Annons

Två olika macro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Får tacka för alla svar :) Vi får se vad det blir nu när man är rekomenderad en pentax också hehe..

mvh // Johannes

Du blir säkert nöjd vad du än väljer - alla makron verkar mycket bra kvalitetsmässigt. Jag har haft ett Sigma 150 till min 350D och det var fantastiskt att jobba med förutom tyngden som blev för jobbig i längden, så nästa gång blir det nog ett smidigare och lättare makro för min del. :eek:)

TH-56 skrev:
Okey då!Om boquet är för svårt ord så översätter jag:Snyggare oskärpa och mindre kromatisk aberration i ljusslöjor som inte ligger i fokus.

Nej, nej! :) BOKEH heter det.
Boquet är hur ett vin smakar, ett vins rondör, upplevelsen i gomen. Bokeh är upplevelsen av bakgrundens oskärpa i bilden.

Hälsar
R

Nemesis skrev:
På cyberphoto får man ge 4.995:- för Pentaxen och 3.890:- för Tamrons, det är drygt 1000:- dyrare, är den så mycket bättre? [/B]

Förutom en något högre optisk kvalitet hos Pentax objektivet, så får du ju Pentax QuickShift - dvs att du kan fokusera objektivet manuellt utan att behöva ställa om kameran till manuell fokusering. Pentaxen är alltså mer påkostad och avancerad mekaniskt.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
- dvs att du kan fokusera objektivet manuellt utan att behöva ställa om kameran till manuell fokusering.
Hmmm... har inte andra märken det också? På mitt Sigma-makro kunde man i alla fall växla mellan manuellt och autofokus utan att röra själva kamerans inställningar. Om jag inte minns fel så hette det väl FTM.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar