Tänkte bara klämma in ett litet inlägg här...
Jag har en kusin som precis flyttat till Denver, USA. Jag skulle ju kunna köpa ett digitalt hus och en eller ett par gluggar från B&H i NYC, som skickas till min kusin. Då slipper man momsen i NYC (runt 8%), men då tillkommer antagligen moms i Colorado (vet ej hur mycket). Alternativt så köper hon (kusinen alltså) prylarna i någon lokal fotobutik i Denver.
Nästa steg är att plocka ur prylarna ur sina originalkartonger och packa ned rubbet i en fotoväska som ser lite lagom använd ut. I detta moment kan hon (fortfarande samma kusin) testa så att hus och gluggar inte är några D.O.A.
I fotoväskan lägger hon (ja, ni vet vem) en liten lapp med t.ex. orden:
"Hej kära Kusin Vitamin!
Jag skickar nu tillbaka din kamera och dina objektiv, det har gått jättebra. Jag har nu köpt en egen kamera, så jag tackar så mycket för lånet!"
Kusinen ser till att alla prylar ser lite använda ut: halvladdat batteri, försegling till CD-ROM skivorna brutna o.s.v.
Sen skickar hon (kusinen) detta med UPS eller FedEX direkt till mig i Sverige.
Frågan är ju vad som skall skrivas på deklarationen som sitter på paketet? Antagligen fotoprylar, så att transportförsäkringen gäller.
Men hur ställer sig tullen till detta om dem skulle bestämma sig för ett litet stickprov?
Varorna är skickade från en privatperson (min kusin) och ej från ett företag. Varorna är min egendom och ej någon gåva. Kan tullen verkligen belägga tullavgift och moms på ett sådant paket?
Det var bara en liten fråga.
/R.