Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tysslingen och Hornborga
- Trådstartare Norfen
- Start datum
nonno
Aktiv medlem
Dock inget svar på din fråga - utan får väl ses som ytterligare en breddning av frågeställningen. Är det någon särskild del av sjön Tysslingen som man ska åka till för att få någorlunda närkontakt med svanarna?
Kanske får man ha "extrautrustning" denna säsong i form av paraply som skydd mot fågelspillning från ovan samt munskydd för att inte drabbas av fågelinfluensa? )
/Nonno
Kanske får man ha "extrautrustning" denna säsong i form av paraply som skydd mot fågelspillning från ovan samt munskydd för att inte drabbas av fågelinfluensa? )
/Nonno
Thomas.Bjork
Aktiv medlem
Marten
Aktiv medlem
nonno skrev:
Är det någon särskild del av sjön Tysslingen som man ska åka till för att få någorlunda närkontakt med svanarna?
/Nonno
Nordöstra hörnet av sjön är det som gäller eftersom det är där dom läggur ut mat till dom. Där finns också café mm. Titta på www.tysslingen.com
Vad gäller tiden så är det svårt att gissa, ett normalt år så brukar de första svanarna att komma vid den här tiden. Är det bra väder kommer de tidigare och är det dåligt kommer de senare. Som läget ser ut just nu så dröjer det nog lite till innan de kommer, men när vädret väl svänger om så kan de komma i massor på kort tid.
Arleklint
Aktiv medlem
Man har ännu inte börjar få in tranor vid Hornborgasjön, men de lär väl stå i startgroparna.
http://www.hornborga.com/transtat.asp
Helgen 1-2 april är min plan att besöka sjön såvida inte tranorna blir väldigt sena, eller alla har fått fågelinfluensa
http://www.hornborga.com/transtat.asp
Helgen 1-2 april är min plan att besöka sjön såvida inte tranorna blir väldigt sena, eller alla har fått fågelinfluensa
F.G.
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
What! Are you chicken?
nonno
Aktiv medlem
Kan bara rekommenderas!
I går besökte jag Tysslingen för första gången. För dagen fanns det c:a 2.700 svanar, gäss av olika slag, enstaka grupper av tranor och lite andra fåglar.
Jag kan bara rekommendera stället för ett besök. Trevligt bemötande och ett mycket mysigt café som t o m hade hembakat på menyn. Utställningar och annat smått och gott fanns också.
/Nonno
I går besökte jag Tysslingen för första gången. För dagen fanns det c:a 2.700 svanar, gäss av olika slag, enstaka grupper av tranor och lite andra fåglar.
Jag kan bara rekommendera stället för ett besök. Trevligt bemötande och ett mycket mysigt café som t o m hade hembakat på menyn. Utställningar och annat smått och gott fanns också.
/Nonno
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Åkte förbi trandansen i fredags och då var det tranor överallt. vet inte hur många men tillräckligt. =)
eek
Aktiv medlem
var vid hornborgasjön igår (trandansen). har inte varit där på många många år, så det va riktigt trevligt.. igår var det 9 500 tranor och många svanar..tyvär lite dansande med de hoppa till lite ibland och tyvär molnigt...
annars riktigt trevligt, rekomenderar om man kan att åka på en vardag..för att slipa för mycket trängsel..
annars riktigt trevligt, rekomenderar om man kan att åka på en vardag..för att slipa för mycket trängsel..
Bertil B
Aktiv medlem
Uppe vid norra änden på Tysslingen, om du går ner en gammal grusväg ned mot de vattendränkta ängarna (det är kanske förbjudet numera?) så kan du höra dubbelbeckasinen spela med sitt "glaskuleklirrande" läte i skymningen under någon majkväll. Inget att fota - men att uppleva!