Annons

Tullavgift mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, hur räknar man ut hur mycket man får betala så man har pengarna hemma. Annars drar han väl med paketet?
 
Jeppe skrev:
[4 dagar från USA, till dörren.. Slå det om ni kan...posten (som tar 3 dagara för ett PF paket inom Sverige, och då får man hämta på posten) ;) [/B]
Jag beställde för en tid sen en kniv från ett företag i Boden. Beställningen gjordes via epost på eftermiddagen och jag kunde hämta paketet nästa dag på ICA.
Jag tror att det oftast är leverantören som är långsam snarare än posten.
F ö har även posten servicen att leverera till dörren. Vissa leverantörer använder sig av det. Det kostar lite extra tror jag, men om man jämför med frakten från USA är det ändå billigt.

Olle
 
Min erfarenhet av svenska tullen är att deras kontroller är ganska slumpmässiga. Förra sommaren köpte jag en kamera på Ebay, den slank igenom. Ett par skivor från Amazon däremot blev dubbelt så dyra pga tullavgift, moms, expeditionsavgif, avgiftsavgift och allt vad det var. (postkassörskan tipsade mig om att handla från det engelska Amazon istället, inom EU).
I december var det dags för nytt kameraköp, en 300D, återigen på Ebay. Jag har till dags dato inte hört av tullen,( peppar, peppar )
Jag misstänker att de helt enkelt inte har tid att kolla alla försändelser som kommer in. Att handla från utlandet blir lite som ett lotteri.

/Petter
 
Ang moms och tull så är % satserna följande
6,7% på hela beloppet inkl frakt sedan tillkommer det moms på det beloppet

tex: 4000:- x 6,7%= 4268:- + 25% moms 5335:-
 
En fuling man kan göra som jag har hört är att be företaget markera paket som "gift" eller "sample". Då ökar chansen att det slinker igenom.:)
/Peter
 
En fuling man kan göra som jag har hört är att be företaget markera paket som "gift" eller "sample". Då ökar chansen att det slinker igenom.:)
/Peter
Har dock för mig att det fiktiva "värdet" på paketet borjar för försäkrning för fraktbolagen, om ditt fiktiva värde är lågt nog och det försvinner, så försvinner nog all möjlighet till vettig ersättning om det kommer bort på vägen.

Och när du köpt från Ebay är det privat eller nytt då, det lär vara olika regler för hur det momsas och tullar misstänker jag.
 
Damocles skrev:
Har dock för mig att det fiktiva "värdet" på paketet borjar för försäkrning för fraktbolagen, om ditt fiktiva värde är lågt nog och det försvinner, så försvinner nog all möjlighet till vettig ersättning om det kommer bort på vägen.

Och när du köpt från Ebay är det privat eller nytt då, det lär vara olika regler för hur det momsas och tullar misstänker jag.

Samma regler för tull, är beloppet man tullar på. Sen ang förs är det inte värt å chansa med "gift" tror maxvärdet där är 1000:-

En fördel kan ju annars var att man har egen firma ;) då får man dra momsen :D Fast då är det inte alltid det blir billigare att köpa ifrån usa.
Eos 1D Mark II är 2k billigare här nämligen.
 
Det är många gånger förmånligt att handla i USA, trots tull och moms precis som många här har upptäckt. Kolla dock inom EU också eftersom man då slipper det bekymret, jag tror att det går att komma undan med större skillnad än 1100:- för något som kastar 7000:- här om man kollar ex. vis Portugal eller Grekland. Varför inte Tyskland förresten, därifrån har jag köpt massor med grejor. Visserligen inte fotogrejor, men deras marknad är hård och priserna därför pressade. Grymt snabba leveranstider och skickar gärna mot postförskott dessutom.
 
Jag har köpt en del saker på eBay och både klarat mig och inte klarat mig ifrån tull och moms.

I somras köpte jag en rysk kamera som en kille i Ukraina bygger om lite. När han skickade paketet så ger han ett intyg om att du har haft kameran på reparation. Jag ringde tullverket om man kunde göra så och det enda som jag skulle få betala moms på (om jag åkte fast) vad reparationsvärdet, men i intyget skriver han att reparationen gick på garantin.

Han skriver på hemsidan att ingen har haft problem med moms och tull på det sättet.


/ Marcus
 
Om du köper något från ebay, och det skickas i ett omarkerat paket, hur i hela fridens namn ska då tullen kunna lägga moms och tullavgift på det?

be dem ni köper av på ebay paketera i omarkerade paket så lär det ju aldrig bli några problem.
 
Herr Åhman skrev:
Om du köper något från ebay, och det skickas i ett omarkerat paket, hur i hela fridens namn ska då tullen kunna lägga moms och tullavgift på det?

be dem ni köper av på ebay paketera i omarkerade paket så lär det ju aldrig bli några problem.

Men då kan du inte försäkra det. Det är ju den summan plus frakt som dem beräknar på (har jag för mig).
 
Jeppe skrev:
Du kan få paketet levererad till ditt jobb.

Angående att "slippa" moms & tull :

När jag upptäckte B&H i början av 2001 så skickade jag efter med US Mail (tog längre tid, men de slank igenom. När de sedemera erbjöd UPS/FedEX så har paketet ALDRIG "slunkit" igenom. UPS vill ha pengar vid leverans av paketet. Dert är möjligt att man kan få det på faktura om man är företagere.

Jag tycker dock det är en smidig lösning och oftast billigare än Sverige ändå. 4 dagar från USA, till dörren.. Slå det om ni kan...posten (som tar 3 dagara för ett PF paket inom Sverige, och då får man hämta på posten) ;)



Hmm,konstigt för jag har beställt ett par gånger från B&H och UPS har INTE velat ha några pengar vid dörren.En postgiroinbetalning med moms och tullavgifter har kommit hem i brevlådan nån dag senare.

Men billigare blir det,för här i Sverige kan man inte handla till vettiga priser,tyvärr.... =(
 
Men om man köper något från en privatperson på ebay så måste man väl slippa momsen i alla fall? Eller?
/Peter
 
de kan öppna paketet och hålla det åt dig

skicka utan kvitto är inte att rekommendera för då kan du inte få försäkring via ups

ska du ha försäkring står värdet på paketet och då lägger tullen momsen och tull på det inkl frakten
 
Jo men om jag köper ett objektiv av en kille som jag vet är bra, för säg 3000:-, och han skickar det i ett omarkerat paket, utan någon som helst värdeuppskattning (detta kräver att man litar på såväl frakt som säljare), hur ska tullen då kunna lägga moms osv på det?

Gissa sig till vad jag betalade för det? De kan ju knappast kolla om jag betalat 30 eller 3000 för det, eller hur?
 
tror de kan hålla paketet och vägra släppa ifrån sig det utan kvitto, osäker där dock

jag skulle inte vilja skicka en glugg för 3 k utanförs , ups kan ju hoppa på det utan att du får en krona i princip
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.