Annons

Två hötappar: D7000, A55

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Ännu en ny postare som är villrådig och tacksam för initierade åsikter.

Jag har fått för mig att jag vill ha en systemkamera, och även om jag tror att jag kan hålla ut ett tag har jag ändå börjat grotta ned mig i specifika modeller.
Jag har aldrig haft en systemkamera förut, så mycket är nytt för mig. Nu har jag en Canon Powershot S90 som jag fipplar ganska mycket med, så jag tror nog att en systemkamera kan vara ett rimligt nästa steg.
Men som sagt, det är mycket jag inte har koll på.

De modeller jag i alla fall i dag är mest sugen på är Nikon D7000 och Sony A55. Det skiljer en del i pris, och priset är absolut en faktor, men inte ensamt utslagsgivande.
När jag sitter och glor på testbilderna (jpeg) hos dpreview tycker jag att D7000 ger bättre kvalitet (varmed avses av mig upplevd kvalitet). Jag räknar med att fota betydligt mer jpeg än raw; jag har i alla fall inte orkat lära mig raw-hantering på min S90.

Så, ett solklart fall av D7000 i så fall då?
Nja.
Visst, den är vädertätad, och det är väl bra. Men sannolikt kommer jag att snåla en del på objektiven. Jag ser mycket Tamron och liknande i min väg. Jag gissar att de ändå inte är speciellt tåliga, så jag får väl helt enkelt låta bli att fota när det spöregnar.
Men vad A55 har är bildstabilisering i kameran. Jag tror inte att alla mina objektiv kommer att ha det. Och jag gillar att fota handhållet i taskig belysning utan blixt. Då kan det tänkas vara av underordnad betydelse att D7000 under stilla förhållanden tar bättre bilder, om de ändå i praktiken suddas ut av att jag är darrhänt.

Så, huvudfrågan är: Bildstabilisering i huset. Har ni några åsikter, eller än bättre erfarenheter, av hur stor skillnad det gör? Det skulle kunna vara en dealmaker för mig, men jag är inte säker.

Um, förresten. Bonusfråga. D7000 har såvitt jag förstår egen autofokusmotor. Har A55 det också? Kanske lätt att slå upp, men när jag ändå frågar så...

Jag har ännu inte funnit tid att klämma på dem rent fysiskt. Givetvis ska jag göra det. Men jag börjar så här.
 
När jag sitter och glor på testbilderna (jpeg) hos dpreview tycker jag att D7000 ger bättre kvalitet (varmed avses av mig upplevd kvalitet).

Så, huvudfrågan är: Bildstabilisering i huset. Har ni några åsikter, eller än bättre erfarenheter, av hur stor skillnad det gör? Det skulle kunna vara en dealmaker för mig, men jag är inte säker.
Man ska inte stirra sig blind på testbilder på nätet. De flesta kameror i den här klassen ger bättre tekniskt bildresultat än de allra flesta av oss behöver.

Det finns en objektiv (!) fördel med att inte ha stabiliseringen i kamerahuset, utan i objektiven. Nämligen att även bilder du ser i sökaren (och som kamerans af-system använder) är stabiliserad. Betydelsen av detta vid lite längre brännvidder mer än uppväger alla eventuella fördelar med stabilisering i huset.
 
Det finns en objektiv (!) fördel med att inte ha stabiliseringen i kamerahuset, utan i objektiven. Nämligen att även bilder du ser i sökaren (och som kamerans af-system använder) är stabiliserad. Betydelsen av detta vid lite längre brännvidder mer än uppväger alla eventuella fördelar med stabilisering i huset.

Så kan det vara, och det hade jag inte alls tänkt på. Men sökaren på A55 är elektronisk; kommer inte den bilden från den stabiliserade sensorn?
Plus att, som sagt, jag inte vågar hoppas på att enbart ha stabiliserade objektiv.
 
Det finns en objektiv (!) fördel med att inte ha stabiliseringen i kamerahuset, utan i objektiven. Nämligen att även bilder du ser i sökaren (och som kamerans af-system använder) är stabiliserad. Betydelsen av detta vid lite längre brännvidder mer än uppväger alla eventuella fördelar med stabilisering i huset.
Det gäller dock inte Sony A55, som har elektronisk sökare och som får sin sökarbild från den stabiliserade sensorn.

Olle

PS Jag var visst lite för långsam med svaret där. DS
 
Så kan det vara, och det hade jag inte alls tänkt på. Men sökaren på A55 är elektronisk; kommer inte den bilden från den stabiliserade sensorn?
Just det, tänkte inte på det. Att A55 har elektronisk sökare gör förstås mitt grundtips ännu viktigare: Sluta läsa och titta på "testbilder" på nätet. Känn och kolla på kamerorna i verkligheten istället. Skillnaden mellan den optiska spegelreflexsökaren på D7000 och en elektroniska sökaren på A55 är mycket större och viktigare än någon teknisk skillnad du kan läsa dig till.
 
Ja, självklart ska jag klämma på dem innan jag slår till på någon, både för att känna på ergonomi och jämföra sökare. Det kan mycket väl fälla utslaget (eller så hittar jag något tredje bättre alternativ...). Men just det här med stabiliseringen tror jag inte att jag kommer att få klarhet i genom att hålla i kameran. Kanske inte så här heller, men man kan alltid försöka!
 
Men just det här med stabiliseringen tror jag inte att jag kommer att få klarhet i genom att hålla i kameran. Kanske inte så här heller, men man kan alltid försöka!
Det har du säkert rätt i. Min poäng är att när du irl ser skillnaden mellan sökarna så kommer du förmodligen inte att bry dig så mycket om skillnaden i stabiliseringssystem.
 
Det har du säkert rätt i. Min poäng är att när du irl ser skillnaden mellan sökarna så kommer du förmodligen inte att bry dig så mycket om skillnaden i stabiliseringssystem.

Jag spinner vidare lite på detta...

Det beror ju lite på vad man är van vid sedan tidigare åxå, såklart, men det ÄR stor skillnad mellan en optisk sökare och en EVF och för MIG skulle det inte finnas på kartan att köpa en A55 just av den anledningen. A55 är, för mig, en kamera där man nischat sig mot de som vill filma med kameran, med autofokus som, vid filmning, är överlägsen resten av marknaden. Sony har ju en kamera som är mer eller mindre identisk, men med spegelreflexsökare, A580, och är det stillbilder som står på menyn skulle jag utan att tveka välja den framför A55.

Just ang. stabilisering i huset vs i objektiven så är det väl främst det faktum att man får stabilisering med gamla objektiv som man kan fynda begagnat som är fördelen med att ha det i huset. På nya objektiv så skiljer det inte så mycket i pris mellan Sonys ostabiliserade och Nikons stabiliserade, tex.
Sedan är ju bilden som autofokusen får i en D7000 fortfarande stabiliserad, det är den inte i A55 (eller A580), även om sökarbilden är det, så med stigande brännvidd kommer stabiliseringen i objektivet att hjälpa autofokusen mer och mer.
Det finns ju flertalet stabiliserade objektiv både från Tamron och Sigma, dessutom.
 
Vilket förstås innebär att det numera går att få stabiliserade objektiv även till alla Sony (och Minoltas) systemkameror. Sonysystemet är det enda av de större systemen som ger användaren fritt val mellan båda stabiliseringsmetoderna - med Canon och Nikon är man ju låst till enbart optisk stabilisering. Vilket innebär att det inte går att få stabilisering av ljusstarka objektiv med CaNikon, men väl med Minolta/Sony, där sensorstabilisering ger stabiliserade bilder med ALLA objektiv. Även objektiv som tillverkats LÅNGT INNAN sensorstabiliseringen hade uppfunnits. Samt även för alla tredjepartstillverkade Minolta AF-objektiv från Tamron, Tokina, Sigma etc.

Trådskaparen skrev ju: "Och jag gillar att fota handhållet i taskig belysning utan blixt."
I så fall torde den möjlighet till stabilisering av ljusstarka objektiv som Sony ger vara en väsentlig faktor för din (horvendiles) del. En möjlighet som man av någon anledning gång på gång tycks få påminna de flesta CaNikon-förespråkarna om, har jag märkt. Hur erfarna de sen än må vara... ;-)
.
 
Senast ändrad:
---
Min poäng är att när du irl ser skillnaden mellan sökarna så kommer du förmodligen inte att bry dig så mycket om skillnaden i stabiliseringssystem.
Nu generaliserar du genom att anta att din egen personliga uppfattning gäller även för alla andra. Vilket den definitivt inte gör alls!

Har man väl använt ett system med in-house stabilisering, så är det MYCKET svårt att sedan gå tillbaka till system med enbart objektivstabilisering. Ifall du har en fin optisk sökare eller ej, märks INTE ETT SKVATT på dina bilder. Men ifall du alltid har möjlighet att slå på stabiliseringen vid dåligt ljus, oavsett vilket objektiv som sitter på din kamera - DETTA märks direkt på dina bilder! Du behöver inte kasta flertalet av dem...

F.ö. innebär inte sensor-stabilisering på något sätt att man måste ha en sämre optisk sökare. Sony A900 har den absolut bästa optiska sökare som någonsin gjorts till en AF-kamera. Och den kombinerar ju som bekant detta med in-house stabilisering.

Dessutom blir ju de elektroniska sökarna snabbt bättre, och det är många som har gått från att totalt dissa dessa, till att använda dem med liv och lust. Och de är faktiskt överlägsna de optiska sökarna vid dåligt ljus. När det är så mörkt att jag i den optiska sökaren inte ser vem som står framför kameran, så ser jag detta klart och tydligt i den elektroniska. Visserligen blir EVF:en lite grynig i dåligt ljus, men med en sådan går det att se sådant som inte syns ens med blotta ögat!
 
dissa dessa, till att använda dem med liv och lust. Och de är faktiskt överlägsna de optiska sökarna vid dåligt ljus.

"Nu generaliserar du genom att anta att din egen personliga uppfattning gäller även för alla andra. Vilket den definitivt inte gör alls!", eller var det inte så du sa?

Tänk att jag upplever det precis tvärt om. Med en optisk sökare kan jag komponera bilder i i stort sett totalt mörker (och jag får inte mitt mörkerseende förstört heller), medan en EVF är helt oanvändbar. Den är grynig och uppdateras ungefär varannan minut och till det går det knappt att se något. En EVF blir ju tom suddig i fullt dagsljus när man panorerar.
Skulle man sedan få för sig att fota action i dåligt ljus så kan man lika gärna skjuta från höften, för det man ser i sökaren hände för "en kvart sedan". Sedan blir väl sökaren i A55 helt svart vid sekvenstagning om jag inte minns helt fel (vilket iofs inte har med EVF:er som sådana att göra)... Ingen konst för Kaj att simma ur bild helt obemärkt allstå...
EVF har vissa fördelar (man kan exempelvis använda sökaren när man filmar och man kan visa drösvis med onödig info ovanpå bilden, tex), men det lär ta ännu en 10-20 år innan de kan mäta sig med en optisk sökare på det stora hela. Det som idag är "state of the art" är ju inte ens nära, liksom.

Och skulle det inte märkas på bilderna att man har en bra sökare som går att använda? Testa ta bilder utan sökare...

Det är såklart en smaksak om man gillar EVF eller OVF och man bör testa båda innan man bestämmer sig, så att man vet vad båda innebär.
 
Om du inte redan gjort det så kan du kolla in kusinen till dessa också, Pentax K-5 har samma sensor som A55 och D7000 så bildkvaliteten är liknande. Utformningen av funktioner och ergonomi skiljer ju sig mellan dessa tre så det kan vara idé att kolla på alla för att se vilken som passar dig bäst.

Vad gäller diskussionen om elektronisk vs optisk sökare så är jag av åsikten att man inte behöver ändra på ett vinnande koncept, den optiska sökaren är överlägsen även om den försämrats markant sedan autofokus introducerades. Ett system liknande det i Fujis X100 där man kan välja mellan optisk och elektronisk skulle dock kunna vara smart.
 
Här har det hänt saker sedan igår. Tack för all input!
Någon sorts samlat svar:
Ja, det kan mycket väl bli så att min upplevelse av sökarna fäller utslaget. Eller så blir det inte så; det vet vi inte förrän jag testar, men testa ska jag.
(Man kan tänka sig att eftersom jag inte hunnit vänja mig vid optisk sökare, vilket jag inte haft sedan min första digitalkompakt 2003, kan jag vara mer förlåtande gentemot egenheterna med EVF, och jag gillar det där gyroskopet den ska ha - men, tja, det ska bli spännande att testa helt enkelt.)

Sony A580 hade gått under min radar en smula. Ibland glömmer jag att allt inte är testat hos dpreview, men det finns ju andra sajter. Det är rätt iakttaget att video är av underordnad betydelse för mig. Ska också kolla K-5. Den hade jag sorterat bort förut, men det är inte säkert att det var av en riktigt genomtänkt anledning.

För att uppehålla sig vid ursprungsfrågan lutar jag fortfarande åt att stabilisering i huset är ett rejält plus, men liksom priset inte något som ensamt fäller avgörandet.
 
Nu generaliserar du genom att anta att din egen personliga uppfattning gäller även för alla andra. Vilket den definitivt inte gör alls!
Nja, den generalisering jag möjligen gör är att jag tror att alla ser skillnad på optisk spegelreflexsökare och evf. Däremot har jag ingen aning om vilket TS föredrar.

Har man väl använt ett system med in-house stabilisering, så är det MYCKET svårt att sedan gå tillbaka till system med enbart objektivstabilisering.
Nu är det du som generaliserar genom att anta att din egen personliga uppfattning gäller även för alla andra. Vilket den definitivt inte gör alls!

Ifall du har en fin optisk sökare eller ej, märks INTE ETT SKVATT på dina bilder.
Nu generaliserar du igen. Det är möjligt att du tar lika bra bilder oavsett om du kan se motivet eller ej, men det gäller inte alla av oss.

F.ö. innebär inte sensor-stabilisering på något sätt att man måste ha en sämre optisk sökare. Sony A900 har den absolut bästa optiska sökare som någonsin gjorts till en AF-kamera. Och den kombinerar ju som bekant detta med in-house stabilisering.
Men det är det väl ingen som har påstått? Det jag säger är att det är en objektiv fördel att det man ser i sökaren (och det af-systemet jobbar med) är stabiliserat. Vilket det är på D7000 men inte på A900.

För övrigt är väl inte A900 aktuell som alternativ för TS, vad jag förstår.
 
Jag har upptäckt en sak med SLT-A55 som kan vara bra att veta, batteritiden: EVF: 270 bilder & LCD: 340 bilder. Jämfört med K-5, A580 och D7000 så är det bara 25-30%! Det innebär att man behöver ha batterier med sig. När det gäller film är Sony kamerorna begränsade till 9 minuter om man vill ha stabilisering igång, 29 minuter utan. Sedan är det ont om linser jämför med Nikon eller Canon. Det som är bäst med K-5 det är vädertätningen, antagligen bättre än D7000. Om du inte skall filma något speciellt kan jag inte se att varken A580 eller SLT-55 skulle vara något alternativ. Det enda som jag ser att A580 har över D7000 är att skärmen går att vinkla. Detta är mina tankar och inte någon absolut sanning på något sätt.
 
Jo, jag känner till det där med batteritiden men tror inte att det skulle vara ett stort problem för mig i praktiken. Vad A580 har över D7000 är, åter, stabiliseringen. Därmed inte sagt att A580 automatiskt är att föredra för mig. K-5 har jag hunnit läsa lite om nu, den verkar högintressant. Det är dock uppenbart att jag drabbats av feature creep eller "bara lite till"-syndromet... när jag började titta på kameror började jag förstås i billigare änden med kameror för 4-5 kkr, och nu sitter jag och tittar på en som kostar 11 kkr och tänker att tja, kanske det.

Det bästa sättet jag hittills hittat att kolla objektivutbudet är objektivsidan hos Cyberphoto. Tittar man där är det mycket riktigt så att Nikon och Canon har fler objektiv än, öh, andra, men inte så att skillnaden är alarmerande. Finns det något bättre sätt att kolla utbudet är jag tacksam för tips.
 
Gör en sökning på tradera, blocket och fotosidan på begagnat. Då bör du få en ganska bra bild hur det är på objektivsidan. Det är en av de stora fördelarna med Canon och Nikon. Men avgör själv. Sedan kan jag hålla med att stabilisering i huset inte alls är fel. Men det är som allt annat, känn och kläm och testa.
 
Tänkte skriva hur JAG upplever D7000 vs sony a-55:

Om du jämför båda irl så är det stoooor skillnad! D7000 har ett ordentligt grepp, tungt och stabilt hus och riktig sökare! Sonyn är precis tvärtom! Det avgör mitt kameraval mer än vart bildstabiliseringen sitter. Objektivutbudet är också en stooor faktor, speciellt när d7000 har inbyggd af-motor och mätning med ai objektiv och uppåt (nyare).

/Hannes

Ps. Ett tips: kolla på specs och jämför sida vid sida så att du vet vad kamerorna har och inte har, sen åker du till en affär och kollar vilken som känns bäst och vilken som är lättast i menyer och knappar/inställningar. Väg in objektivutbud och liknande. Sen väljer du den som du gillar mest!

för det viktigaste i slutändan är att du trivs med kameran och klarar att hantera den bra! (inte vart bildstabiliseringen sitter)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.