spegelbanan.

//Lasse
 
timeUnit skrev:
Jag tycker inte OM-1 är tyst. Inte min i alla fall. F90-X är OK tyst, men inte som Mamiya 7, Mamiya C330 eller såna goingar. Min Bessa är ganska ljudlig tycker jag, för att vara en mätsökare.


Skall man jaga en riktigt tyst spegelreflex,
så kanske det är en med centralslutare!?
(Även om man fortfarande har en fladdrande spegel)

Den mest diskkreta klicket alla kategorier kommer nog från en sökar-kamera med centralslutare...
Folk som står riktigt, riktigt nära brukar säga: "Jag tyckte jag hörde nå't..!?
Hörde inte du nå't"?? ;)


Tror mycket av ljuden i en kamera kommer av nå't slags "eko-resonans" i själva kamerahuset!?

Sannolikt dämpar metallgjutgodshuset OCH gummiduksridån ljudet i en M Leica!?
/B
 
Bjoernowitsch skrev:
Citat: "mao spegelreflex är inget för en riktig fotograf! ;) :) ;)

Här gäller bara mätsökare!!;) ;) :)"

Vad menar du? Om inte spegelreflexkameror är till för fotografer, vad gör då de som använder dem?


Ursäkta om mitt inlägg missuppfattas! ;)

Har bara hållit på med digital information sedan 1985..
Ganska ny alltså ;)

Men så va det det här med ;) och :)

"En uttryckssymbol är ett tecken, ideogram eller en glyf som på något sätt illustrerar en sinnesstämning. Ett utropstecken [!] eller frågetecken [?] är exempel på ideogram som är uttryckssymboler. I elektroniskt kodad text används ofta glyfer som är avsedda för något helt annat som uttryckssymboler, till exempel :), :D och =) som visar att det man skriver skall uppfattas skämtsamt, man är glad eller avser att vara trevlig. Eller :-( och =( som uttrycker motsatsen. Dessa symboler kallas smileys".

Mvh Bengan

Ps. Visst bör det finnas riktiga fotografer som använder spegelreflexkameror...
Sannolikt! ;)
Inte omöjligt, det sa man förr!
Einstein va faktiskt litet förr!
Nu gäller ju kvantmekaniken och sannolikheter! ;) ;)

Men som sagt, ursäkta, bara ett skämt! :)
Visst bör det finnas riktiga Spegelreflexfotografer!
Många! ;)
 
OM-1:an slår inga tysthetesrekord men OM-2:an är väldigt tyst. Iaf mitt exemplar. Sen är det väl mest motorn som låter på "moderna" slr.

/ Johan
 
J_Plupp skrev:
OM-1:an slår inga tysthetesrekord men OM-2:an är väldigt tyst. Iaf mitt exemplar. Sen är det väl mest motorn som låter på "moderna" slr.

/ Johan


Det är (nästan) alltid spegeln som låter mest i en enögd spegelreflex med fällbar spegel. Att tex en F3 med yttre motor låter mest om motorn beror på att den inte sitter ihop med kamerahuset. Det är mycket smällar i de mekaniska överföringarna.

/Erik
 
markus skrev:
Är det genomgående så att moderna kameror är tystare?

Nej, det gäller definitivt inte alla nya digitala spegelreflerxkameror. Exempelvis min Canon 20D väsnas betydligt mer än min EOS 30, fastän 20D är nyare. Hos Canon är det främst de digitala SLR som är EF-S kompatibla som har en smällande spegel. Jag hoppas och tror att fullformats D-SLR modellerna hos Canon har en tystare spegel.
 
Jag tycker min Pentax ME super är rättså tyst
den har ju en innbygd luftdämpning typ mini.mini cykelpump.
har man sedan den hårda beredskaps väskan till dämpar ju den
ljudet åsso.gör faktiskt kameran lite greppvänligare me.

Pentax MX ska ju va en tyst kamera me ha jag "hört"
den har ju horisontalslutare som bör vara en tygridåslutare,bör ju vara tyst.
så på den är det väl speglen som låter mest i så fall.
MXen har ju en väldigt bra sökare me,med utbytbara mattskivor samma som LXen.

bra sökare är ju alltid kul
det är väl det som spegelreflexen har som
fördel.speciellt om man kan bländar ner!
så att man kan se skärpedjupet eller så att
bakgrunden verkligen blir så oskarp som man tänkt sig

Möjlighet till nedbländning finns tyvärr varken på MEen eller MXen
 
Tyst spegelreflex?
Alla mina gamla och nya spegelreflex antingen A-SLR eller D-SLR har uppfällbar spegel, alltså, med en uppfälld spegel är ljudet mycket lågt, endast slutaren och bländaren hörs arbeta!
Enkelt!
Säkert, har någon redan påpekat finessen, jag orkade inte läsa igenom alla svaren. men även en motor för filmmatningen väsnas något, bäst att dra fram filmen för hand, med spegeln uppfälld.
 
markus skrev:
....Är det genomgående så att moderna kameror är tystare?

Tror det..
Har inte koll på alla SLR, men vet några äldre som låter.. ;)

Har en Praktina FX, från 1950-talet,
den låter...litet! :)

Och sätter man på fjädermotorn,
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8375

Då får kameran också nå'n slags återgående spegel,
DÅ LÅTER DEN ÄNNU MERA!!!
KLOFF, KLOFF... ;)


Så visst går det framåt! :)
 
larsborg skrev:
Tyst spegelreflex?
Alla mina gamla och nya spegelreflex antingen A-SLR eller D-SLR har uppfällbar spegel, alltså, med en uppfälld spegel är ljudet mycket lågt, endast slutaren och bländaren hörs arbeta!
Enkelt!

Mja, riktigt så enkelt är det inte. Fotografering med spegeluppfällning lämpar sig mest för fotografering på stativ och på stillastående motiv. På exempelvis ögonblicksbilder handhållet är det däremot ingen höjdare. Prova själv, så får du se hur roligt det är när man inte ser ett skvatt med spegeln uppfällt. Försök sen komponera och även trycka av vid rätt ögonblick...

Dessutom slipper du inte spegelsmällandet. När du trycker på avtryckaren första gången, fälls spegeln upp, *SMÄLL*. Sen är du "blind" tills du trycker av en andra gång för att öppna slutaren. Alternativ använder man tidsfördröjningen, då behöver man inte trycka av två gånger, utan exponeringen görs automatiskt när tiden har gått ut. Men fortfarande kan du inte se ett skvatt innan tidsfördröjningen gått ut.
 
Senast ändrad:
markus skrev:
Är det genomgående så att moderna kameror är tystare?

Det är min erfarenhet, men det är också skillnad på ljudnivå och ljudkaraktär.

Exempelvis:

Jag gillar slutarljudet hos Leica R-modellerna som är dämpat och diskret, men inte så tyst.

Canon Eos 100, 5 och 30/30V är nog tystare. Men med lite billigare slutarljud.

Själv är jag mest sugen på en Leica M4-P eller M6, men jag har ju lovat mig att bara köpa sånt jag verkligen behöver. Men det är nått speciellt med M-kamerorna.
 
Tycker också att OM2, OM4Ti är ganska tysta. Saknar dem mycket, men inte för denna egenskap utan för optiken (sortiment, kvalitet), ljusmätningen på OM4:an och det fina kompakta formatet på dessa kameror. Dvs små, diskreta och OK tysta hus.
Men, men, ljudet på den digitala E-1:an är nästan som musik jämfört med t.o.m. OM serien ...
 
froderberg skrev:
Men med lite billigare slutarljud.

Här kan jag inte låta bli att tänka på Mercedes, som har en hel avdelning utvecklare som jobbar med hur det ska låta när bildörren stängs. Det ska definitivt inte vara ett klingande, klonkande eller skramlande ljud. Istället strävar de efter det trygga och diskreta djupa fylliga mjuka ljudet som uppstår när man stänger ett kassaskåp. *hmmmbzzz...klack* Det inger passageraren en känsla av säkerhet. :)
 
B.T skrev:

MXen har ju en väldigt bra sökare me,med utbytbara mattskivor samma som LXen.

bra sökare är ju alltid kul
det är väl det som spegelreflexen har som
fördel.speciellt om man kan bländar ner!
så att man kan se skärpedjupet eller så att
bakgrunden verkligen blir så oskarp som man tänkt sig

Möjlighet till nedbländning finns tyvärr varken på MEen eller MXen


MX har nedbländningsmöjlighet. Det är samma spak som självutlösaren.
MX är en otroligt liten systemkamera. Perfekt som resekamera.
Tyvärr så är sökaren för liten för att jag ska se hela bilden med glasögon.
/Erik
 
Upps!!där ser vad den där MXen överraskar!!!
de var ju bra! bra att du påpekade det Erik!!
blir mer och me sugen på en MX den
fattas ju i min Pentaxfamilj.

synd på sökaren så är det dioptern är ju
större på modernare kameror.tänker inte på
det andvänder ju inga glasögon inte än iallafall
är väl bara en tidsfråga =)
 
--------------------------------------------------
Eero Karhu skrev:
Mja, riktigt så enkelt är det inte. Fotografering med spegeluppfällning lämpar sig mest för fotografering på stativ och på stillastående motiv. På exempelvis ögonblicksbilder handhållet är det däremot ingen höjdare. Prova själv, så får du se hur roligt det är när man inte ser ett skvatt med spegeln uppfällt. Försök sen komponera och även trycka av vid rätt ögonblick...

Dessutom slipper du inte spegelsmällandet. När du trycker på avtryckaren första gången, fälls spegeln upp, *SMÄLL*. Sen är du "blind" tills du trycker av en andra gång för att öppna slutaren. Alternativ använder man tidsfördröjningen, då behöver man inte trycka av två gånger, utan exponeringen görs automatiskt när tiden har gått ut. Men fortfarande kan du inte se ett skvatt innan tidsfördröjningen gått ut.
--------------------------------------------------

- Vaaa?
Jag har använt mig av spegeluppfällning, under många år, vid extrema situationer, som bröllop i kyrkor, som filminspelningar, där minsta lilla oväntade ljud läggs på filmen och nu så ska du tala om för mig, att
"Fotografering med spegeluppfällning lämpar sig mest för fotografering på stativ och på stillastående motiv.",
du vet knappast, vad du talar om, tyvärr!

"Dessutom slipper du inte spegelsmällandet. När du trycker på avtryckaren första gången, fälls spegeln upp, *SMÄLL*. Sen är du "blind" tills du trycker av en andra gång för att öppna slutaren .."

- Nu, är det så här, spegeluppfällningen görs innan jag tar en bild, manuell hantering med en spak eller knapp, visst, sökaren blir kolsvart, men det finns ramsökare, som tillbehör, om man behöver det, annars syftar man mot motivet, precis, som man idag gör med många kompakt digitalare, med bara en display på baksidan, ingen sökare.
Någon precisions fotografering blir inte, men motivet är inte heller alldeles i närheten.
Avtrycket påverkar INTE spegelns svängning upp och ner, eftersom jag har kopplat bort den helt från att arbeta med vid exponeringen!
Tyst spegelreflex, var frågan, inte om sökaren då fungerar, för det gör den inte!
Så enkelt är det, om man vet vad man talar om!
 
larsborg skrev:

(---)du vet knappast, vad du talar om, tyvärr!(---)

(---)Tyst spegelreflex, var frågan, inte om sökaren då fungerar, för det gör den inte!
Så enkelt är det, om man vet vad man talar om! (---)


Öh... vad föranleder dessa hätska nedvärderande kommentarer? Innan du påstår något dylikt, så vore det bra om du ens bemödade dig att kontrollera om mina påståenden stämmer eller inte. Istället har du förutsatt att alla har en kamera som fungerar som din kamera. Om de däremot har en kamera som fungerar annorlunda, så "vet" de inte vad det pratar om. Trist och ointelligent!

Jag tror knappast att frågeställaren eller de flesta andra heller, för den delen, vill ha en tystare kamera till priset av att sökaren inte fungerar. Det var det jag sa och att det är så, det medgav du också, men ändå säger du att jag inte vet vad jag pratar om.

Det andra jag sa var att spegeln måste upp likväl, varvid en smällande ljud uppstår. Inte vet jag vad du har för D-SLR där du manuellt och tyst kan vrida upp spegeln med ett spak, men så fungerar det inte i de flesta modeller. Det borde du ha insett också, om det nu är så att du har en sådan modell, att det inte fungerar likadant hos alla. Men nej, istället var det roligare att försöka dumförklara mig.

Det där med "ramsökare" lät däremot intressant. Vad har den för serienummer för Canon 20D? Den ska klara av att visa korrekt bild och även om bilden är i fokus eller inte. Du skriver som om det var en normal tillbehör till dagens SLR och D-SLR, så jag antar att det är så, jag har nog bara missat det... Fantastiskt, den måste jag skaffa! Vad kostar den?
 
Konstigt att inte fler nämner EOS100 och 10. Jag menar att båda har remdrift som gör de mkt tysta.

Jag var nära att köpa en fin beggad EOS 100 då jag tänkte det hade vairt fint i skogen..


Mvh Niclas,
 
--------------------------------------------------
Eero Karhu skrev:
Innan du påstår något dylikt, så vore det bra om du ens bemödade dig att kontrollera om mina påståenden stämmer eller inte. Istället har du förutsatt att alla har en kamera som fungerar som din kamera. Om de däremot har en kamera som fungerar annorlunda, så "vet" de inte vad det pratar om. Trist och ointelligent!
--------------------------------------------------

Tyvärr, naivt, att gå till försvar, när du inte vet vad du talar, lyssna och lär, av erfarna fotografer istället!

Har du helt missat trådens rubrik?
Den är:
Kringutrustning & Tillbehör (Analogt) > Tyst
spegelreflex

Spegeluppfällning fungerar precis på samma sätt i ALLA A-SLR, spegeln fälls upp manuellt, utan någon hård *SMÄLL*. Förutsatt, att den möjligheten finns, några kamerahus har sparat in på den finessen! Den förblir kvar i taket, mot sökarskivan och prismat, under hela exponeringen, ända tills man manuellt fäller ner den igen.

Exponeringen läser man av och låser fast, vid inbyggd exponeringsmätare, innan spegeln fälls upp, alternativt läser man av med en extern exponeringsmätare.

Avståndsinställningen sker med ögonmått och manuell inställning, med hjälp av de angivna meter markeringarna på objektivet, vid 35mm optik, avståndet inställt på markering 5m och använd bländare 4, blir skärpedjupet från ca.3m till ca 11m, vid bländare 22, ännu bättre skärpedjup, från ca 1m till oändligt.
Här behövs alltså ingen koll, om bilden är i fokus eller inte.
Skärpan ligger mellan de ovan givna avstånden.
Stora marginaler!
Detta är skärpedjupets magiska hjälp, om man kan tekniken, vill säga.

Exponeringstiden, som en grundregel, inte längre än 1/brännvidden, säkrast ändå med 35mm optik, 1/60 eller kortare.
Självklart, fungerar fotografering med uppfälld spegel, även på andra brännvidder, men med en 35mm optik blir det extra lätt, ger stort skärpedjup!

Din kamera, Canon 20D, kan knappast klassas som en analog SLR, jag har inte skrivit något annat än arbetssättet på en A-SLR, tyst spegelreflex / spegeluppfällning.
:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.