Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV3:s Topmodel, seriösa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara av nyfikenhet, vad tycker du Niklas Wibom om bilderna då du tidigare hävdade att vi bara var avundsjuka och det var därför vi klagade?
 
Jag tycker det är helt OK med ett program som toppmodell.

Problemet är att TV3 är ett lågbudgetbolag. I alla fall märks det när man försöker följa programmet på hemsidan.

Jag har inte sett ett avsnitt hittills, skall titta någon gång, men då skall hemsidan träda in och ge information och locka att titta vidare.
Men jag tycker inte hemsidan gör det.
Det borde finnas mer information, uppdateringar dag för dag och små filmsnuttar att ladda ned.
(Kanske gör det det men jag har i så fall missat det.)
 
mipert skrev:
Jag tycker det är helt OK med ett program som toppmodell.

Problemet är att TV3 är ett lågbudgetbolag. I alla fall märks det när man försöker följa programmet på hemsidan.

Jag har inte sett ett avsnitt hittills, skall titta någon gång, men då skall hemsidan träda in och ge information och locka att titta vidare.
Men jag tycker inte hemsidan gör det.
Det borde finnas mer information, uppdateringar dag för dag och små filmsnuttar att ladda ned.
(Kanske gör det det men jag har i så fall missat det.)

JAg tycker med det är helt okej även om själva såpa vinkeln inte är något ja tycker är kul direkt, men det är kul att få en blick in i modevärlden......dock är det som mipert säger lågbudget....den amerikanska versionen är mkt bättre och är nog lite mer seriös?



Håller faktiskt med Wibom om att det spårat ut...säger det en gång till att hålla på att bestämma om tjejer har anorexia för deras huvud är för stort WTF!!!????

lägg av för fan.
 
jensohlsson skrev:
Ärligt talat. Jag har kollat runt på TV3:s sida ett tag och kan konstatera följande:

1. Flera av tjejerna ska in på sjukhus och inte vara med i nån modelltävling. Anorexia tycker jag syns när huvudet känns oproportionerligt stort i förhållande till kroppen.


Jag håller med Tim.

Man sitter inte och säger att folk är sjuka utan att veta något om det! Vem är du att säga sådana saker - vet du något som vi andra inte vet!?

Meet me outside så ska du få göra upp med en "spinkis"...

Vänligen,
J
 
Vad jag tycker om bilderna, är att jag respekterar andra fotografers verk, även om de inte är "min typ av bilder".

När det gäller mitt tidigare inlägg om avundsjukan så står jag för det, då jag märker en viss "underton" i vissa personers inlägg om att de tycker bilderna är dåliga och att de själva är mer kompetenta som fotografer.

Det hade däremot varit roligt om någon av dessa fotografer hade ringt Antoine Verglas och sagt till honom vad de tycker om bilderna.Men det lär nog inte hända, då jag vet hur svensken fungerar.

Gult kort får man nog i fotboll. "Nog" säger jag då jag inte kan NÅGOT om någon sport. Har aldrig sysslat med sport då jag inte gillar att bli svettig. "Gult kort" är ett uttryck från en annan docusåpa "Club Goa" där Aschberg delar ut "gult kort" som varning när det börjar balla ut, och sedan "rött kort" när personen uppträtt så illa att han skall åka ut.

David ,Jim, Christer , Jesper och alla andra moderatorer delar ut "röda kort", jag delade ut gult kort denna gången då jag ansåg att snackat om att modellerna var anorektiker började och det har inget med programmet att göra.

Jag är själv fet som en bandtraktor, något jag levt med hela livet. Ingen av er vet hur det känns att ständigt vara "överviktig" och bli bedömd av andra för att man är tjock. Arbetsgivare som tror man är slö och svag för man är tjock, kvinnor på krogen som bedömmer ens utseende istället för att se "till det inre",folk som stirrar på en när man äter på restaurang och snacket bakom ryggen "han som är så fet skall väl inte äta så mycket".Eller klassikern, att stå där ensam kvar när de andra i klassen valts till sina lag på gympan. Förnedringen är total, och självförtroendet i botten.

Därför tar jag mig väldigt illa vid när ni hackar på de som är smala för där är det "andra sidan". Jag känner många som är smala och försöker gå upp i vikt , äter som grisar men inte lyckas gå upp. De får precis som jag blickar efter sig på stan . När de äter stirrar folk på dem och snackar "snart går hon ut och kräker upp maten ". Eller klassikern "hon är så smal, hon måste ha anorexia".

Allt är fördommar, något jag anser skall bekämpas till 100%, då människor inte skall dömma andra på förhand, utan man skall bedömmas för den man är. Så även dessa tjejer som ställt upp i "Top Model".Jag tycker de gör så gott de kan.

Efter detta inlägget, så ger jag mig själv "gult kort". För inlägget här har igentligen inte till 100 % med detta att göra.

Niklas Wibom
http://www.niklaswibom.com
 
"Skåningen" skrev:
Vad jag tycker om bilderna, är att jag respekterar andra fotografers verk, även om de inte är "min typ av bilder".

...

Efter detta inlägget, så ger jag mig själv "gult kort". För inlägget här har igentligen inte till 100 % med detta att göra.

Niklas Wibom
http://www.niklaswibom.com

Du förklarar mycket med inlägget, inte minst det gula kortet (har inte sett Club Goa)! Nu förstår jag dig bättre även om jag inte alltid håller med dig, tack.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så det kanske har nämnts redan, men om jag minns det hela rätt så hade han bara en extern blixt när de tog gatubilderna. Jag har inget minne av några paraplyer eller skärmar. Men jag kan mycket väl ha fel.

*fast i dokusåpaträsket*
 
Bra sagt Wibom!

Hatten av till Wibom, bra förklarat. Tillhör själv en av dem som inte kan gå upp i vikt, ligger precis på 60 kilo och det spelar ingen roll vad jag äter, går inte upp ett gram. Är dock glad för det då jag tycker det är snyggt med smalhet... ;)

För att återgå till ämnet lite, såg precis en reklam om Top Model ikväll, de verkar vara i en riktigt tjusig studio ikväll för att fotas, måste se hur resultatet blir! Tragiskt att jag kommer sätta mig och titta på ett sådant dåligt program bara för att se en hur några bilder i slutet av programmet blir! :)
 
Liax? du skrev ett inlägg till mej men tog bort det igen, kan du skriva det igen ja läser så sakta.
 
Nu hänger jag inte med, vad diskuterar ni?

Moralisk väktare tycker jag inte tråden behöver, alla har och har rätt till sina egna moraliska värderingar, att någon ska komma och säga vad som är rätt eller fel är ju snick snack. Alla får tycka som de vill, och det är bara acceptera.
 
GRATTIS TV 3!

Det är PRECIS den här sortens reaktioner och uppmärksamhet skaparna bakom programmet vill ha. Det är själva tanken bakom. Människor ska titta och förundras. Programmet ska bli ett samtalsämne som vi kan diskutera med våra vänner och bekanta. Det är en ersättning av det gamla hederliga byaskvallret.

Personligen skiter jag i varför brudarna ser ut som levande röntgenbilder. Om det beror på att de hade en asfalterad sandlåda som barn, dålig mat i skolan eller bara ogynnsamma gener kvittar lika. Problemet är när TV 3 utnyttjar dessa människor för att tjäna pengar. Det är inget annat än en modern freakshow. Förut hade vi skäggiga damen, nu har vi topmodel

/Joakim

Tim: Jag skrev att vi inte behöver några självutnämnda moraliska väktare. Jag tycker inte att tråden spårat ur. Man ska inte skrika "lägg ner för fan" så fort åsikter ventileras som går emot sina egna.
 
När det gäller mitt tidigare inlägg om avundsjukan så står jag för det, då jag märker en viss "underton" i vissa personers inlägg om att de tycker bilderna är dåliga och att de själva är mer kompetenta som fotografer.
Att några tror att de kan göra bättre själv behöver väl iofs inte ha med avundsjuka att göra. Dåliga verk från framgångsrika personer fyller en viktig roll som inspiration. Flera författare har nämnt att de börjat skriva och på allvar tro på sina chanser att bli utgivna först efter att ha blivit inspirerade av utgivna böcker de tyckt vara skräp, gäller nog också en del fotografer.

Skulle normalt hålla med om att kritiken mot personers utseende är ovidkommande, om det nu inte handlade om modeller som ändå ska sälja sitt utseende och vars utseende används av bildskapare för att uttrycka något. När man plåtar en trådsmal modemodell väcker man vissa associationer hos folk, att man sedan gör det i lite skitig knarkarstil med grova stövlar och fuskpäls till bikini på en skumt belyst gata motverkar inte direkt heller amfetamin-bantnings-konnotationen.
 
Re: GRATTIS TV 3!

Tim: Jag skrev att vi inte behöver några självutnämnda moraliska väktare. Jag tycker inte att tråden spårat ur. Man ska inte skrika "lägg ner för fan" så fort åsikter ventileras som går emot sina egna. [/B]

Jag är ingen självutnämnd moralisk väktare, alla har rätt till sin åsikt, men förutom att jag inte är moralens väktare så är jag heller ingen utbildad läkare som bara genom att titta på ett tv program kan avgöra om en tjej är sjuk eller inte.

fast det finns kanske någon utbildning där man lär sig avgöra anorexi om huvet är lite för stort eller revbenen syns (tittar på mig själv, å nej jag har anorexi).

