Framgång eller ej för spegellösa ...
Har gått precis andra vägen. Hade visserligen en Minolta systemkamera i början av 80-talet, och en enkel Leica i början av 90-talet. Sedan tröttnade jag på att fotografera.
Blev nystart för mig med de digitala pocketkamerorna när jag köpte en Canon PowerShot S-20 2001 (eller om det var 2000). Har sedan bara kört på pockkameror och gillat att komponera via LCD:n. Blev senast en uppgradering till Canon PowerShot S-90/95 2010/2011.
Har dock nu i januari i år först "gått tillbaka" till gammal klassisk spegelkamera (D750) och första kamera med utbytbatra objektiv sedan min Minolta på 80-talet.
Tycker inte någon kameratyp är "rätt" eller "fel".
Fotor själv massor med mina mobiler (Nokia Lumia 1020 och iPhone 5) och inget som jag skäms för det minsta. Samma sak om man använder en pocketkamera eller en NEX. Det är fotona som räknas främst.
Det sagt så uppskattar jag förbättringen i användar gränssnittet på en DSLR som de ifårn Canon och Nikon. Känns väldigt naturligt och väl genomtänkt - trots att det är helt nytt för mig och inte hållit i en spegelkamera sedan 80- något.
Tycker det finns många jättetetrevliga spegellösa. Har lånat en Fuji X-T1 av en kollega och tycker den både hade en underbar retrokänsla och bra känsla i användning. Blev riktigt sugen på att skaffa en som "mellanting" mellan min DSLR och min pocketkamera.
Dock så har jag precis skaffat min nuvarande kamrera - så har fullt upp att lära den, och dels så saknar jag vissa saker på den jämfört med min spegelkamera (blixtautomatiken och AF inte riktigt på samma nivå). Önskar också att Fuji kunde gå över till samma sensorer som Sony använder sig av. Tycker de är helt fantastiska och överlägsna de som Fuji använder idag. Inte heller helt kompis med hur JPG blir på Fuji (även här tycker jag Sony lyckats bättre).
Är inte så intresserad av Nikon 1" eller andra kameror i det lilla cropformatet. Tycker Nikon och Canon istället skall satsa på att ta fram en serie "seriösa" spegellösa kameror som är fullformat och kan använda deras nuvarande objektivserie. Det hade varit riktigt intressant att se.
Tyvärr så verkar de för konservativa och fega på den punkten, så blir säkert en Fuji eller Sony med tiden för mig när de utvecklats och förfinats lite ytterligare (men ger det 1-2 år).