Annons

Tunga grejor

Produkter
(logga in för att koppla)

Looped

Aktiv medlem
Har precis blivit ägare till ett 70-200/2,8 VR och mitt första intryck är att den är byggd som en tank.
Gluggen sitter på en D300 m. batterigrepp och jag undrar väl mest hur försiktig jag bör vara med fästet mot kamerahuset. Eftersom objektivet är ganska framtungt så känns det nästan som huset och gluggen borde brytas i tu när man tar upp riggen.

Fast det kan ju bero på att jag inte kört med några tyngre gluggar innan. Vad säger ni som har erfarenhet? Behöver jag lyfta upp kameran som ett spädbarn? :p
 
Nej

Jag har mitt 80-200 på när jag åker skidor på en F5a, allt hänger runt halsen.
Funkar även i puckelpisten.
 
Om du hänger den i staivfästet så hänger ju huset i objektivet så husets vikt ska ju inte vara några problem...
Troligtvis tål bajonetten mkt mer än man tror. Systemkameror i allmänhet tål mkt!
 
Jo, det är väl vad jag misstänkte. Grejorna är ju gjorda för att användas. Jag blir lätt lite svettig när man har såpass dyr rigg för att vara "amatör" bara :D
 
Har inte heller några problem att hålla i kamerahuset med 70-200:an monterad och brukar ibland även göra så med mitt AF-S 300/2.8 när det inte är på stativet. Hittils har inte något hänt och jag tror att det är så som Hampus skriver att det håller för mer än vad man tror.

// Daniel
 
Kan inte annat än att hålla med övriga.. Det har kännts superstabilt att ha 70-200 på huset. Dem är som gjutna tillsammans. Tror bajonettfattningen sitter direkt i kamerans metallchassi, därav stabiliteten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.