Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV3:s Topmodel, seriösa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn Järnankar (sflow) skrev:
Däremot minns jag en fotosession med smycken och en spindel som jag tyckte föll väldigt väl ut av vad man kunde se på rutan. I alla fall tillräckligt väl för att jag önskat jag tagit dom fotona :)

Nu jämnförde jag iofs med bilderna som ligger på webben för den nya säsongn.

Förra säsongen följde jag ganska väl, i alla fall i slutet, och de bilderna var grymt bra, även om det inte var teman jag alltid gillade.

// Anders

Just den bilden på tjejen med finnen fick mig att studsa..
Jag är inte i närheten av måmga här vare sig fotomässigt eller liknande
Men tilll och med jag ahde plockat bort den i PS efteråt....

mipert skrev:
”Ryktet” säger att Verglas (som är amerikan) tog ett brödjobb för lite pengar och bara brände av det snabbt som attan.

Antoine Verglas är inte amerikan, han är fransman, men bor i USA.

Fotograferna gör väl lite good-will för att "modellerna" ska få känna på hur det är att bli plåtade av de stora fotograferna. Jag skulle tro att de inte har någon speciell press på sig att producera det bästa de kan, eftersom det är för tv.

FredrikArvidsson skrev:
Varför sätta dem utomhus mitt i vintern på en smällkallt kullerstensgata i bara mässingen? Ser onekligen ogenomtänkt ut. De ser verkligen lidande ut de stackars flickorna. Ser verkligen oproffsigt och smaklöst ut.

Ovanstående text är i paritet med bilderna

av polisbilen i bakgrunden att döma så ser det inte ut att vara i sverige...det är en amerikansk polisbil. Såvida dom inte har hyrt en amerikansk polisbil från odenplans specialbilsuthyrning

Walle skrev:
av polisbilen i bakgrunden att döma så ser det inte ut att vara i sverige...det är en amerikansk polisbil. Såvida dom inte har hyrt en amerikansk polisbil från odenplans specialbilsuthyrning

Är det ingen här som har sett programmet mer än jag, eller? De är i New York City!

ok. Nej, jag har inte sett programmet. Det intresserar helt enkelt inte mig.

Men då kan jag förstå att det är lite kyligt ute :)
Hade det varit i miami så hade det varit anorlunda...

Jag har inte sett programmet, risken finns då att det jag gnäller över skulle visa sig vara felaktigt...

:)

Vi kanske ska bjuda in fotografen i fråga som tagit de hemska bilderna, och välkomna honom i kategorin Nybörjare så ska vi vara snälla mot honom, i våra bedömningar. Det kan vi väl lova honom?

Tråd smala modeller, snyggt eller??

Jag har varit en som följt top model USA, o då var det helt ok. Det fanns allt fråm mulliga tjejer, fattiga, rika svarta o vita men i sveriges version finns det ingen variation.(ok en svart bara för principen skull, för det inte ska kallas rasistiskt) Första gången jag såg programmet var min första tanke, vilken dålig fotograf, modellerna ser döda o livlösa ut, deras hudfärg var nästan de samma som bakgrunden. Men det jag reagerat mest över är att alla tjejerna ser lika dana ut. Stripit hår, super smala o tråkiga. Har inte mode värlen fattat att jag o mina vänner, tjejer mellan 13 - 25 år har tröttnat på det skönhets idealet. Har inte ledande mode skapare märkt den vändnade trenden. Vi skulle vilja spotta på modellerna i skylt fönstern, vi skiter i om vi blir lite mulliga, det e faktiskt skit snyggt.

Vad jag skulle göra för att förbättra programmet:
Byta fotografer
byta modeller
bättre miljö uppsättning
byta sminköser (de är viktigast)
men bla. variera modellerna.

Jag kollar för övrigt inte på programmet längre. Det var så smak löst

Re: Tråd smala modeller, snyggt eller??

Topmodel är ingen välgörenhetsorganisation, utan det handlar i affärsvärlden att tjäna pengar, inte att göra okända tjejer till supermodeller och göra dem lyckliga.

Hade de bara tagit in mulliga tjejer, eller tjejer med lite övervikt och inte attraktiva kvinnor (i branschens ögon sett) så hade inget brytt sig om programmet och de hade gått med förlust.