Jag blir bara lite upprörd när folk spyr över andras utsendee vare sig man är smal eller tjock.

Att Programmet är en freakshow är väll tack vare personer som anser at tjejerna är vandrande röntgenbilder och kan jämföras med skäggiga damen.

Med det sagt så kan jag hålla med om att programet har ganska låg kvalite, dock inte pga tjejernas smalhet, utan att det är lågbudget jämfört med amerikanska orginalet.

Edit:btw lämnar tråden nu man måste ju försöka fota också.
 
Senast ändrad:
Angånde kvalitén på fotona... jag ser mer de inledande rundorna på programmet som en slags tv-sänd audition. Mao är det inte slutresultatet på fotona som är det viktigaste just nu, utan de vill känna på hur modellen funkar framför kameran. Jag tror juryn är kompetent nog att se de utan retusch och perfekt ljus.

Men det beror ju på vilken vinkel man väljer att ta, själv ser jag det mer som utkast än något annat... och då funkar det väl. Som en slutprodukt är det rätt kasst, därom råder inget tvivel.

mina småslantar

_jB
www.soloflow.com
 
Jag menade naturligtvis inte att håna tjejerna.

Men faktum är ju att det inte är speciellt nyttigt att varken vara trådsmal eller "fet som en bandtraktor". Jag har aldrig sett dig i verkligheten Niklas, jag vet inte hur mycket du väger, eller om du överhuvudtaget är överviktig ur en medicinsk synvinkel, eller om du bara känner dig lite tjock. Det spelar ingen roll heller.

Om en person är extremt överviktig så hånar inte jag honom eller henne för det. Däremot kan kan känna empati för honom eller henne, eftersom jag vet att risken är stor att drabbas av en rad sjukdommar och eventuellt en för tidig död pga av kraftig övervikt.

På samma sätt är det inte vettigt att vara hur smal som helst. Jag tror, utan att döma ut enskilda som anorektiker, att man har tillåtit sig själv att få för lite näring om t.ex. höftbenen syns mycket tydligt, om revbenen går att räkna bara genom att de på huden eller om huvudet upplevs som oproportionerligt stort i förhållande till kroppen. Huvudet minskar ju inte om man svälter sig själv nämligen.

Min bedömning är att flera av tjejerna som är med i TopModel har ett BMI som ligger en bit under det som är normalt. Ett normalt BMI är ett förhållande mellan längd och vikt som är hälsosamt. Det behöver inte vara vackert, men tanken är att om man har ett normalt BMI så har man bäst föruttsättningar att fysiskt sett må bra.

Problemet i dag är att vi har ideal som går ut på att man hellre ska se bra ut än att må bra. Det är synd. Därför hånar jag inte tjejerna i TopModel, utan försöker istället förstå varför de tvingar sig själv att vara så smala - trots att det inte är hälsosamt.

/Jens

PS. Och jag skulle aldrig få för mig att håna dig Niklas heller pga av några kroppsliga attribut du har. DS.
 
Utomhusbilderna är oretuscherade och studiobilderna har gått igenom retusch - det syns väl?

Däremot slås jag också av den dåliga kvaliteten (ojämn ljussättning, över- och underexponerade ytor osv) på grundplåtarna. Märkligt.

Fast det värsta är kanske inte den tekniska kvaliteten utan att fotograferna verkar ha noll kontakt med modellerna. Det finns ju inte en uns känsla i någon bild jag klickat fram...
 
Jag riktar inte heller mina åsikter mot någon speciell.. men, stora(tjocka) som små(smala)..
Vet ni vad ni äter?

Att hävda att man kan äta hur mycket eller lite som helst utan att det händer något, det går inte ihop i mitt huvud. Jag får en stor kännsla av okunskap när det gäller kost.

Vet ni vad proteiner, kolydrater, fette, vitaminer, mineraler och antioxidanter är och gör i era kroppar??

Vet ni det så ber jag så hemst mycket om ursäkt om ni tar åt er av mina åsikter.

Vet ni inte det så låter ni bara löjliga. Tankar ni bilen också utan att se vad ni väljer för slang och sen säger. Hur mycket jag än tankar så vill inte bilen starta!?

Självklart är alla olika och det finns alltid undantag men alltför många tror att dom är undantaget.

Är man tjock/smal som vuxen och trivs med det så bryr man sig heller inte om andras åsikter i frågan. Mår man dåligt av sin storlek så är det upp till en själv att ta hand om problemet. Jag vet också att efter vissa gränser så går det inte alltid att lösa problemet själv men det hör inte hit just nu.

Det gör inte det här inlägget heller... förlåt.

Vill också säga:
Herrejösses.. är ni så här gnabbiga och otrevliga i verkligheten också? Då vet jag inte om jag vågar/vill gå på kommande arrangerade fototräffar (vilket skulle vara kul annars).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.