Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Två olika macro-objektiv
- Trådstartare Jonte_rm
- Start datum
bengt luthman
Aktiv medlem
jag har inte testat någon av dem, men jag skulle tro att skärpa mässigt är de nog rät likvärdiga, de tsom snarare spelar roll är arbetsavståndet. beroende på vad du ska fota så kan ett längre eller kortare arbetsavstånd var att rekommendera. jag upplever oftast at ett längre arbetsavstånd är att föredra framför ett kortare(insketer flyger iväg, andra små djur blir skrämda av att man ligger 10cm ifrån dem osv)
så av de två skulle jag nog välja 180mm.
så av de två skulle jag nog välja 180mm.
tobias-
Avslutat medlemskap
Jonte_rm skrev:
Tjenis, mestadels djur jag ska fota, så ett långt arbetsavstånd är för mig bättre än ett kort, men vad är det för närgräns på de båda två ?
mvh // Johannes
sigmat 0.46m och tamronet 0.29m
Men seriöst. Det här känns som att du inte orkar själv kolla upp. Den här informationen får du från samtliga seriösa försäljare via nätet t ex cyberphoto, dustin, scandinavianphoto..
Bofoto2
Aktiv medlem
Själv försöker jag titta på alla aspekter vid ett objektivval. Tamron kanske kostar hälften och väger betydligt mindre, med Pentax AF F1,7 autofokusadapter får du 150mm med ljusstyrka 4,5.Jonte_rm skrev:
APO MACRO 180mm F3.5 EX DG
SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro
Vilken är bäst, fördelar och nackdelar...
Ska ha till en Pentax k100d...
mvh // Johannes
TH-56
Aktiv medlem
Har själv haft Tamron 90,men har nu D-FA 100:an.
Pentaxen är klart bättre,framför allt i boqueten och på största bländare.
Tyska Foto-Magazine testade makroobjektiv och Pentax 100:an fick bäst i testet (93 av 100 i optiken) medan Tamron,Tokina och Sigma fick 81.
Det gäller de runt 90-105 mm.
Prisskillnaden mellan Tamron och D-FA 100:an är ganska liten,så jag skulle utan tvekan ta Pentaxen.
Thomas
Tyska Foto-Magazine testade makroobjektiv och Pentax 100:an fick bäst i testet (93 av 100 i optiken) medan Tamron,Tokina och Sigma fick 81.
Prisskillnaden mellan Tamron och D-FA 100:an är ganska liten,så jag skulle utan tvekan ta Pentaxen.
Thomas
salt
Aktiv medlem
Jag har både sigma 180 och tamron 90 och jag använder mest tamronen av flera skäl:
Jag upplever den som ett uns bättre optiskt, den är mindre och lättare vilket gör den bättre att använda handhållet, samt att arbetsavståndet oftast räcker för mig (främst för fjärilar och blommor).
Jag upplever den som ett uns bättre optiskt, den är mindre och lättare vilket gör den bättre att använda handhållet, samt att arbetsavståndet oftast räcker för mig (främst för fjärilar och blommor).
interpix
Aktiv medlem
Tamron 90 har presterar bäst ganska så öppen (runt f4 eller så) vilket kan vara bra vid porträttfoto men är inte optimalt för macro, Pentax 100 toppar mer normalt runt f8. Har själv Tamronoptiken men skulle idag kanske satsa på Pentax 50 eller 100 i hopp om att tex fokuseringen är snabbare och tystare. Byggkvalitén på Pentaxlinserna är OK men inte i samma klass som tex DA 12-24/4.
interpix
Aktiv medlem
Martin F skrev:
Enligt tester och egen erfarenhet skulle jag säga att Tamronen är som skarpast runt bl 8.
I Photozones mätning är det iaf skarpast i mitten på bl 4 och i kanten på bl 5.6.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_90_28_nikon/index.htm
PMD
Aktiv medlem
Bokeh. Det är objektiv och inte vin vi diskuterar.TH-56 skrev:
En sak att tänka på att förutom längre arbetsavstånd (vid samma förstoringsgrad) med en längre brännvidd är att en längre brännvidd dessutom är känsligare för skakningsoskärpa.
PMD
Aktiv medlem
Boquet (eller egentligen bouquet) är inte ett för svårt ord, bara fel ord i sammanhanget. Ordet som betyder "snyggare oskärpa och mindre kromatisk aberration i ljusslöjor som inte ligger i fokus" är "bokeh". (Ibland stavas det utan "h" på slutet.) Betoningen ligger på båda stavelserna, eller möjligen lite mer på den första.
PMD
Aktiv medlem
Som dyslektiker borde du väl i så fall vara tacksam över att någon talar om den rätta stavningen?
Jag tycker att det är ett litet problem att en massa människor tror att "bokeh" och "bouquet" är samma sak och att de uttalas likadant.
(Fast nu kommer vi nog en bit bort från ämnet. Min kommentar om "bokeh" var vara menad att vara i förbigående.)
Jag tycker att det är ett litet problem att en massa människor tror att "bokeh" och "bouquet" är samma sak och att de uttalas likadant.
(Fast nu kommer vi nog en bit bort från ämnet. Min kommentar om "bokeh" var vara menad att vara i förbigående.)
Bofoto2
Aktiv medlem
Intressant
Intressant, trodde att Pentax DFA 100 var lite svag på full öppning. Var det en gammal variant av Tamron makro 90? Fotomagazin testet säger i och för sig "allt". Pentaxen är lite lättare och kompaktare också, förutom dyarare.TH-56 skrev:
Thomas