Niklas
malmös egen topmodel

Så Lina vad du säger är att den "svarta" modellen är med för att hon har mörk hy och inte för att hon ser bra ut?
(OT Själv tycker jag hon är vacker)

Om du såg uttagningen så var det mest vita tjejer, då är det inte så konstigt att det blev vita tjejer som kom med.

Angående amerikanska versionen där man hade med en mullig tjej, så var det jättebra, men varför tror du att hon var med? om du tänker efter.

Denna tråden handlar om de bilder som trådstartaren syftade på, och de är dåliga de har vi alla kommit överens om, men i tex senaste programet fick man se lite bättre kvalite på bilderna( även om de inte var något "speciellt")
iaf de man ser på tv.

Sen tror jag inte att världens ledande modeskapare bryr sig om vad tjejer mellan 13-25 vill ha för skönhets ideal, de största modeskaparna gör kläder för en fantasi värld, kläder som ingen endå använder utan det handlar mer om ett slags konstverk som ska göra reklam för märket (o de mer vanliga kläderan).

Men visst vore det kul med lite variation, Naomi cambel och Tyra Banks gjorde att modevärlden blev lite mer multikulturel.

I framtiden kommer det kanske bli lite mer variation på modellens storlek också.
Personligen skulle jag inte ha något emot lite booty shakin på catwalken :p (ignorera den sista meningen :)...)

Hmmm var inn epå topmodelsidan idag, återigen ser bilderna ut som fan...men samma bilder (de med ormen) såg duktigt mkt bättre ut på tv. kan det vara som jag nämnt innan att dom lägger ut en dålig version på nätet, av nån skum anledning?

sflow skrev:
Jag glodde några avsnitt på den amerikanska versionen. Visst, en hel del bilder som inte var direkt roliga... men till viss del handlade det om subjektiv smak där.
...
Närmare bestämt bland annat denna:
http://www.upn.com/shows/top_model3/models/gallery/photo_gall.php?id=08&mn=eva
</edit>

Har tittat på bilderna.
Det är nåt fel på modefotograferna. Jfr. Norman Parkinsons foton. Presenteras i FOTO nr 2/2005. Fullt normala kvinnor. Snyggt fotograferade i vanlig stadsmiljö. Snyggt och även i viss mån tillgjort, som allt modefoto är, utan att det blir fjantigt.

Stefan

Alltid när det pratas om "trådsmala" kontra "mulliga" modeller glömmar man bort en viktig aspekt i det hela. Nämligen en praktiskt.

Det är ju självklart en fördel för designers när dom vet exakt vilken storlek dom ska sy upp en förkollektion eller "haut couture" i. Vilken mardröm att sitta och sy kläder från storlek 34-44 och inte minst vilken kostnad. Helst skulle designers och modehus se att alla modeller har storlek 37 i skor också men som ni förstår är detta en omöjlighet.

Sen tycker jag personligen att det är snyggt med smala modeller på bild men föredrar lite kurviga modeller på en runway. Bilden lägger ju som bekant på ett par kilon. Sjukfall är självklart aldrig direkt sexy och dom tror jag är på väg bort...

Jisses vilka usla bilder

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över dessa bilder. Trodde i min värld som stått modell att det blir bättre även i botten med en duktig fotograf vilket en hel del av mina bilder på mig är bättre. Då kan man ju stilla undra...vad det är för fel...

sflow skrev:
Ensidig och naiv tråd... (trött och sur skribent:)

Som författare känner du ju till problemet med att läsaren kan uppfatta texten på ett annat sätt än vad författaren hade tänkt sig. I det läget kan man som författare inte klaga på läsaren, eller hur? Författaren står ju aldrig bredvid och kan förklara hur texten skall läsas.

Därför tror jag att man har lagt ut bilderna för att man tycker att de är bra. Om man inte hade tyckte det, utan att det bara var fråga om provbilder hade man från redaktionens sida också förklarat det. Nu finns ingen sådan brasklapp med. Alltså kan man dra slutsatsen att redaktionen tycker att bilderna är fina.

För du menar väl inte att du gillar bilderna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar