Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV3:s Topmodel, seriösa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tar vi några djupa andetag, sätter oss ned en stund och betraktar den gnistrande vackra vinterdagen som står utanför våra fönster.
 
Det jag reagerade mest över när jag sett alla top model program är att fotograferna jobbar så lite med modellerna, förmodligen får vi inte se allt (självklart) men man tycker ju att "stjärnfotografer" borde ha blivit det pga att de har god kontakt med modellen, istället hör man dem klaga på modellerna att henne kan jag inte jobba med eller andra kommentarer...va fan, säg till modellen hur hon ska stå och vilken tanke man har med bilden så booorde det väl bli lättare?
 
pul skrev:
Det jag reagerade mest över när jag sett alla top model program är att fotograferna jobbar så lite med modellerna, förmodligen får vi inte se allt (självklart) men man tycker ju att "stjärnfotografer" borde ha blivit det pga att de har god kontakt med modellen, istället hör man dem klaga på modellerna att henne kan jag inte jobba med eller andra kommentarer...va fan, säg till modellen hur hon ska stå och vilken tanke man har med bilden så booorde det väl bli lättare?

Det beror nog på att många stjärnfotografer är bortskämda med proffsmodeller som lärt sig hur man agerar framför kameran?

men tjejerna i topmodel är ju nybörjare. så man borde väll ha fotografer som är vana med att jobba med nya tjejer egentligen.
 
precis, lite så jag har tänkt oxå.
De klankar ner på tjejerna men tar INGEN notis om att de faktiskt är amatörer...ibland helt utan vana att vara framför kameran.

då är ju kravet på fotografen mycket högre tycker jag.
 
Mmm! Jättesvårt att ta bra bilder när modellen är Naomi Campell och vet precis hur man ska stå, hur man ska le o.s.v. Då är det ju bara att bläddra fram ett upplägg ur listan och ta bilden, så blir det bra.

Det är ju med den här typen av jobb som det är svårt. Det är ju här som fotografen måste dra det vackra och personliga ur modellen.

Bilderna från Top Model skulle ju lika gärna varit tagna på Madame Teussaeu´s (hur fan stavas det?)

Vaxdockemuseumet allstå.

/Jens
 
ja det kan man säga, tänker inte försöka mig på stavning *ler*
Man har ju sett vilken skillnad det blir när Tyra Banks ställer upp framför kameran, finns ju helt plötsligt några bilder att välja på...
 
Niklas Wibom ("Skåningen") skrev:
Vad jag tycker om bilderna, är att jag respekterar andra fotografers verk, även om de inte är "min typ av bilder".


Niklas Wibom
Är det verkligen så att man kan respektera andra fotografers verk, när de presterar så långt under vad som egentligen är "tillåtet". Hade någon av dina bilder sett ut så här, hade du förmodligen aldrig visat dem för någon. Troligt är att dina sämsta bilder i dagsläget är långt bättre ljussatta än dessa.

.. och även om fotografen tog detta som ett brödjobb, så måste man väl ändå på något vis måna om sitt rykte... fast det verkar ju inte så

// Anders
 
Värt att tänka på; jag vet inte vem som tagit bilderna.
Verglas sitter i juryn och det kan vara ett missförstånd som gör att han anses vara fotografen. Mitt rykte om han tog det som ett snabbjobb är just ett rykte från tredje person.

Att påstå att det är lätt att vara fotograf när man fotar Naomi men svårt när det är oerfarna stämmer inte så bra. Enligt min erfarenhet.
De jag jobbat med som kan räknas som stora, fast under Verglas, är snarare ovanligt bra på att hantera ovana. De gör ofta testbilder med nya förmågor och kan hantera nervösa och osäkra tjejer .

Dessutom är flera av tjejerna i toppmodell redan vana vid modelljobb, några av dem är med i agenturer som Mikas, innan de anmäldes alltså.

Att som i mitt utlagda exempel (elfte inlägget) ha med en finne på hakan är ett exempel på varför jag tycker TV3 är lågbudget.

Kanske skulle det vara så, ironi å sånn shitt ni vet, men jag tycker det suger...
 
Förstår fortfarande inte helt... så länge de inte skall säljas finns det väl ingen anledning att retuscha elva, eller hur många dom nu är, tjejer.

Visst, _jag_ skulle gjort det... men jag blir inte upprörd över att det inte gjorts. Någon måste ju betala för tiden det tar... det är ju enkel matte. Och som sagt, 3:an är ju budget så.
 
Jag är inte upprörd. Tycker bara det är genant.
Om inget skall säljas, varför då ta bilderna och ännu mer lägga ut dem?

Vi har olika syn på saken helt enkelt..

Om det var mig du menade, Björn.
 
sflow skrev:
Förstår fortfarande inte helt... så länge de inte skall säljas finns det väl ingen anledning att retuscha elva, eller hur många dom nu är, tjejer.

Visst, _jag_ skulle gjort det... men jag blir inte upprörd över att det inte gjorts. Någon måste ju betala för tiden det tar... det är ju enkel matte. Och som sagt, 3:an är ju budget så.

Jo...men man tycker dom borde ha råd till en sminkös som sminkar över jättefinnar :)
 
mipert skrev:
Jag är inte upprörd. Tycker bara det är genant.
Om inget skall säljas, varför då ta bilderna och ännu mer lägga ut dem?

Vi har olika syn på saken helt enkelt..

Om det var mig du menade, Björn.

Mikael: nja, jag menade nog den allmänna inställningen. Som jag försökte påpeka tidigare ser jag det som auditionmaterial... att jämföras med provsjungningar etc. Ingen är ju färdig modell ännu, det är ju det programmet syftar till. (sen att vissa ev tjejerna har modellat hur mycket som helst innan och tagit bättre bilder än så är något utanför programidén). Det kan säkert finnas en tanke med att visa dåligt resultat i början för att sen mot slutet visa vilken utveckling tjejerna haft.

Kan däremot hålla med om att det är dumt att lägga ut det på nätet... kunde räcka med att visa det snabbt i rutan. Programmet handlar väl främst om att göra "bra" tv, mao inte högkvalitativ utan vad kidsen (och jag) glor på... och där tror jag inte så många bryr sig faktiskt. Programmet handlar väl inte om att leverera bra modellbilder, i alla fall tolkar jag inte det så.

Är du expert på musik tycker du säkert popidol var skandal. Är du expert på inredning tycker du säkert de flesta inredningsprogrammen är fusklösningar.

Jag håller med er om resultatet, däremot förstår jag prioriteringarna helt enkelt.

Fred!

_jB
 
Senast ändrad:
aceeo skrev:
Fast om sanningne skall skärskådas, har orginalet inte mycket bättre studiobilder än TV3

http://www.upn.com/shows/top_model4/

// Anders

Jag glodde några avsnitt på den amerikanska versionen. Visst, en hel del bilder som inte var direkt roliga... men till viss del handlade det om subjektiv smak där.

Däremot minns jag en fotosession med smycken och en spindel som jag tyckte föll väldigt väl ut av vad man kunde se på rutan. I alla fall tillräckligt väl för att jag önskat jag tagit dom fotona :)

Hoppas dom ligger gömda nånstans på sajten.

_jB

<edit>

Närmare bestämt bland annat denna:
http://www.upn.com/shows/top_model3/models/gallery/photo_gall.php?id=08&mn=eva
</edit>
 
Senast ändrad:
Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag själv att hela den där genren med flickfotografering är fjantig. Spelar inte nån roll hur bra resultatet blir, själva intentionen är fjantig i alla fall. Så sett i det ljuset så tycker jag mer och mer om Antoines bilder - andas lite socialrealism över dem faktiskt. Han har fått fram vad det egentligen handlar om i bilderna - den bistra verkligheten - och inte hållit på och förskönat, gullat till det och erotiserat på det där fjantiga sättet som alla andra håller på med. Så enligt mig är han nu den störste och förste socialrealistiska flickfotografen. Hatten av för honom!
 
mipert skrev:
Värt att tänka på; jag vet inte vem som tagit bilderna.
Verglas sitter i juryn och det kan vara ett missförstånd som gör att han anses vara fotografen. Mitt rykte om han tog det som ett snabbjobb är just ett rykte från tredje person.


Jag såg avsnittet ifråga då gatubilderna togs och som jag uppfattade det var det Verglas som fotade tjejerna på gatan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.