Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumme upp eller tumme ned?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Just nu diskuteras det flitigt i en annan tråd om kvaliteten på dem bilder som läggs upp på fotosidan.se. En annan sak som har diskuterats flitigt är hur vi egentligen kommenterar andras bilder.

Det slog mig just at vi skulle kunna ha enkla sätt för nya medlemmar eller de medlemmar som av någon orsak inte kan eller "vågar" kommentera andras bilder. Som det är nu kan man välja att kommentera eller inte kommentera en bild..men man kan också välja att enbart sätta betyg.

Men jag tror att det finns en del som inte tycker sig kunna skriva några kommentarer och som heller inte vet vad de ska sätta för betyg. Hur vore det då om man under varje upplagd bild kunde välja att också uttrycka sitt gillande eller missnöje med en tumme upp eller tumme ned?

Med en sådan funktion har alla möjlighet att få uttrycka vad de känner för en bild utan att för den delen egentligen kunna basera sitt ställningstagande på någonting. De som är säkrare och tycker sig förstå sig på bildspråket i bilden kan välja att lägga en konstruktiv kommentar precis som det är nu. Jag tror att vi fångar upp fler medlemmars åsikter på det sättet än vad vi gör nu.

Det hela leder kanske till att kommentarerna blir ännu mer konstruktiva i sitt utformande. Dessutom kan man som fotograf få en uppfattning om vad de andra medlemmarna egentligen tycker om bilderna man har lagt upp. För det är ju många som bara tittar förbi utan att skriva kommentar eller sätta betyg. Dessa "fluktare" har man ingen aning om vad de tycker. Jag är ju själv en fluktare ibland.. :=)

Jag tror att detta skulle vara positivt för fotosidan. Tror ni andra att det här skulle kunna vara något?


Mvh
Jonas
 
Personligen är jag ointresserad både av att få och ge en upptumme/nertumme. Tycker det liknar de två orden bra/dålig. De orden ger mig inte heller mycket hjälp för min utveckling utan vidare förklaring. Jag skulle nog klara mig utan dem också.
/Lotta
 
Jaha..men är du inte alls intresserad över att veta vad "fluktarna" tycker om din bild?

Eller..tänker du inte på de medlemmar som inte kan eller vågar kommentera en bild av olika skäl. Dessutom kan jag känna att det finns ibland tidsbrist att hinna med alla bilderna..och istället för att inte uttrycka sin åsikt alls så kan man iallafall på ett enkelt sätt visa fotografen vad man tycker om bilden.

Det handlar inte alltid om att utvecklas som fotograf..utan detta är främst ett sätt för nya medlemmar att kunna uttrycka sig med en spontan åsikt. Då kanske man slipper läsa kommentarer som "Åhh" eller "Hör inte hemma här" mm. Ser ju inte precis någon nackdel med förslaget..

/Jonas
 
För min del spelar betygsystemet ingen roll. Jag har precis lagt upp ett par bilder på fotosidan, men är inte intresserad av att andra betygsätter dem. Jag vt vad jag gör, och fotograferar och kopierar efter min egen smak. Däremot kan jag förstå att många vill ha betyg och kommentarer till sina bilder. En tumme upp eller ned är nog lite för enkelt sätt att ge betyg. Betygsskala på ett till tio fungerar bättre. Men det hindrar ju ingen från att skriva "tummen upp" eller "tummen ner" i kommentarerna. :)
 
Jag håller med Lotta. Att bara ge en tumme upp eller ner tycker jag inte ger något. I de flesta bilder finns det något bra resp. något mindre bra och det är det som är det intressanta för att kunna utvecklas som fotograf. För mig är det ointressant att veta om en bild är bra eller dålig om jag inte får veta varför.

/Mattias
 
mattias__o skrev:
Jag håller med Lotta. Att bara ge en tumme upp eller ner tycker jag inte ger något. I de flesta bilder finns det något bra resp. något mindre bra och det är det som är det intressanta för att kunna utvecklas som fotograf. För mig är det ointressant att veta om en bild är bra eller dålig om jag inte får veta varför.

/Mattias

Håller med till fullo.

/Maverick
 
Svårt det här.

Jag drar inte mitt strå till stacken när det gäller att kommentera bilder, och det är för att jag upplever det som jobbigt. Om jag ska kommentera en bild har jag kravet på mig själv att komma med något vettigt, eller åtminstone med något spontant intryck mer än interjektioner. Precis som med de bilder jag lägger in, så känner jag inför mig själv att jag inte vill stå för något intetsägande. Detta gäller i teorin alltså :)

Samtidigt är jag kluven i frågan. Tycker själv att det kan vara kul att få åtminstone någon typ av reaktion, även om det bara är ett ord på vägen.

Men att bara rassla förbi och slänga upp eller ner en tumme skulle kännas extremt opersonligt. Anser att kritik måste vara välmotiverad, annars ska den ske i form av tystnad. Upplever tystnad som mycket talande ibland.

Tycker du alltså att jag gör fel som "fluktar" förbi under tystnad när jag känner att jag inte kan tillföra något? Borde jag registrera min närvaro på något sätt. Ska jag slänga fram en passande interjektion?

/Svante, som nu tar fotosidapaus och INTE tänker ladda upp någon mer bild förrän jag kommenterat ikapp.
 
picturethis.nu skrev:
Det där med tummen har de ju på www.photosig.com
Där kan man även se hur många gånger bilden har visats. (ett mått på popularitet?)
Har aldrig tänkt på det, men kan man se det hos oss? (På fotosidan)

Jag reggade mig på photosig för ett tag sedan men föredrar absolut fotosidan och kommentarsystemet här. Det där med tummarna på photosig tycker jag är bra när de gäller att tycka till om en kommentar är bra eller inte. Det tycker jag däremot vore något för fotosidan att grubbla på att använda.
 
"Som det är nu kan man välja att kommentera eller inte kommentera en bild..men man kan också välja att enbart sätta betyg."

jag förstår nog inte riktigt problemet. om man kan välja tumme upp eller tumme ner borde man kunna sätta ett betyg. okej, betygskalan är femgradig, ditt förslag har bara två lägen men jag förstår inte varför det skulle vara bättre.

jag kan hålla med om att ibland så känner man inte att man har så mkt att säga, men att man ändå vill visa att man gillar bilden. då kan det vara skönt att bara sätta ett betyg. även om jag alltid försöker att tala om varför så kan det vara svårt.

"Dessutom kan jag känna att det finns ibland tidsbrist att hinna med alla bilderna..och istället för att inte uttrycka sin åsikt alls så kan man iallafall på ett enkelt sätt visa fotografen vad man tycker om bilden. "

man kanske får accpetera också att man inte hinner med alla bilder. menar, det är ju inget maraton det handlar om. för mig är det mkt mer givande att få färre långa och uttömmande kommentarer än massor med tummar upp eller ner. även om jag kanske ser någond direkt fara med ditt förslag så tycker jag att det sänder ut fel signaler. som om det är det viktigaste är att alla hinner tycka till om så många bilder som möjligt. jag tycker att systemet ska vara aningens segt, det ska få ta tid att hitta bilder och att kommentera dem. sen att man inte hittar alla eller har tid att kommentera alla...thats life.
 
Tycker att Zim har en poäng. Jag avstår ofta från att rösta på en bild delvis för att jag inte riktigt har tid/lust att sitta och förklara, gå på detaljer. Ibland gillar man bara bilden! Ibland är det tvärt om. Det gäller all konst för resten. Man behöver inte alltid förklara varför man känner på ett visst sätt. I detta fall betygskalan som finns nu är fullt tillräcklig. Saknas bara möjlighet att rösta utan att lämna kommentarer.

Och visst är jag intresserad av vad "vanligt" folk tycker! Inte bara "experter" som har förklaring till allt. D v s gå på känslan. Förresten är det rätt vanligt att man ger högt betyg och skriver vara "Bra jobbat!" eller "Snygg bild!" För positiva betyg alltså räcker det oftast med ett betyg och en meningslös kommentar. För negativa betyg behöver man helt plötsligt förklara varför. Hur skulle kommentarer i stil "Dåligt!" eller "Gillar inte alls!" se ut?! Därmed blir positiva betyg överpresenterade.

Sist men inte minst håller jag med Zim att många inte törs lämna sina kommentarer efter forums auktoriteter, trotts (eller just därför?) att de kanske tycker annorlunda.
 
Jag har slutat att sätta betyg!
Känner jag att jag vill kommentera en bild så gör jag det med kommentarer. Betyg känns helt fel för mig.
 
Vi hade ju en, som jag tycker, konstruktiv diskussion om bedömningsfrågorna i tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6918&perpage=15&pagenumber=1
Tyvärr körde den dock fast när Lotelo i en länk hänvisade till ett exempel. Då började en ny tråd om detta att länka och den körde också fast. Min uppfattning är att man måste få länka till det som finns i forumet. Om det inte kan länkas till så kan det väl inte heller läsas. Enda undantaget måste vara om själva länken är stötig men det var den inte.
Det finns alltså några förslag till ändring av forumet för att förbättra betygsättningen och få bort de icke seriösa bilderna. (När man blir medlem skulle man få kvittera en info om att följa reglerna, man skulle införa en RapporteraKnapp och kanske göra en lathund som hjälp vid bildbedömning.)
Det är alltså upp till Forumredaktionen att jobba vidare med detta förslag eller också kan man ju diskutera detta igen och igen…
J. Patric: Om du struntar i vad andra tycker om dina bilder så vill du alltså inte heller ha någon konstruktiv kritik. Av vilken anledning laddar du då upp bilderna…?
 
tänkte på en grej till - att om det nu är så att man känner att det finns en uppdelning av "vanligt folk" och "eliter" så skulle det nästan kunna bli ännu mer uppdelat om ditt förslag genomfördes. det ska ju vara en blandning av kommentarerna, spelar ingen roll om man anser sig vara proffs eller inte. vad jag menar är att det skulle kunna bli lite som att "ni vanliga kan ju välja tummen eller tummen ner så kan proffsen sköta snacket". det bli ju inge kul då.

men om det är så att folk inte vågar kommentera så är det ju trist. vad skulle man kunna göra åt det?
 
Haraldus skrev:
J. Patric: Om du struntar i vad andra tycker om dina bilder så vill du alltså inte heller ha någon konstruktiv kritik. Av vilken anledning laddar du då upp bilderna…?


De jag har laddat upp hittills var för att visa bilder tagna med en viss kamera. Jag tar oftast mina bilder och använder den teknik som Jag tycker tillfredsställer mig själv. För inspiration tittar jag gärna på andras bilder och kommenterar dem spontant ibland. Men det är svårt. Smaken är så olika. Då borde jag förstås även ta emot andras kommentarer. Visst. Jag är egoist när det gäller fotografier. :p
 
Jag förstår helt enkelt inte det där pratet om "eliter" respektive "vanligt folk". Jag kommenterar tämligen ofta och gärna. Ibland tror jag att jag kan säga något vettigt, oftast är det bara från maggropen, och min "expert"-koll är låg.
Men vänta här nu, aha! Jag har ju blivit "eleet" genom att jag kommenterar ofta - jag måste fördubbla mitt kommenterande! Bra tips för alla andra som vill bli det också! :)

Nej men allvarligt, jag vet inte hur man ska uppmuntra fler att kommentera? En vänlig stämning; positiv, konstruktiv kritik men inte föör "gulligt" kanske; att lära känna varandra lite mer för att minska obehagskänslan inför att säga något inför andra?

Jag tror att det faktiskt är en del av "problemet", det är faktiskt ett ganska stort forum och i varje större folksamling så är det många som är lite obekväma att ställa sig upp och säga något. Då känns det bättre att läsa kommentarer, och nicka för sig själv vid skärmen, "jo juust det, håller med". Och det tycker inte jag att det är något fel i. Med tiden lär man kanske känna några på sajten, och börjar prata med dem?

Vad jag möjligtvis skulle vilja är att fler svarar på bildkommentarer? Det skulle leda till intressanta diskussioner.

-Christian
 
Tumme ned

Nej, det räcker väl att vi har ett betygssystem som vi är oense om? Jag ser inte poängen i att stoppa dit ytterligare ett, som dessutom inte visar något intressant överhuvudtaget. Bra eller dåligt, vad är det?
 
"Nej men allvarligt, jag vet inte hur man ska uppmuntra fler att kommentera? En vänlig stämning; positiv, konstruktiv kritik men inte föör "gulligt" kanske; att lära känna varandra lite mer för att minska obehagskänslan inför att säga något inför andra? "

och det där är ju en ganska personlig grej också, menar att om man lätt känner sig underlägsen, har dåligt självförtroende "jag kan väl inte säga nåt" , så tror jag inte att fotosidan kan göra så himla mkt åt det. menar det behöver ju inte vara nåt fel på stämmningen här för att man känner så. sen e det ju trist förstås att det ska va så

håller med dig christian om att det kan bli jäkligt trist om det bara för det övergår i nåt slags gulligull. respekt en konstruktiv inställning och sen är det rätt mkt upp till var och en
 
Anna, där tycker jag att du sa något riktigt bra;

* respekt, men inte nödvändigtvis gulligull.

Det räcker väl?

Ang stämningen så tycker jag att den har varit alldeles ypperlig senaste tiden. Det blir ju alltid lite trist stämning när det rasar något hämndkrig mellan några stycken, men det har vi sluppit ett tag nu.

Nöjd och glad. -Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.