Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till spegellöst från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bara att titta på den här refererade filmen och den andra med Gary Fong en gång till och lyssna på vad de säger. Det handlar ju inte bara om snabbhet eller hur?

Har inte hunnit att se filmen, utan bara gått på vad du själv har skrivit här.

Har som sagt personligen inget absolut emot spegellösa, och kommer förmodligen att skaffa en när de utvecklats lite ytterligare (händer mycket nu - i rasande fart gällande spegellösa).

Den enda riktigt stora fördel jag ser med de, och som jag personligen själv vill ha de som komplement för (att ha EVF vs optisk sökare är inte enbart av godo), är att de har en mindre storlek/vikt.

Allt annat, dvs rörande funktioner/finesser och prestanda, är sådan som är modellspecifikt, och inget som inte går att få på varken DSLR eller spegellöst (handlar bara om vilken kameramodell du väljer). Samma sak med priser.

Framgång eller ej för spegellösa beror också på vilken tillverkare det är som satsar på systemet, Nex-kamerorna fick mängder av stryk för flera år sedan för det bröt så totalt mot det invanda sättet att hantera en kamera, brist på stora knappar och rattar, svårigheten med stora objektiv osv. men likförbannat så vande sig folk över tid att visst gick det att ta fina bilder, även om modellen inte var optimal på något sätt vad gäller hantering.

Under många år så har miljoner människor sprungit om kring med digitala kompakter, och armarna utsträckta framför sig vilket var en rolig syn att betrakta för en gammal analoganvändare. Det tar tid att vänja sig vid nya beteende, när jag köpte RX100 så hade jag inga stora knappar eller vred att skruva på, och sälskinns handskar med enbart tumme gick ju inte att använda. Det har aldrig talats så mycket om vinterfotografering som det görs nu, inte trodde jag att intresset var så högt att fota även under kalla vintrar.

Jag ser dock ljuset i tunneln, för nu böjar man att skruva på stora teleobjektiv på Nikon1 kamerorna, 1 tum´s sensorn ger fina crop-värden nämligen, precis vad jag väntat på, det har tagit några år, så plocka fram era gamla Nexare ingen skrattar numera åt era Dinky Toys kameror.

Så tack Nikon för att ni bereder vägen för dom små EVF-kamerorna, statusen har höjts rejält som genom ett trollslag.

Vänligen.
//Bengt.

Framgång eller ej för spegellösa ...

Har gått precis andra vägen. Hade visserligen en Minolta systemkamera i början av 80-talet, och en enkel Leica i början av 90-talet. Sedan tröttnade jag på att fotografera.

Blev nystart för mig med de digitala pocketkamerorna när jag köpte en Canon PowerShot S-20 2001 (eller om det var 2000). Har sedan bara kört på pockkameror och gillat att komponera via LCD:n. Blev senast en uppgradering till Canon PowerShot S-90/95 2010/2011.

Har dock nu i januari i år först "gått tillbaka" till gammal klassisk spegelkamera (D750) och första kamera med utbytbatra objektiv sedan min Minolta på 80-talet.

Tycker inte någon kameratyp är "rätt" eller "fel".

Fotor själv massor med mina mobiler (Nokia Lumia 1020 och iPhone 5) och inget som jag skäms för det minsta. Samma sak om man använder en pocketkamera eller en NEX. Det är fotona som räknas främst.

Det sagt så uppskattar jag förbättringen i användar gränssnittet på en DSLR som de ifårn Canon och Nikon. Känns väldigt naturligt och väl genomtänkt - trots att det är helt nytt för mig och inte hållit i en spegelkamera sedan 80- något.

Tycker det finns många jättetetrevliga spegellösa. Har lånat en Fuji X-T1 av en kollega och tycker den både hade en underbar retrokänsla och bra känsla i användning. Blev riktigt sugen på att skaffa en som "mellanting" mellan min DSLR och min pocketkamera.

Dock så har jag precis skaffat min nuvarande kamrera - så har fullt upp att lära den, och dels så saknar jag vissa saker på den jämfört med min spegelkamera (blixtautomatiken och AF inte riktigt på samma nivå). Önskar också att Fuji kunde gå över till samma sensorer som Sony använder sig av. Tycker de är helt fantastiska och överlägsna de som Fuji använder idag. Inte heller helt kompis med hur JPG blir på Fuji (även här tycker jag Sony lyckats bättre).

Är inte så intresserad av Nikon 1" eller andra kameror i det lilla cropformatet. Tycker Nikon och Canon istället skall satsa på att ta fram en serie "seriösa" spegellösa kameror som är fullformat och kan använda deras nuvarande objektivserie. Det hade varit riktigt intressant att se.

Tyvärr så verkar de för konservativa och fega på den punkten, så blir säkert en Fuji eller Sony med tiden för mig när de utvecklats och förfinats lite ytterligare (men ger det 1-2 år).

Ja man är också olika i sitt sätt att fotografera, jag har gamla A77 som är smockfull med direktknappar av alla slag man kan tänka sig, och filmknappen sitter bra till, man kommer inte åt den oavsiktligt. jag använder för det mesta bara en enda knapp, det främre hjulet för att ändra bländaren, kameran exponerar riktigt bra, som många andra kameror också gör i dag. Ja där ser man, jag använder i princip endast ett hjul. medans andra har behov av att röra fingrarna runt kameran som om man spelade på ett dragspel. trots att dom mest hängivna sedan skruvar på alla rattar i en Raw-konverterare, så en del lägger ner mycket jobb på många bilder.

//Bengt.

Jag tror inte att vi ännu sett de riktigt stora fördelarna med spegelfria kameror.

Skillnaden, om man bortser från den mekaniska biten, mellan en spegelfri kamera mot en med spegel är att den förstnämnda hela tiden matar sensorn med bilddata (istället för en af-modul). Jag tror att det stora jobbet för kameratillverkarna inte ligger i själva kamerahuset (det som har med mer kameramodellen att göra som knappar, ergonomi mm.) utan att komma på bra och användbara saker att göra med all data som hela tiden fångas upp av sensorn. Här finns det ju funktioner idag för att fånga upp ansikte, fokus på ögon, EVF och mycket mer. Det är här jag tror att vi kan se mycket stora genombrott i framtiden när det gäller olika autofokusmodeller, kanske kan kamerorna i framtiden kunna ge bilderna nyckelord direkt i kameran genom att "se" vad vi fotograferar … endast fantasin och utvecklarna begränsar det.

Ta bara IBIS hos Olympus som de kommit på att även använda för att skapa ännu högre upplösta bilder genom att flytta sensorn under tagningen. Man pratar även om att kunna shifta sensorn på djupet för att få viss af i manuella objektiv, eller ännu snabbare af i vanliga af-objektiv mm.

Jo det finns mycket att spekulera om vad gäller spegelösa kameror, EVF fyller sin roll för den som vill ha en liten kamera, det spar vikt ock plats. dom mest köpta kamerorna av allmänheten under lång tid är väl det så kallade mellansegmentet, i det segmentet håller ju inte OVF-sökarna samma klass som hos semiprokamerorna. fast skillnader finns där också. Nikon går mot allt lättare kameror som den senaste D5500 och deras FF D750, så lite väsen har det väl varit då magnesium är ett måste för många användare och inte någon typ av plast, det tar tid att lägga det gamla bakom sig.

Jag tvekade länge över mitt köp av gamla A77 av skälet att jag visste att EVF:n inte var riktigt färdig det var bara typ andra generationen som jag ser det, mycket hög upplösning på EVF vid den tiden på en större kameratyp. Jag tyckte vid den tiden att A77 borde ha haft en stor OFV-sökare som visade 100% och att EVF:n borde ha fått utvecklats i Sonys dåvarande mellansegment som A55, A37 tills EVF:n blivit bättre.

Men jag uppskattar mycket i dag när mina ögon är lite trötta ( har passerat dom 60 med några år ) att kunna se menyn direkt i sökaren så himla tydligt och klart när det då behövs, jag ändra dock inte så mycket numera, lite iso och bländare + tid.

Blev imponerad en gång när testade A77 inne i affären med vitbalansen och hade då effekt påslagen, tryckte på vitbalansknappen och kunde då välja in den mest passande ikonen för affärens belysning, man ser alltså direkt i EVF:n vilket som passade. plus också när man filmar att man kan ha kameran mot ögat och ser allt man filmar samtidigt som det hjälper till att hålla kameran stadig.

//Bengt.

Fast en hake med vissa, långt infrån alla, EVF är att den inte alltid är fri från färgstick. Så var fallet med min A77, där EVF drog åt magenta, medan TFTn var mer neutral och korrekt. Nu är det ju så att OVF i sig är neutrala i regel men ögat kompenserar för färgtemperaturen, men detta är vi vana vid att kompensera för i vitbalansen på kameran. Kollar man en felkalibrerad EVF kan man luras att tro att det finns färgstick som inte alls är där i bilden (även review av bilder i EVFn visade ju samma magenta färgstick).

Har man använt en kamera under några år, så vet man ungefär vad som händer med olika motiv, och när ögat inte längre är 18 år så är inte eller alla OVF-sökare helt perfekta. A77 har en mycket bra skärm som man kan kolla bilderna också. urskillning sker ju sedan vid Datorn även om man redan tagit bort en del bilder. Jag är en enkel fotograf och inte så kräsen av mig, det är väl därför som jag trots allt tycker att min utskällda gamla A77 fungerar mycket bra för mig.

Det har varit tyst om hybridsökare ett tag nu, det verkade att vara intressant ett tag, en lösning som kanske skulle tilltala en bredare kundgrupp.

//Bengt.

Jag är förvånad över att så många fortfarande drömmer om hybridsökare. Att hypen omkring dessa har tystnat beror förmodligen på att det aldrig har existerat några sådana! Även om hypen i sig verkar ha varit kolossalt effektiv... :)

Men det har helt och hållet handlat om en PR-lögn.

I alla fall om man med hybridsökare menar att det skulle kunna gå att få en bättre bild i sökarokularet genom att visa en sammanslagen bild från såväl en OVF som från en EVF. Bortsett från rent tekniska problem och parallaxbekymmer, så skulle resultatet bara bli sk-t.

Det Fujifilm (med helt felaktig terminologi) kallar för hybridsökare, är en möjlighet att VÄLJA mellan två olika sökare, att se bilden antingen från sensorn, som en vanlig EVF, ELLER från en genomsiktssökare (således med parallax). Bilderna från dessa kan förstås inte slås ihop.

Fujifilm har i och för sig på någon av sina senaste modeller speglat in ett litet utsnitt från sensorn i nedre högra hörnet av den optiska genomsiktssökaren. Dvs man erbjuder en optisk sökare med rejäl parallax, samt en litet utsnitt av sensorbilden i ena hörnet (i och för sig utan parallax). Men detta lär knappast vara något som är hett efterfrågat...

Så, glöm hybridsökaren och dess ihopfantiserade fördelar. Den kommer inte att vara tilltalande för en bredare kundgrupp, och kommer därför inte heller att dyka upp vare sig i en massa DSLR- eller spegellösa kameror.
.

Ja många är inte helt tillfreds med EVF, som man kan se i många trådar, så min tanke var bara så enkel som att om det var möjligt att få det bästa av två världar, att Fuji har en typ av valmöjlighet mellan dom båda var väl en idé som ändå visade på ett försök ( har själv inte kollat funktionen ) tydligen blev det aldrig någon jättehit då, men det var någon Svensk test som tyckte att det inte var så dumt, mins ej nu vilken det var.

//Bengt.

Ja många är inte helt tillfreds med EVF, som man kan se i många trådar, så min tanke var bara så enkel som att om det var möjligt att få det bästa av två världar, att Fuji har en typ av valmöjlighet mellan dom båda var väl en idé som ändå visade på ett försök ( har själv inte kollat funktionen ) tydligen blev det aldrig någon jättehit då, men det var någon Svensk test som tyckte att det inte var så dumt, mins ej nu vilken det var.

Det lilla jag testat (väldigt ytligt i butik) så tycker jag att det var kanon att kunna välja antingen optisk bild eller sensor i sökaren.

Däremot så är det nog väldigt begränsade fall som det är aktuellt. Fungerar nog bara riktigt bra på kameror med fast objektiv som dessutom bara har fast brännvidd (som just Fujis X100-serie).

Fast en hake med vissa, långt infrån alla, EVF är att den inte alltid är fri från färgstick. Så var fallet med min A77, där EVF drog åt magenta, medan TFTn var mer neutral och korrekt. Nu är det ju så att OVF i sig är neutrala i regel men ögat kompenserar för färgtemperaturen, men detta är vi vana vid att kompensera för i vitbalansen på kameran. Kollar man en felkalibrerad EVF kan man luras att tro att det finns färgstick som inte alls är där i bilden (även review av bilder i EVFn visade ju samma magenta färgstick).

Min första reaktion när jag tittade i EVF-sökaren med A77, var att jag såg en bild som påminde om en animerad film, allting var så mycket annorlunda mot en vanlig OVF-sökare. också beroende på ljuset ute. OVF-sökaren i min KM5D var så stabil och lugn, man tittar ju genom ett fönster liksom, objektiv med sämre ljusstyrka gav också en mörkare bild. När jag stängde av effekts, så fick jag en stabilare bild som inte var så tokig, jag tror att jag fick ett bra exemplar av A77, när jag slog på kameran och lugnt tog upp den till ögat hade sökaren tänts, andra fick tydligen vänta betydligt längre.

Jag vet inte faktiskt inte om det någonsin kommer att vara möjligt att få till en EVF-sökare som fullt ut kan matcha en OVF som sitter i dom bästa FF-kamerorna, just vad gäller klarhet och totalt flimmerfri bild, sedan finns det som sagt andra fördelar med en EVF som är starka och bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar