Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV eller AV

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepson

Aktiv medlem
Bara en fråga. Har alltid fotat analogt med tidsinställning för skärpedjupskontroll, långa slutartider, liten bländaröppning=bättre skärpedjup. Har nu börjat igen digitalt och fattat att de flesta fotar AV bländarstyrt och får slutartiden automatiskt. Det är väl sak samma hur man gör eller? För mig käns det mer vant att laborera med slutartiden för skärpedjupskontroll. Vad säger forumet?

Jodå, funkar alldeles utmärkt MEN du bör i så fall låsa ISO-värdet. Många kameror låter ISO justeras automatiskt av kameran. Hur den ändrar bländaren eller ISO-talet beror nog lite på kameramodell. Men om du låser ISO-värdet blir det lite som på analoga tiden.

Bara en fråga. Har alltid fotat analogt med tidsinställning för skärpedjupskontroll, långa slutartider, liten bländaröppning=bättre skärpedjup. Har nu börjat igen digitalt och fattat att de flesta fotar AV bländarstyrt och får slutartiden automatiskt. Det är väl sak samma hur man gör eller? För mig käns det mer vant att laborera med slutartiden för skärpedjupskontroll. Vad säger forumet?

Slutartiden påverkar INTE skärpedjupet

Skärpedjupet styrs av olika faktorer, det första är objektivets bländaröppning, den andra faktorn som styr skärpedjupet är avståndet mellan kameran och motivet.

Slutartiden påverkar INTE skärpedjupet

Skärpedjupet styrs av olika faktorer, det första är objektivets bländaröppning, den andra faktorn som styr skärpedjupet är avståndet mellan kameran och motivet.

Klart den gör, på det vis som han beskriver att han använder slutartiden. Kort slutartid = stor bländaröppning = kort skärpedjup, lång slutartid = liten bländaröppning = längre skärpedjup. Funkar ju faktiskt both ways, även om jag själv använder bländaren för att styra det hela. Auto-iso måste förstås vara avslaget, annars fungerar inte metoden, men det var ju inget problem på den analoga tiden.

Vanesak antar jag, men själv tycker jag det känns mer naturligt att styra den faktor jag är mest intresserad av direkt, dvs jag styr bländaren om jag är intresserad av att kontrollera skärpedjupet och jag väljer slutare om jag är intresserad av att frysa (eller inte) rörelser - sedan får kameran räkna ut den andra i de fall då det inte spelar någon roll för mig. (Spelar båda roll kan man ju justera ISO istället, något som var lite svårare på filmtiden. ;) )

Att styra skärpedjupet genom att välja en slutartid som i sin tur ger en lämplig bländare känns för mig lite omständigt, åtminstone om kamerans knappar är lika lätta att manövrera det ena som det andra med.

Väldigt underlig fråga. Valet av Tv eller Av beror väl helt på hur man vill att bilden ska bli med hänsyn till vilka parametrar man vill bestämma själv (kontroll över skärpedjupet eller slutartiden).

Om det inte är självklart hur och när dom två lägena används så saknar man helt enkelt grundläggande förståelse för hur en kamera fungerar.

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Är du ute efter ett kort skärpedjup så är det slutarautomatik du ska ha. Då ställer du in vilken bländare du vill ha, och sedan sköter kameran resten.

Men är det egentligen det du undrar över?

Japp det är i princip sak samma och du kan göra precis så som du alltid har gjort. Nackdelen är möjligen att med TV så "minns" kameran senast valda tid och justerar bländaren därefter . Medan den vid AV minns vald bländare och justerar tiden efter detta. Om du är mån om en viss bländare så borde det vara enklare att använda AV.

Alltså: om du nyss tog en bild med tiden 1/125 s och kameran valde bländare f/16 så tar du upp kameran igen. Då är tiden satt till 1/125 s medan bländaren kanske istället är f/2,8 för att det är mycket mörkare den här gången. Om du verkligen ville ha bländare f/16 så måste du alltså ratta på tiden. Men om du använde AV så hade bländaren stått kvar på f/16.

Petter ...

Japp det är i princip sak samma och du kan göra precis så som du alltid har gjort. Nackdelen är möjligen att med TV så "minns" kameran senast valda tid och justerar bländaren därefter . Medan den vid AV minns vald bländare och justerar tiden efter detta. Om du är mån om en viss bländare så borde det vara enklare att använda AV.

Alltså: om du nyss tog en bild med tiden 1/125 s och kameran valde bländare f/16 så tar du upp kameran igen. Då är tiden satt till 1/125 s medan bländaren kanske istället är f/2,8 för att det är mycket mörkare den här gången. Om du verkligen ville ha bländare f/16 så måste du alltså ratta på tiden. Men om du använde AV så hade bländaren stått kvar på f/16.

Petter ...

Hej alla och tack för svaren!
Tror sista inlägget (Petter) ger mig de svar jag behövde. Har jobbat på prescis det sätt Petter redogör för och det har funkat analogt så kör nog vidare på det i digitala världen. Än en gång, tack för svaren!

Mvh,

Pelle

Har inte riktigt förstått Tv och Av tycker det är helt onödiga alternativ. Man kan ha M (Manuellt) istället. Vrider man på Ratten ändrar tiden. Vrider man på Av+Ratten ändrar man på bländaren. Vrider man på ISO+Ratten ändrar man på ISO-värdet. Har EOS 600D.

AV och TV

Manuellt är bra, det är det läge jag alltid väljer om jag använder blixt. Men... utomhus i dagsljus använder jag bländarprioritet och fast 100Iso. Inomhus använder jag läget TAv...AutoIso (upp till 6000) + manuellt för bästa ergonomi. Dessa lägen fungerar för mig... och jag vill inte vara utan dem:)

Har inte riktigt förstått Tv och Av tycker det är helt onödiga alternativ. Man kan ha M (Manuellt) istället. Vrider man på Ratten ändrar tiden. Vrider man på Av+Ratten ändrar man på bländaren. Vrider man på ISO+Ratten ändrar man på ISO-värdet. Har EOS 600D.

Nja, om man är i miljöer där ljuset skiftar snabbt blir det ett himla rattande och det gäller att hålla koll på exponeringen hela tiden, ibland mellan varje bild.

Varierar inte ljuset eller om man har hur gott om tid som helst för att ta varje bild är det inget fel på M och jag har själv kört mycket på M men ibland är det för långsamt och omständigt helt enkelt.

Med äldre kameror kunde det vara bra att köra på M för att det var enda sättet att få jämn exponering, men jag skulle vilja säga att de moderna digitala har så bra automatik att med lite kompensering för omgivningarna blir A eller S likadant som M skulle ha blivit om man använt det.

Använder ofta av gammal ovana P. Kollar alltid tid, bländare och ISO. Tiden blir vanligen 1/60 - 1/100 och om den verkar för lång används något annat.

Det känns som att gå över ån efter vatten att försöka styra skärpedjupet indirekt genom att justera slutartiden. Varför inte hoppa över till Av (A på Nikon) istället och försöka vänja sig med det? Då får du ju kontroll över skärpedjupet på ett mycket effektivare direkt sätt.

Ang. att vänja sig av med invanda mönster, så gick jag själv nyligen över till att använda tumfokus. Det funkade inte på förra kameran (Nikon D90) men med D700 funkar det utmärkt. Det tog väl en dag att vänja sig, men nu vill jag inte ha det på något annat vis. Manual override funkar också mycket bättre tillsammans med tumfokus, blev aldrig klok på det tidigare... Så man kan nog ändra invanda mönster om man vill. Men Tv (S) kommer jag själv nog aldrig börja använda nåt desto mer, jag ser det som det läge där man har sämst koll på slutresultatet. M+autoiso är avsevärt mer användbart tycker jag.

För gatufoto kör jag med tidsstyrning. Det är alltid en massa folk, bilar, hundar i rörelse. Situationer dyker upp snabbt och man måste alltid vara beredd. Korta slutartider är då nödvändigt. Sen måste man givetvis hålla koll på ISO och bländare samtidigt - något som medför ofta omställningar under en fotopromenad. Men för andra fotosituationer kan bländarstyrning kännas mer relevant när man har tid att fundera på när objektivet ger maximalt bästa prestanda osv. Kort sagt det finns inga givna regler. Allt beror på.

För gatufoto kör jag med tidsstyrning. Det är alltid en massa folk, bilar, hundar i rörelse. Situationer dyker upp snabbt och man måste alltid vara beredd. Korta slutartider är då nödvändigt. Sen måste man givetvis hålla koll på ISO och bländare samtidigt - något som medför ofta omställningar under en fotopromenad. Men för andra fotosituationer kan bländarstyrning kännas mer relevant när man har tid att fundera på när objektivet ger maximalt bästa prestanda osv. Kort sagt det finns inga givna regler. Allt beror på.

Varför använder du inte M och auto-ISO istället?

Då kan du välja slutartid och bländare som du vill och så sköter kameran exponeringen själv.

M + Auto-ISO med ISO reglerat till exempelvis max 3200 är snabbt och effektivt när man litet tränat med reglagen för tid och bländare. En snabb genväg för rörliga föremål eller risk för skakningsoskärpa är det förinställda Sport.

Har nu tagit flera bilder med Tv ( förval av tid) och och Tv är inte så dumt. När kameran väljer tider blir det ofta fel. Den verkar tro att man kan hålla stilla med 1/60 s - 1/80s i nästan alla lägen, med Sportläget då undantaget. Med Tv väljer man tid själv och det blir flera lyckade bilder, men man måste träna på vilka tider man klarar av att hålla stilla och det är inte så enkelt. Att lita på IS eller VR funktionen för antiskakning verkar heller inte alltför pålitligt.

Fick återuppleva gamla minnen med fullformat. Kantoskärpan är i allmänhet större. Skärpedjupet är kortare. Systemet med fullformat reagerar mera för olika bländarinställningar. Det finns liksom distinkta inställningar som f8 för skärpta landskap. Kanske f5,6 för optimal mittskärpa. F1,8 eller f2 .8 för suddig bakgrund osv. Bländarförval är fördelaktigare för FF formatet. De mindre sensorformaten gör inte så stor skillnad mellan f4 - f11, varför slutartidsförval kan vara lämpligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar