Annons

Tullavgift mm

Produkter
(logga in för att koppla)
peter_gbg skrev:
Men om man köper från någon inom EU slipper man väl frakt och moms?

Du betalar säljarlandets moms om du handlar av ett företag inom UE. Har företaget en omsättning till Sverige som är tillräckligt stor (jag tror det ar 300 000:) så skall du betala svensk moms, men det är sällan denna regel används.
Handlar du av en privatperson tillkommer ingen moms.

Frakt lär du aldrig slippa undan.
 
Herr Åhman skrev:
Jo men om jag köper ett objektiv av en kille som jag vet är bra, för säg 3000:-, och han skickar det i ett omarkerat paket, utan någon som helst värdeuppskattning

Handlar du med någon i USA måste avsändaren fylla i en tullhandling på heder och samvete. Detta papper sitter sedan klistrat på paketet. Finns det inget sådant kan du inte skicka paketet.

Det är samma sak när du skickar ett paket till ett land utanför EU, och jag skulle tro att alla länder har en liknande procedur.

Tydligen är det kännbara straff i USA om man medvetet fyller i fel uppgifter, därför skall man inte pressa folk att kryssa "Gift" ifall de inte vill det.
 
Misstänker någon dessutom att paketet inte har rätta värdet (ex om paketet är märkt med gåva där värdet inkl porto och försäkring inte får överstiga 500 SEK) så kan de resolut öppna och omvärdera innehållet efter sina värderingslistor (vilket bör vara efter svenska priser) då får du snyggt rätta dig efter det och betala.

Även vid köp från privatpersoner så bör där finnas ett slags kvitto i paketet som verifierar värdet och överensstämmer med tulldeklarationen.

Som privatperson görs ingen skillnad i avgifterna om du handlar från firma eller typ ebay, nytt eller begegnat.
 
Tänkte bara klämma in ett litet inlägg här...

Jag har en kusin som precis flyttat till Denver, USA. Jag skulle ju kunna köpa ett digitalt hus och en eller ett par gluggar från B&H i NYC, som skickas till min kusin. Då slipper man momsen i NYC (runt 8%), men då tillkommer antagligen moms i Colorado (vet ej hur mycket). Alternativt så köper hon (kusinen alltså) prylarna i någon lokal fotobutik i Denver.

Nästa steg är att plocka ur prylarna ur sina originalkartonger och packa ned rubbet i en fotoväska som ser lite lagom använd ut. I detta moment kan hon (fortfarande samma kusin) testa så att hus och gluggar inte är några D.O.A.

I fotoväskan lägger hon (ja, ni vet vem) en liten lapp med t.ex. orden:

"Hej kära Kusin Vitamin!
Jag skickar nu tillbaka din kamera och dina objektiv, det har gått jättebra. Jag har nu köpt en egen kamera, så jag tackar så mycket för lånet!"

Kusinen ser till att alla prylar ser lite använda ut: halvladdat batteri, försegling till CD-ROM skivorna brutna o.s.v.

Sen skickar hon (kusinen) detta med UPS eller FedEX direkt till mig i Sverige.

Frågan är ju vad som skall skrivas på deklarationen som sitter på paketet? Antagligen fotoprylar, så att transportförsäkringen gäller.

Men hur ställer sig tullen till detta om dem skulle bestämma sig för ett litet stickprov?
Varorna är skickade från en privatperson (min kusin) och ej från ett företag. Varorna är min egendom och ej någon gåva. Kan tullen verkligen belägga tullavgift och moms på ett sådant paket?

Det var bara en liten fråga.

/R.
 
Att skicka utan papper(Proforma Faktura el motsv.) är svårt eftersom precis som det finns importregler här, så har avsändarlandet exportregler. Man skall redogöra med någon form av faktura vad som skickas, ursprungsland, värde, avsändare och mottagre m.m.

Jag brukar be avsändaren ange "Gift - Not for sale" och ett värde under 400 Kr. Det brukar fungera. Använder man UPS eller FedEx, så är risken för skada eller förlust minimal(Försäkr. värdet...). Lite chansning.....

Om inga papper finn med, så hålls paketet u tullagret tills du skakat fram papper. Tullen kan troligen sätta schablonvärden på prylen och frakten. Det blir nog inte billilgt.
 
rogwelle skrev:
Tänkte bara klämma in ett litet inlägg här...


