Annons

Tumme upp eller tumme ned?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zimzalabim skrev:
Jaha..men är du inte alls intresserad över att veta vad "fluktarna" tycker om din bild?

Eller..tänker du inte på de medlemmar som inte kan eller vågar kommentera en bild av olika skäl. Dessutom kan jag känna att det finns ibland tidsbrist att hinna med alla bilderna..och istället för att inte uttrycka sin åsikt alls så kan man iallafall på ett enkelt sätt visa fotografen vad man tycker om bilden.

Det handlar inte alltid om att utvecklas som fotograf..utan detta är främst ett sätt för nya medlemmar att kunna uttrycka sig med en spontan åsikt. Då kanske man slipper läsa kommentarer som "Åhh" eller "Hör inte hemma här" mm. Ser ju inte precis någon nackdel med förslaget..

/Jonas

Uppriktigt sagt, nej. Jag skiter totalt i vad det de som gått förbi bilden tänkt. det jag vill med att ladda upp här är att få andras åsikter på min bild. Det har många gånger fått mig att tänka vidare, kanske utveckla en ny ide, se något jag missat som kunde förbättrats e t c. Det är det som bidrar till utveckling.

Haraldus, jag uppskattar att jag har ditt stöd i det fallet. I slutänden tycker jag tråden om att "radera bilder" slutade väl, jag fick åtminstone ett erkännande om att den länkningen inte var ett glasklart övertramp. Jag vill inte dra i det en gång till.
/Lotta
 
Ett tillägg. Att kommentera kan ju också vara viktigt för bildseende och utveckling. Jag tycker jag lärt mig mycket av att titta på andras bilder, kommentera och även av att sätta betyg.
/Lotta
 
>Amen till det. Jag tycker personligen att
>kommenterandet ger mycket mer för det egna
>bildseendet än att få kommentarer.

Tror precis så också, kommentera mera med flera!

-Christian
 
Haraldus skrev:
Det finns alltså några förslag till ändring av forumet för att förbättra betygsättningen och få bort de icke seriösa bilderna. (När man blir medlem skulle man få kvittera en info om att följa reglerna, man skulle införa en RapporteraKnapp och kanske göra en lathund som hjälp vid bildbedömning.)
Det är alltså upp till Forumredaktionen att jobba vidare med detta förslag eller också kan man ju diskutera detta igen och igen…

Nu lovar jag mig själv att aldrig mer skriva forumsinlägg med bråkande barn runt mig.. Missade ju något som jag visst "orkar ta" en gång till. Hoppas verkligen på att redaktionen jobbar på de funktionerna och kanske även överväger en funktion för att visa sin uppskattning/icke uppskattning av en kommentar. Typ ett sånt system som photoSIG har. Alltså att man kan ge ris eller ros på kommentarer som getts.
/Lotta
 
Senast ändrad:
Jag sitter här och funderar..
Jag vill gärna skriva kommentarer som ger något men ibland är jag lite för trött eller omotiverad på annat sätt. Då blir det inga kommentarer alls.
Är det då OK att skriva t.ex. "Bra bild." enbart, eller "Lite tråkig." eller nåt i den stilen?
Vad säger ni?

/ Hasse
 
Min personliga uppfattning av den här tråden är att det är ni som inte kommenterar som skulle uppskatta det. Visst jag har fått såna kommentarer och vill inte vara otacksam, men i sanningens namn är de ganska obetydliga för mig..
Dessutom anser jag att en fras typ "lite tråkig" absolut kräver en förklaring, den kan ju även såra mottagaren.
/Lotta
 
Senast ändrad:
Jo, det känns ju onekligen som en sån negativ kommentar gärna bör åtföljas av några förklarande ord. Men om man inte är i kommenterartagen så kanske man ska avstå att skriva nåt om bilder som inte känns bra.
Men dom positiva då? Om någon enbart skriver "Bra bild" till en av mina bilder så känns det OK för mig. Om man utbyter kommentarer under en längre tid så har man ju ett hum om hur fotografen tänker. Det kanske inte behövs mer än ett par ord.
 
Senast ändrad:
Kan ju bara tala för mig själv och jag skulle ha avstått. Någon enstaka gång har jag känt att jag ville tala om för bildägaren att den var fin. Kluddade ner några rader i alla fall och talade samtidigt om att jag inte var i kommenterartagen.. Det är en gång av 1036 eller nåt sånt det har hänt och alltså inte heller något jag brukar göra. Varför överhuvudtaget ge ett omdöme om man inte orkar skriva något konkret?
/Lotta
 
Okej..jag förstår att de flesta som svarat i tråden inte föredrar tumme upp eller tumme ned. Tänkte bara att det kunde underlätta för de som ännu inte av någon anledning skriver kommentarer. För min egen del klarar jag mig utan det även om jag ibland undrar vad medlemmar egentligen tycker om ens bild när man ser att de "bara" fluktat förbi.

Ska man se det som att bilden är så pass intressant att någon trots allt behagas ta en titt på den..eller kan man dra slutsatsen att den är för ointressant för att kommenteras? Med tummen upp/ned skulle man iallafall få en indikation på vad medlemmar tycker.

Själv har jag slutat med att sätta betyg eftersom det i sig inte är så intressant. Det är den konstruktiva kommentaren som är det viktiga tycker jag. För egentligen..hur ska man kunna bedömma om en bild är värd en 3:a eller en 4:a? Med tumme upp/ned är det gillande eller icke gillande som gäller. Men min tanke var inte att ersätta betygssytemet med det utan bara ha ytterligare en möjlighet att få uttrycka sin åsikt.


Mvh
Jonas
 
Att nya medlemmar känner sig osäkra eller inte vågar kommentera bilder är inget skäl att införa ett tumsystem. Hänger man på Fotosidan ett tag tar man nog mod till sig och börjar kommentera.

Tumsystemet kommer att användas av ett flertal medlemmar som en slapp utväg. Vill man dissa något utan att kommentera så är det helt plötsligt väldigt enkelt.
Det var därför möjligheten att betygsätta utan kommentar togs bort.

Jag tycker inte vi ska krångla till det mera, det räcker med betygeländet.
Att rent slentrianmässigt ge en tumme, vare sig den är uppåt eller nedåt, främjar knappast bild-diskussionen som kritikalbumen är till för. Vi ska ju ge varandra konstruktiv kritik.
 
J. Patric skrev:
För min del spelar betygsystemet ingen roll. Jag har precis lagt upp ett par bilder på fotosidan, men är inte intresserad av att andra betygsätter dem. Jag vt vad jag gör, och fotograferar och kopierar efter min egen smak.. :)


Varför lägger du upp bilderna då?
Det är väl för att få kretik på bilderna som man lägger upp dom??


För de andra tycker jag fortfarande att man ska vara medlem i säg, ca 3 månader innan man får lägga upp en enda bild eller skriva en enda komentar. På så vis tror jag man får en större ambition för fotosidan och gör det mer seriöst.
Så kanske man slipper komentarer som är fula eller helt meningslösa.

Adam
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.