Re: tror det är ok
publicimage skrev:
Jag har för mig att det är helt ok att t ex filma av en monitor. Har själv använt mig av det flera gånger för att komma runt upphovsrätten i nyhetssammanhang. Då borde samma gälla för stillbild. Har för mig att bland de strängaste som finns är förut Disney förstås, bland annat rätten till Rune Andreassons, Bamsefigur.
Njae, tänk på syftet/uppsåtet. Har ditt uppsåt varit att kopiera? Alltså har du kopierat?
Men råkar TV-bilden bara vara en del av en annan situation, tex. att visa någon som tittar på TV eller nåt liknande, där kopiering av det som visades i TVn inte var syftet, där inte heller något uppsåt till kopiering fanns. Då talar vi oftast om ett nytt verk och i vissa fall citaträtt och "fair use".
För att kunna fastställa upphovsrättsintrång (kopiering/plagiat) så bör man kunna svara på följande frågor:
1. Vad består det påstått plagierade verket utav? (man kan inte ha upphovsrätt på något icke existerande, annars skulle vi öppna för upphovsrätt på oskrivna böcker och foton som aldrig blev tagna = upphovsrätt på idéer).
2. Är detta ett verk? (Att någon skriver en kort alldaglig mening på tre-fyra ord gör ju inte att denne kan stämma andra som som skrivit samma mening = lite "public domain" ungefär. Upphovsrätt är ju ingen "naturrätt", det är en frihetsbegränsning för almännheten till fromma för kreatörer, men de måste givetvis skapa något, ett unikt verk, det är ju motprestationen för att kunna åtnjuta upphovsrätt).
3. Har det kopierats/plagierats från detta verk? (Den uppenbara kärnfrågan).
4. Om det kopierats/plagierats, har då en tillräckligt betydande del av verket kopierats. (Om jag skriver "Sicken jädra smäll" i en text så betyder ju inte det att jag kopierat manuset från Jönssonligan - alltså en variant på punkt 2, varje liten detalj av ett verk behöver inte vara ett verk i sig, tänk på alla rocklåtar som bygger på samma tre accord - frågan är alltså: Har verket kopierats eller bara delar som rimligen inte åtnjuter upphovsrätt?).
Det handlar således om bedömningar, ibland solklara sådana, men ofta kan det hamna i gråzoner där en domstol måste göra bedömningar, ibland svåra sådana där uppsåtet också måste utredas.