FlyerOne
Aktiv medlem
Det tvivlar jag på. Vad har detta med saken att göra överhuvudtaget???...
Vi har en man som vill ha 50 mille för att han figurerat på en yoghurt i 8 år utan hans vetskap (och utan hans tillåtelse skall nämnas). Ni som har koll på relationen Grekland/Turkiet förstår beloppet.
...
Nej, jag tycker faktiskt att ett krav på 50 miljoner är fullständigt orimligt. I de fall av olovlig bildanvändning som jag har läst om här på Fotsidan så har kraven snarare rört sig om mellan 500 och 5.000 kr. Och på dagens förstasida står det om en professionell fotograf som kräver ett företag på 50.000 kr för att olovligt ha använt ett antal av hans bilder (vilket han förmodligen inte kommer att få ut). Dessutom är det i detta fall fotografen som kräver 50 papp. De modeller som en fotograf plåtar får förstås vanligen inte ut alls lika mycket som fotografen/uppdragsgivaren, och denna profotograf kräver ju bara en tusendedel av vad den grekiske "modellen" kräver....
Vi har ett gäng fotografer/fotointresserade som skrattar åt mannens krav när de annars minsann skriker högt om kravbrev och stämning varje gång frågan "olovlig användande av bild" annars dyker upp här i forumet. Och denna gång snackar vi om 8 års användande på (gissningsvis) miljontals burkar (=miljontals exponeringar?).
Folk börjar bråka med varandra här på fotosidan över detta och kallar varandra än det ena, än det andra.
Jag har roligt, fortsätt gärna. Stor humor... =)
Till sist, men inte minst - jag tror inte att någon av världens mest högstbetalda modeller ens, någonsin har fått 50 mille för en enda tagning. Och amatörmodeller brukar ju sällan få NÅGONTING ALLS! Vanligen bara en modellrelease om ömsesidig användning (heter det så?) eller i bästa fall lite småpengar.
Så, ja, jag anser definitivt att ett krav på 50 mille är fullständigt barockt, och att närmare 2 miljoner för detta verkligen är en jackpot för den här mannen (och hans advokat).
Senast ändrad: