Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tull+moms från USA (BHPhoto)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eldano skrev:
Någon som vet om man kan få BH photo att skriva på paketet att det är en gåva för <50$? På så sätt slipper man ju tulla och betala moms i fall det slinker igenom.

Nej det går inte, dom använder UPS för frakten, och dom skickar inte oförsäkrade försändelser.

/kent
 
Bokeh skrev:
Nej det går inte, dom använder UPS för frakten, och dom skickar inte oförsäkrade försändelser.

/kent

Nej det går inte att få dem att skriva ner värdet för att slippa tull och moms. Men inte p.g.a. att de använder UPS. Du kan också få grejorna skickade med Fedex eller USPS om du vill det.
 
Lärde mig nyligen något nytt, köpte hem ett parti varor från USA för företagetsräkning, tyckte att momsen var ett par tusen för mycket mot vad det borde vara, så kollade upp det, det visade sig att trots att grossisten stog för fraktkostnaden som gick på över $1000 för grossisten så var jag tvungen att betala svensk moms på grossistens fraktkostnad, en fraktkostnad som jag aldrig betalat för, kan nog bara hända i landet med världens värsta skattetryck att du får betala skatt på något som ingått i priset. :)

Men som företag så kvittas momsen ändå, så det spelade ju ingen roll i slutändan, men just principen att du ska betala skatt för någon annans kostnad.

Så bli inte förvånad om tullen nästa gång vill ha arbetsgivaravgifter för personen som packat ditt paket hehe! :)
 
kul att du fick ett bra pris, jag hade däremot otur när jag beställda från U.S.(inte fotogrejer)

åkte på Speditions avgift,Tullskatt,Införtullning och frakten då.

Gick back ganska så mycket, jag som trott att jag skulle spara :p
 
Det som irriterade mig mest vid mitt senaste inköp utanför EU är att man ska betala frakten från Arlanda till bostaden! Vad är det för trams? Bara för att tullen börjat pilla med paketet. Jag har ju redan betalt hela frakten hem till mig en gång tidigare.
 
Skippa BH och handla på eBay!!

Jag har nyligen handlat lite prylar från Hong Kong av 3 enligt eBay olika säljare som i slutändan visade sig vara samma företag.

Priserna hos dem var dock mycket lägre än hos BH och de skrev gärna ner priset för att man skulle slippa tull och moms, i slutändan sparade jag drygt 4k på 16-35, fick under halva priset på EW83J samt 30% på EF12II, då har jag jämfört med priser från Cyber och Scandinavian och tullen är inräknad så jämfört med Canons rek. priser är ju besparingen mycket större.

Tull och moms kvittot ser ut som följande:
(16-35L)
Värde = 835.08
Införselmoms = 293
Tull = 34
Expeditionsavgift = 138 / varav moms 27:60

Totalt blev det 465 spänn plus 10 för att betala.

Så mitt råd är att undvika UPS, FedEx, mfl för de låter inget slinka igenom medan om du använder dig av t.ex. USPS och Hong Kong mail så går de via posten i Sverige och där slinker det mesta igenom men om det inte gör det så har de 100 lägre i exp. avgifter
 
Re: Skippa BH och handla på eBay!!

The Mike skrev:
medan om du använder dig av t.ex. USPS
Problemet med USPS är att man aldrig vet när eller OM man överhuvudtaget får varorna. Många handlare avråder därför för att välja det alternativet.
 
Re: Re: Skippa BH och handla på eBay!!

fhe skrev:
Problemet med USPS är att man aldrig vet när eller OM man överhuvudtaget får varorna. Många handlare avråder därför för att välja det alternativet.

Då har du nog inte fattat någonting? Du vet aldrig när USA postens paket med kolli-nummer kommer eller om du överhuvudtaget får dem alls :)

Det var en av de löjligaste kommentarerna jag läst här.
Tror du verkligen B&H eller alla de tusentals andra företagen som använder USA posten aldrig vet om grejorna kommer fram. Och att en stor del bara försvinner...........
 
USPS!!

Jag och min flickvän har tills idag använt oss av USPS vid ca 70 köptillfällen och det har funkat till 100%, visserligen har FedEx och UPS funkat till 100% men där har vi oxå fått betalt tull+moms 100% av gångerna till skillnad mot ca 3% av gångerna när det skickats med USPS.
 
Re: Re: Re: Skippa BH och handla på eBay!!

Lars Johnsson skrev:
Då har du nog inte fattat någonting?
Trevligt sätt att inleda ett inlägg på men jo, jag förstår verkligen vilken kvalitet jag har upplevt de gånger jag låtit USPS sköta logistiken.

Det var en av de löjligaste kommentarerna jag läst här.
Tror du verkligen B&H eller alla de tusentals andra företagen som använder USA posten aldrig vet om grejorna kommer fram. Och att en stor del bara försvinner...........
Nej det tror jag inte men däremot vet jag att jag själv upplevt att det inte går att lita på att saker kommer fram i tid om man använder USPS och att de faktiskt har ett rykte om sig att inte vara pålitliga såväl när det gäller leveranstider som när det gäller förlust av försändelser. Enda gången jag upplevt att de misslyckats helt med att leverera handlade det förvisso om vykort och brev och inte om paket men när det gäller paket så har jag råkat ut för de mest oväntade förseningenarna.

I samband med planeringen av mitt bröllop beställde jag lite saker från lite olika ställen i USA och fick från samtliga rådet att välja UPS (eller motsvarande) istället för USPS eftersom de råkat ut för kunder som fått varorna efter bröllopet när de valt USPS. Jag antar att jag därför inte är helt ensam om att ha upplevt rätt ordentliga förseningar när USPS hanterat frakten.

Kort sagt så skiter jag i om du tycker det är löjligt för både min egen och andras erfarenheter väger tyngre. Du får gärna fortsätta använda USPS om du är nöjd (jag gör det själv ibland när det inte spelar någon roll hur lång tid det tar).
 
Skulle det finnas någon Post i något land på jordklotet som inte har förlorat något vykort eller brev :)
Givetvis förlorar inte FedEx eller UPS vanliga vykort och brev eftersom ingen skicka såna med dem.

Paket är något helt annat och de registreras. USPS är inte senare eller förlorar fler paket än andra företag.

Att skriva i här att man aldrig vet om man får varorna med USPS, bara för att man blivit av med ett vykort på Posten är ju helt löjligt
 
Lars Johnsson skrev:
Skulle det finnas någon Post i något land på jordklotet som inte har förlorat något vykort eller brev :)
Det är klart det finns när det gäller paket är det däremot betydligt ovanligare men det händer (förmodligen med alla postverk).

Naturligtvis är det ovanligt med stulna/borttappade försändelser men av någon anledning är det vanligare när försändelserna inte hanteras av ett slutet system från dörr till dörr.

Paket är något helt annat och de registreras. USPS är inte senare eller förlorar fler paket än andra företag.
Vad bra att du vet att det är så, mindre bra att inte verkligeheten håller med dig. Själv har jag aldrig råkat ut för att FedEx, UPS eller någon av dess konkurrenter tar två veckor på sig att få t.ex en bok över atlanden med flygfrakt. Att det finns ett tracking-nummer spelar rätt liten roll utöver att man kan se var försändelsen var senast. Uppenbarligen är jag inte helt ensam om att ha upplevt det eftersom jag varit med om flera handlare som spontant varnat för att utrikestransporter av paket med USPS är mer riskabelt (tidsmässigt) än alternativen.

bara för att man blivit av med ett vykort på Posten är ju helt löjligt
Det är det ju inte heller någon som gjorde, men du kanske var för upptagen med att låta nedlåtande och visa upp din verklighetsbild för att läsa vad jag skrev?

Det är väl jättebra att du inte råkat ut för de negativa sidorna men varför kan du inte acceptera att det finns andra med andra erfarenheter och att det kan finnas ett värde i att inte bara dina erfarenheter skrivs här? Du kanske skulle skaffa dig ett eget forum där bara du får skriva i så fall.
 
Jag skickade efter en Markins Q3 kulled från Markins websida för 1½ månad sen. De skickar med UPS och det tog 13 dagar. Mer än den dubbla tiden det skulle ta. Två förseningar under resan kunde man läsa när man spårade paketet över internet. Sen körde han som skulle lämna paketet till mig till fel address (2 gånger) och skrev att han sökt mig men jag inte varit hemma. Men de var ganska snälla och körde ut paketet på fredag kvällen till mig när jag ringde till dem.

Visst var det en miss. Men man kan ju klanka ner på allt med UPS bara för det........
 
Intressant

Vart kommer informationen om att Canon ska ändra sina priser den 1/1 för att minska sidoimporten?

Jag har svårt att tro det, åtminstone är det den känslan man får såhär spontant. Idag är det upp emot 30-40% billigare i USA på vissa delar. Men man ska då tänka på att de priser som annonseras ut i USA inte har någon skatt inräknad.

För att göra sidoimport icke lönsam måste man ju antingen höjja priserna dramatiskt i USA eller sänka dom ganska mycket i Sverige. För att tjäna igen en prisänkning så måste man öka försäljningen massor här hemma i Sverige. Svårt.

Åker priserna upp i USA så tappar man marknadsandelar till Nikon m fl och det går inte heller för sig.

Ett litet dilemma, men om en ändring är på väg så är det naturligtvis välkommet, åtminstone om det innebär lättare tillgång till billigare canon-prylar.
 
Priserna har alltid varit billigare i USA än här hemma. Men att det är så extremt stor skillnad som det är nu, beror mest på dollarns otroligt stora fall de sista åren. För inte så länge sen var en Dollar och en Euro värda lika mycket, och då var skillnaden inte alls så stor.
Men priserna kommer att höjas i USA om dollarn fortsätter ner. Se på 1DmkIII som kom nyligen. I Sverige kostar den nästan samma i kronor som 1DmkII och 1DmkII N gjorde när de kom ut. Men i USA så kostar den ganska mycket mer i dollar än de gamla modellerna gjorde när de kom.
 
USPS

Det är ju här som överallt annars, man får det man betalar för, betalar man lite tar det 6 veckor med båtfrakt, lite extra så tar det 7-14 dagar sen har de en massa alternativ från 2-3 dagar men då kostar det på.

En annan sak som komplicerar det hela är att en eBay säljare kan ta betalt för en frakt men skickar med ett annat alternativ för att tjäna några extra dollars, felet är då säljarens och inte USPS....

Var dock glad att ni inte bor i Italien för så här beskrivs de av några säljare på eBay.....

--(however some mails can be delayed as it depends on the post office at buyer's country. Italian post is the longest in the world and some mails can take up to 2 months to arrive and Italian buyers please be patient)--

Detta var den vänligaste jag hittade...!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.