/R.

Kortfattat vill du skicka som personliga effekter. Då skall man skicka med en lista som specificerar innehållet.

Tror att tullen ogillar det om en stick-kontroll görs, vilket är vanligt när det gäller personliga effekter. Det är bättre om kusin vitamin tar grejorna med sig i handbaggaget när hon hälsar på i Sverige eller om du hälsar på där och tar med grejorna.
 
Börjar fundera på om inte den här tråden hör hemma under moral och etik?

Om alla gjorde rätt för sig skulle vi kunna sänka skattetrycket rätt mycket. Men det är väl som vanligt "någon annan" som skall göra rätt för oss?
 
rogwelle skrev:
Tänkte bara klämma in ett litet inlägg här...

Jag har en ..................................... privatperson (min kusin) och ej från ett företag. Varorna är min egendom och ej någon gåva. Kan tullen verkligen belägga tullavgift och moms på ett sådant paket?

Det var bara en liten fråga.

/R.

Lusläs tullreglerna eller ännu hellre ring och fråga. Jag har en liten klocka som ringer i bakhuvudet att du riskerar få betala ändå tills du uppvisat kvitto på att sakerna är köpta av dig och rätteligen dito skattade.
 
Japp, helt rätt. Tullen kan kräva kvitto som styrker ditt ägande. Har du inget kvitto så ryker du på tull och moms på ett uppskattat värde.

Att bara skippa dokument som visar värdet på innehållet kan leda till att tullen håller på grejorna tills dess att de fått in faktura/kvitto på varorna.
 
Jag har en bekant som är i Los Angeles nu, och jag funderar på att be han köpa en kamera åt mig, för att sedan ta med sig den när han kommer hem. Hur hårda är tullen på att kolla resväskor/handbagage etc?
 
Det går nog bättre om dom inte ligger nya i kartong. Jag menar, inget förväntas ha alla kvitton med sig när dom är ute och reser.
 
davidvpt skrev:
Japp, helt rätt. Tullen kan kräva kvitto som styrker ditt ägande. Har du inget kvitto så ryker du på tull och moms på ett uppskattat värde.

Att bara skippa dokument som visar värdet på innehållet kan leda till att tullen håller på grejorna tills dess att de fått in faktura/kvitto på varorna.

Be han ta ut kameran ur kartongen och lägga det i handbagaget, sen lägger han kvitt/kartong i resväskan.

Tullen kollar i princip ALDRIG väskorna, bara om de misstänker att du smugglar in typ 20kameror kan de nog kolla. Eftersom tullen idag är så underbemannad så är inte direkt varusmuggling prio 1, droger är det som gäller.
 
Frågan är om man åker på momsen om man väljer att skicka med något annat än ups och fedex. Är det någon som har erfarenheter av detta?

/Peter
 
Åkt på moms då grejjorna skickat med Us Airmail. 2 gånger på en månad. Verkar inte slinka igenom så mycket. Men det blir ju ändå ofta billigare än att beställa från svedala.
 
Har precis beställt en 550EX och en ST-E2 från B&H som ska skickas via Airmail. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar och om det slinker genom tullen. *håller tummarna*

Otroligt att en 550EX kostar lika mycket i USA som en 420EX kostar i Sverige.
 
Glock skrev:
Har precis beställt en 550EX och en ST-E2 från B&H som ska skickas via Airmail. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar och om det slinker genom tullen. *håller tummarna*

Otroligt att en 550EX kostar lika mycket i USA som en 420EX kostar i Sverige.

Räkna inte med bästa möjliga utfall, utan med sämsta möjliga!

En liten luring är att om man beställer flera saker kan dom få för sig att dela leveranser i flera paket eftersom dom uppenbarligen skeppar ut från två lokaler i NY. Då kan du få betala tullens expeditionsavgift flera ggr vilket inte är lyckat om det i ett paket kommer t ex ett motljusskydd som du bara plockade med av bara farten.
 
Men, tullavgiften är väl bara nån enstaka %.
inte mkt att bråka för på ett motljusskydd, typ 2 spänn =)
 
Dessutom betalar man inte tull och moms som du kallar "tullens expetitionsavgifter" om värdet ligger under ett vist belopp. 400 spänn tror jag. Då kan småplocket bli helt gratis i importkostnader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.