Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

turkyoghurt?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Vi har en man som vill ha 50 mille för att han figurerat på en yoghurt i 8 år utan hans vetskap (och utan hans tillåtelse skall nämnas). Ni som har koll på relationen Grekland/Turkiet förstår beloppet.
...
Det tvivlar jag på. Vad har detta med saken att göra överhuvudtaget???

...
Vi har ett gäng fotografer/fotointresserade som skrattar åt mannens krav när de annars minsann skriker högt om kravbrev och stämning varje gång frågan "olovlig användande av bild" annars dyker upp här i forumet. Och denna gång snackar vi om 8 års användande på (gissningsvis) miljontals burkar (=miljontals exponeringar?).

Folk börjar bråka med varandra här på fotosidan över detta och kallar varandra än det ena, än det andra.

Jag har roligt, fortsätt gärna. Stor humor... =)
Nej, jag tycker faktiskt att ett krav på 50 miljoner är fullständigt orimligt. I de fall av olovlig bildanvändning som jag har läst om här på Fotsidan så har kraven snarare rört sig om mellan 500 och 5.000 kr. Och på dagens förstasida står det om en professionell fotograf som kräver ett företag på 50.000 kr för att olovligt ha använt ett antal av hans bilder (vilket han förmodligen inte kommer att få ut). Dessutom är det i detta fall fotografen som kräver 50 papp. De modeller som en fotograf plåtar får förstås vanligen inte ut alls lika mycket som fotografen/uppdragsgivaren, och denna profotograf kräver ju bara en tusendedel av vad den grekiske "modellen" kräver.

Till sist, men inte minst - jag tror inte att någon av världens mest högstbetalda modeller ens, någonsin har fått 50 mille för en enda tagning. Och amatörmodeller brukar ju sällan få NÅGONTING ALLS! Vanligen bara en modellrelease om ömsesidig användning (heter det så?) eller i bästa fall lite småpengar.

Så, ja, jag anser definitivt att ett krav på 50 mille är fullständigt barockt, och att närmare 2 miljoner för detta verkligen är en jackpot för den här mannen (och hans advokat).

Senast ändrad:
Säkerligen.

Svårt att se? Det tycker inte jag, IFALL det är så att fotografen har ljugit för bildbyrån, förstås.

Vilket nog får anses vara det troligaste i detta fall (även om det naturligtvis inte är 100% säkert), men ifall det handlar om en etablerad bildbyrå (vilket säkert är vad mejeriet har försökt att hitta) så skulle väl bildbyrån knappast våga chansa på att jobba oseriöst.

Jo, jag skrev också att fotografen kan ha ljugit.

Dock är det intressanta varför mejeriet överhuvudtaget betalar. Vad jag förstår har det inte med bildanvändandet att göra utan att personen framställts som turk. Det verkar oerhört underligt om mejeriet köpt en bild av en bildbyrå utan att kunna använda den.

Processen skulle ju annars drivits mot bildbyrån som sålt bilden utan tillstånd, eller mot fotografen som förfalskat ett godkännande från den grekiske mannen.

gsoul skrev:
Vi har en man som vill ha 50 mille för att han figurerat på en yoghurt i 8 år utan hans vetskap (och utan hans tillåtelse skall nämnas). Ni som har koll på relationen Grekland/Turkiet förstår beloppet.
...
Det tvivlar jag på. Vad har detta med saken att göra överhuvudtaget???

Till sist, men inte minst - jag tror inte att någon av världens mest högstbetalda modeller ens, någonsin har fått 50 mille för en enda tagning. Och amatörmodeller brukar ju sällan få NÅGONTING ALLS! Vanligen bara en modellrelease om ömsesidig användning (heter det så?) eller i bästa fall lite småpengar.

Så, ja, jag anser definitivt att ett krav på 50 mille är fullständigt barockt, och att närmare 2 miljoner för detta verkligen är en jackpot för den här mannen (och hans advokat).[/QUOTE]

Bäste Gunnar,
jag begär inte att du ska förstå då denna typ av, vi kan kalla det patriotism/nationalism inte existerar i Sverige såvitt jag kan se (möjligen enstaka försök till det som tyvärr bara slår över till Sverigedemokratism). Bra eller dåligt låter jag nån annan svara på och ärligt talat bryr jag mig inte så mycket.
Oavsett vad du tycker så ser dock världen ut såhär (utanför trygga, förstående Sverige).

För att hjälpa dig förstå så är det nog inte själva grejen att han har prytt en youghurtburk som han finner kränkande (för det är kränkning stämningen handlar om) utan det faktum att han har utgetts för att vara turk, och inte grek. Detta är att jämföra ungefär med att en Jude skulle utmålas som Arab, eller tvärtom.

Att du kopplar en enda fotosession med beloppet han krävde är inte heller helt rätt då han återigen ej begär kompensation för modelljobbet, utan för kränkningen.

Så, när du säger en enda bild (eller om vi jämför fotografen och hotellet) så säger jag igen att denna enda bild pryder om inte miljontals så säkerligen hundratusentals burkar. 8 års tid talar vi om.
Hur många visningar hotellet kan ha haft på sin sida med fotografens kan jag ej svara på men om det inte rör sig om åratals användning så tvivlar jag starkt på att de är i närheten av samma antal. Därav endast 50 000 kr. Och det var inte ens kränkande =)

Nu, jag tycker självklart att det är orimligt mycket pengar (jag ser fortfarande hela händelsen som humor) men som i alla rättsfall så kräver man mycket mer än vad man verkligen får till slut. Att vi är vana med svensk rättspraxis och "svenska" belopp betyder ju inte automatiskt att det är det enda "rätta" här i världen.

Så, nu återgår jag till att drömma om att min fejja någon gång kommer pryda tusentals små tzatziki-burkar oavsett nationalitet... =)

...
Bäste Gunnar,
jag begär inte att du ska förstå då denna typ av, vi kan kalla det patriotism/nationalism inte existerar i Sverige såvitt jag kan se (möjligen enstaka försök till det som tyvärr bara slår över till Sverigedemokratism). Bra eller dåligt låter jag nån annan svara på och ärligt talat bryr jag mig inte så mycket.
Oavsett vad du tycker så ser dock världen ut såhär (utanför trygga, förstående Sverige).

För att hjälpa dig förstå så är det nog inte själva grejen att han har prytt en youghurtburk som han finner kränkande (för det är kränkning stämningen handlar om) utan det faktum att han har utgetts för att vara turk, och inte grek. Detta är att jämföra ungefär med att en Jude skulle utmålas som Arab, eller tvärtom.
...
Nä, du har alldeles rätt i att vi svenskar, eller i varje fall jag, absolut inte kan förstå hur det kan bli så våldsamt upprörda känslor över ifall man råkar vara född i Turkiet eller i Grekland.

Och jag skulle verkligen se det som att min lycka vore gjord, ifall någon ville ta en bild på mig, publicera den på någonprodukt och påsta att detta var något som kom någonstan ifrån Kaukasien!

De sa på nyheterna på 4:an idag att mannen får 1,7 milijoner av yogurt-företaget.

Det verkar som att alla blir vinnare i detta , först mannen som får ett fett konto sedan företaget som får en liten push reklammässigt och vi konsumenter som får upp ögonen för tzatsiki som faktiskt är ganska gott. Och sist men inte minst vi här på fotosidans forum som har fått ett helt nytt ämne att diskutera.

Grattis !

OK, följer ditt råd. Om man går in på bildbyråns hemsida så kan man lätt hitta bilden i deras arkiv. Självklart kan man bara titta på den och inte ladda ner ifall man inte är registrerad kund. Hur som helst, så här ser bildinformationen ut:

Beskrivning Greece, Arachoua, portrait man dressed traditionally, outdoors
Status Tillgänglig omedelbart
Fotograf Photononstop
Bildnummer
Model Release Nej
Property release Nej

Det verkar som att bildbyrån har gjort rätt för sig och att en viss reklambyrå nu har rätt kalla fötter.
Kan vi vara säkra på att samma information fanns när bilden köptes för 8 år sedan? Vad som står nu borde ju inte vara relevant.

Jag frågar också om man verkligen behöver en modelrelease för att använda ett fotografi i en produkt? En förpackning kan väl knappast anses som reklam. Och om de gäller andra regler i grekland, hur påverkar det då användning i sverige?

Kan vi vara säkra på att samma information fanns när bilden köptes för 8 år sedan? Vad som står nu borde ju inte vara relevant.

Jag frågar också om man verkligen behöver en modelrelease för att använda ett fotografi i en produkt? En förpackning kan väl knappast anses som reklam. Och om de gäller andra regler i grekland, hur påverkar det då användning i sverige?

Lagen om namn och bild i reklam gäller även förpackningar.

(1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

4 § Vid överträdelse av 1 § kan rätten, på yrkande av den vars namn eller bild har utnyttjats, efter vad som är skäligt till förebyggande av fortsatt missbruk förordna, att hjälpmedel som har använts vid handlingen eller framställning som finns på vara, förpackning, reklamtryck eller dylikt skall ändras eller att egendomen skall förstöras eller mot lösen utlämnas till den vars namn eller bild har utnyttjats.)

Förlåt om jag är OT och kanske lite petimäteraktig -- men det är inte alldeles ovanligt att vara arab och jude samtidigt. Det finns också en hel del kristna araber.

Det har du helt rätt i. Jag trodde alla förstod poängen ändå men vi kan väl säga att en Palestinier blir utpekad till att vara Israel, eller tvärtom. Finns även den möjligheten tror du?

Och att vara kristen arab innebär att man är kristen, inte jude. =)

Det har du helt rätt i. Jag trodde alla förstod poängen ändå men vi kan väl säga att en Palestinier blir utpekad till att vara Israel, eller tvärtom. Finns även den möjligheten tror du?
O ja! Uppåt en femtedel av Israels befolkning är just palestinier.

För övrigt så förstår jag mycket väl din poäng.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar