Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Hm..ingen chans att det blir FF till ett vettigt pris? dvs runt 15 lapp kanske?
Vadå FF? Pentax satsar på APS-C fullformat.
Om du menar 35mm fullformat, så går det ej ihop med den inbyggda skakreduceringen därför att kamerafattningen är för liten för att kunna husera objektiv med den stora bildcirkel som behövs för skakreduceringssystemet. Dagens APS-C objektiv har ju större bildcirkel än APS-C, vilket ger utrymme för sensorn att röra sig. Inte ens Canons EF fattning, som har en större diameter än Pentax K fattning, klarar en så stor bildcirkel som inbyggd skakreducering i huset behöver för att fungera. (Detta är den officiella anledningen till att Canon fortsätter att satsa på skakreducering i objektiven istället för i huset).
Sony satsar på större sensorer och de satsar också på större objektiv, alltså objektiv med större bildcirkel, än vad Pentax satsar på. Så 1.3x med inbyggd skakreducering är fullt möjligt inom Sonys system, just på grund av satsningen på 35mm objektiv, som alltså har större bildcirkel än 35mm. Då blir det tillräckligt stor marginal för skakreduceringssystemet att fungera.
Ett flertal av Pentax DA objektiv har en bildcirkel som är mindre än 35mm, men större än APS-C. De ger för liten marginal för att skakreduceringssystemet ska fungera optimalt med 1.3x sensor. Du behöver en bildcirkel som är större än 35mm för det. För att det ska fungera med dagens objektiv, får man begränsa rörligheten och därmed effektiviteten hos skakreduceringssystemet.
Sedan så blir ju husen större, för det krävs utrymme omkring sensorn, den platta och den mekanik och elektronik som behövs till skakreduceringssystemet tar ju upp plats. Gör du en störe sensor, så behövs det större fysisk storlek på skakreduceringssystemet, så huset behöver vara större för att kunna rymma detta.
Jag tycker att K10D redan idag tangerar vad som är acceptabelt i storlek, en större kamera än K10D tror jag skulle falla dåligt ut bland Pentax användargrupp därför att Pentax är kända för kompakta lösningar.
Så jag tror inte alls på idéen om större sensorer inom Pentax värld.
Hälsar
R
Senast ändrad: