Annons

Zoom, Prime, Lätt, Tungt, Dyrt, Billigt...

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Paul!

Om jag inte är helt ute och cyklar så skiljer det ibland ganska mycket på bildcirkeln mellan olika aps-gluggar..?

Har du nån koll på detta?

Mao har du provat några på ditt hus?

/K
Nej det har jag inte gjort. Men har fått för mig att det har någonting med avståndet till bakre linsen vilket omöjliggör ett bra resultat på min kamera. Men om det gick tycker jag tillverkarna borde nämna det. De skriver som regel att viss agluggar endast fungerar på aps-c. Har aldrig läst om någon glugg som i spec hävdas kunna passa på en aps-h. jag skulle annars slå till direkt på en 18-50 2,8.

paul innergård skrev:
Nej det har jag inte gjort. Men har fått för mig att det har någonting med avståndet till bakre linsen vilket omöjliggör ett bra resultat på min kamera. Men om det gick tycker jag tillverkarna borde nämna det. De skriver som regel att viss agluggar endast fungerar på aps-c. Har aldrig läst om någon glugg som i spec hävdas kunna passa på en aps-h. jag skulle annars slå till direkt på en 18-50 2,8.

Vet att det var någon gluggtestare som angav vid vilken brännvidd zoomarna klarade av "fullformat", men minnet sviker mej vem det var...

/K

Jag får väl starta en ny tråd och kasta ut frågan. Någon borde veta. Hoppas du har rätt i dina teorier. Annars känns det som om vignettering borde bli ett problem.

keckax skrev:
Nyaste Sigma 18-50 är också en fin sak har jag hört. Den har dessutom bäst närgräns.

/K
Vet du om något annat än tillkomst av HSM motor som har förändrats?

Annars tror jag Tamron verkar ett strå vassare och det med 1mm mer vidvinkel... dessutom har Tamron IF vilket Sigma inte har i AF läge.
Vet dock inte hur byggkvalitén är på Tamrongluggen...

Just nu känns det som att jag kanske skulle köpa:

Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD
Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX HSM DC
och sen kompletter med något mer efter ett tag.

Eller

Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G IF-ED DX VR
Nikkor AF 85mm f/1.8 D

Arrgh...

JOOO skrev:
Vet du om något annat än tillkomst av HSM motor som har förändrats?

Annars tror jag Tamron verkar ett strå vassare och det med 1mm mer vidvinkel... dessutom har Tamron IF vilket Sigma inte har i AF läge.
Vet dock inte hur byggkvalitén är på Tamrongluggen...

Just nu känns det som att jag kanske skulle köpa:

Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX HSM DC
och sen kompletter med något mer efter ett tag.

Eller

Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G IF-ED DX VR
Nikkor AF 85mm f/1.8 D

Arrgh...

Byggkvaliteten på Tamron är ju inte speciellt dålig på något vis. Det är bara vid jämförelse med en metallglugg som ex Nikons motsvarande som skillnaden märks.
Jag är inte helt säker, men tror att någon optisk förändring till det bättre gjorts på Sigma 18-50. Den får nämligen mycket bra recensioner överlag.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar