Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två blixtfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har två frågor ang. blixtar,
kan man använda 5400 HS-blixten
(allså ej (D)-versionen) som slav
till 3600 Hs(D)?
---------------------

och - har Sigma (eller annan "pirat"tillverkare)
gjort någon blixt som funktionsmässigt
motsvarar 5400 hs(d)? Och i så fall - i ungefär
vilken prisklass ligger denna blixt?

christianhylse skrev:
hej,
har två frågor ang. blixtar,
kan man använda 5400 HS-blixten
(allså ej (D)-versionen) som slav
till 3600 Hs(D)?
---------------------

och - har Sigma (eller annan "pirat"tillverkare)
gjort någon blixt som funktionsmässigt
motsvarar 5400 hs(d)? Och i så fall - i ungefär
vilken prisklass ligger denna blixt?
5400 HS borde fungera som slav, men wireless fungerar inte.

Om du menar 5600HS (D) så motsvarar Sigma EF-500 DG Super den typ, kostar 2000 spänn. Metz har också sådana blixtar, men jag är inte helt hemma på dom.

5600:a menade jag, såklart.

men ok, säg att den funkar som slav, men trådlöst,
vad innebär det - ska man dra sladdar och sånt? Känns ju inte 2007 precis. (och det tänker jag inte heller göra, var mest bara nyfiken på om det funkar)

Tycker fortfarande att det är lätt tragiskt att Minolta gjort så många blixtar som inte funkar digitalt. Men det ämne har vi nog behandlat tidigare.

Ska kolla upp sigma-blixten. Tack för tipset.

Den funkar trådlöst, som vanlig slav, men den funkar inte med Wireless. :)

Den är inte 2007, den släpptes 1993.

Funkar ej med wireless

Hej Anders

Du är lite otydlig i ditt svar, 5400 HS funkar wisst wireless, både som slav och master. Problemet är att Du behöver en analog minolta med wireless möjlighet för att det skall fungera.

Den funkar trådlöst, som vanlig slav, men den funkar ej med wireless (=trådlös min anmärkning), är en skojig mening.

Om man skaffar en adapter mellan blixten och en slavtändare för att koppla suig till minoltas omvända ISO sko, så kan den fungera som manuell slav men utan TTL möjlighet.

Jörgen

Re: Funkar ej med wireless

jorgen.hubner skrev:
Hej Anders

Du är lite otydlig i ditt svar, 5400 HS funkar wisst wireless, både som slav och master. Problemet är att Du behöver en analog minolta med wireless möjlighet för att det skall fungera.

Den funkar trådlöst, som vanlig slav, men den funkar ej med wireless (=trådlös min anmärkning), är en skojig mening.

Om man skaffar en adapter mellan blixten och en slavtändare för att koppla suig till minoltas omvända ISO sko, så kan den fungera som manuell slav men utan TTL möjlighet.

Jörgen
Ja, den funkar självklart med en analog kamera med WL, men jag antog att vi pratade om digitalkameror.
Det är en skojig mening ja, men jag skrev inte wireless, jag skrev Wireless, namnet på Minoltas trådlösa blixtstyrning med ljusmätning.
Manuell slav fungerar den som utan nån adapter.

jorgen.hubner skrev:
Har Du provat att använda den utan adapter?

Jörgen
Nej, fungerar det inte?
Har läst att det ska gå någonstans, och det låter ju logiskt iom att den har WL (vilket innebär att den kan känna av ljus) och klarar att man ställer styrkan manuellt.
Men allt på nätet är ju inte rätt.

Nu får Du lära Dig något nytt...

5400 HS XI och 3500 XI löser ut när Du trycker på AEL knappen, men inte när den borde göra det inte ens som en manuell slav...

Det är tyvärr den bistra sanningen. Jag har dock sett en kille som bygger om den för att kunna användas PÅ kameran med TTL. Ammars så hade det varit smutt med några 5400HS i en studio...

ha det bra Jörgen

fick en 5400xi-blixt tillsammans med ett trevligt Minoltapaket nyligen (till fyndpris), ämnar behålla blixten (jo, jag behåller faktiskt en del saker) då den går att använda tillsammans med 7D i manuellt läge. och då min 3600 HS (D) EJ har manuella inställningar så blir detta en trevlig leksak.
Dock undrar jag två saker:
* Går det att köra 5400xi manuellt på 7D och på något vis använda 3600 HS (D) som slav? Det borde väl gå utan att utföra kirurgiska ingrepp i 5400xi-blixten?
* Funkar 5400xi till 100 procent med 800si?

(det här med blixtrar är verkligen
en väldigt snörig vetenskap)

christianhylse skrev:
Dock undrar jag två saker:
* Går det att köra 5400xi manuellt på 7D och på något vis använda 3600 HS (D) som slav? Det borde väl gå utan att utföra kirurgiska ingrepp i 5400xi-blixten?
* Funkar 5400xi till 100 procent med 800si?
Den första ska jag väl lämna åt Jörgen ;)
Men ja, 5400xi funkar finfint med 800si.

FILM) (Anddje skrev:
Den första ska jag väl lämna åt Jörgen ;)
Men ja, 5400xi funkar finfint med 800si.

Tack för förtroendet. Anders.

Du kan tyvärr inte använda någon SONY/Minolta som master på en digital kamera. På 800 SI så skall det fungera med blixtar som kan jobba som master. Har själv en 800 SI, mycket trevlig kamera.

Dock så skall det gå att köra t.ex 5400XI manuellt på D7D.

Borde kunna styra vanliga slavsensorer med denna kombination. Men det är ju inte mycket bättre än att köra den inbyggda manuellt. Fast om Du vill ha en stark blixt på kameran så är det ju möjligt att t.ex styra studioblixtar trådlöst på detta sätt.

/Jörgen

/Jörgen

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto