Annons

Tull+moms från USA (BHPhoto)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Summan du betalar i moms & tull blir ju helt annorlunda med en annan kurs också.
Det var detta jag citerade och svarade på - ingenting annat...
(Ditt inlägg om Canon-objektiv var väl litet OT)
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Senast ändrad:
Canons priser efter 1/1?

Någon skrev att Canon kommer att lägga om sina priser efter den 1/1 för att minska sidoimporten. Kan någon förklara. Kommer priserna att sjunka i Sverige?

Funderar på att fösöka få syrran att köpa en 400D när hon åker till NY om någon vecka. SKulle tydligen till BHphoto. Jag funderar på hur stor vinsten är kontra risken att inte ha garanti mm. Sedan kanske andrahandsvärdet är något lägre på något som heter Digital REbel istället för 400D? Vad vet jag.
 
Re: Canons priser efter 1/1?

eried skrev:
Någon skrev att Canon kommer att lägga om sina priser efter den 1/1 för att minska sidoimporten. Kan någon förklara. Kommer priserna att sjunka i Sverige?

Vad jag fått veta så kommer priserna i EU att jämnas ut, troligen blir det ingen större eller märkbar skillnad i Sverige. Man kommer att snäppa till ursprungs registreringen så det skall vara svårare för handlare att sidoimportera från Asien och USA. Enkelt kan man väl säga att man vill skydda EU marknaden. Största skillnaden kommer troligen att bli att det inte kommer att vara så många "små" handlare som erbjuder Canon.
 
Re: Re: Canons priser efter 1/1?

Robert_Vallentuna skrev:
............. Största skillnaden kommer troligen att bli att det inte kommer att vara så många "små" handlare som erbjuder Canon.
Hmmm; och definitionen på en ""små" handlare"???
Är det ElGiganten eller den lilla fotobutiken?
 
Tråden börjar bli lite OT, nu...

Giganten ingår i Dixon som är en av EU största kedjor med bla Webhallen under sitt tak (Media Markt är störst). Giganten kan knappast räknas till "små" handlare även om var butik inte omsätter så mycket Canon. "Små" handlare är den lokala butiken som inte ingår i en kedja.
 
En kombination som kan bli lite tråkig och onödigt dyr om du beställer lera grejer och tar dt med UPS, jag beställde två paraply före jul bägge fanns i lager men gick i två olika paket, resultatet blev att UPS levererade 2 gånger och debiterade mig tull avgiften som dom alltid tar 2 gånger (150kr) inte så mycket pengar men väldigt irriterande. .Beställer du 5-10 grejer så börjar det bli pengar, kontaktade B&H photo och fick följande svar.från B&H

"We are sorry however they came from two separate warehouses. We cannot avoid this"

Undvik UPS om du ska ha flera saker än en.
 
Poängen med att köpa från USA är ju inte för att tjäna pengar, även om man oftast gör det, utan det är för att dom har prylarna man söker i lager, det är den enda anledningen att jag köper från tex B&H.

/kent.
 
Sådär, nu har jag beställd ett Canon 10-22mm objektiv samt tillhörande motljusskydd hos B&H i New York. Det gick på $772,90 inkl frakten. Blev 5518,50 fattigare på banken.
Nu ska vi ser när prylarna kommer fram och hur det går med tullen...
 
Simon671 skrev:
Sådär, nu har jag beställd ett Canon 10-22mm objektiv samt tillhörande motljusskydd hos B&H i New York. Det gick på $772,90 inkl frakten. Blev 5518,50 fattigare på banken.
Nu ska vi ser när prylarna kommer fram och hur det går med tullen...

$773*3,2% (tull)+120:- (exp. avg)*25% (moms)=1750:- att betala till fraktbolaget.

Summa för objektivet: 7268:-
Cyberphoto: 7950:- inkl frakt
ZebraMedia: 7256:- inkl frakt
Pixxass.de: 6100:- ex. frakt

Men sen tillkommer ju priset på motljusskyddet, vilket är inräknat i USA-priset. Så, på det stora hela - billigare.

comme ci comme ça
 
Objektivet med motljusskydd har nu kommit samtidigt med en räkning på 1574kr (tull och moms)
5 518,50 + 1574 = 7092 kr. De blev i slutänden ingen storvinst men inte heller någon förlust.
Nu är det bara att plåta…
 
Senast ändrad:
Om jag inte räknar fel borde ett EF 300/4L IS bli ganska billigt från B&H.

Pris: 1099 dollars, frakt 56 dollars.

Då hamnar jag runt 11000 om jag räknar med lite tull och moms. Kan det stämma? Betydligt billigare än från Tyskland eller Sverige ju.
 
Funderar på att köpa ett Canon ef 50 1.8 II för $80 från B&H eftersom det verkar vara svårt att få tag på i Sverige just nu. På ett sådant billigt objektiv blir alla avgifter lika mycket som objektivet kostar. Blir väl i slutändan ungefär samma pris som i Sverige.

Om jag förstått det rätt så tillkommer förutom tull, frakt och moms även en expeditionsavgift på ca 100 kr. Är det tullverket, posten eller speditionsföretaget som tar ut den? Är det någon skillnad i denna avgift om man väljer UPS eller "International Express Mail"? Är det speditionsföretaget som lägger på moms och tull? Kan man slippa detta om man skickar med "International Express Mail" istället för UPS?
 
Rimligtvis borde priserna i Sverige sjunka med tanke på att det sannolikt handlas i dollar. Nu gör dollarförsvagningen att grossitledet inte sänker sina priser i takt med att dollarn blir billigare. Inte hela sanningen att eftersläpningen i valutaförändringarna enbart är det som gör prisskillander, men väl det allmänna kostnadsläget i olika länder.

Ur t ex Canons synvinkel spelar det ingen roll var prylen säljs, så länge de från fabriken säljer den med samma pris. Genom att handla utanför EU minskar markndsandelen för t ex Canon i Europa vilket bör ge en signal på att något är fel på produkt eller pris för att tilltala den europeiska konsumenten, vilket borde leda till prissänkningar.
 
Fredrik, skickas paketet med USPS, så är det posten som hanterar det och du får betala expeditionsavgiften till dem. Förutsatt att det "fastnar" i postens hantering för gods som ska klareras.
 
alugok skrev:
Funderar på att köpa ett Canon ef 50 1.8 II för $80 från B&H eftersom det verkar vara svårt att få tag på i Sverige just nu. På ett sådant billigt objektiv blir alla avgifter lika mycket som objektivet kostar. Blir väl i slutändan ungefär samma pris som i Sverige.

Om jag förstått det rätt så tillkommer förutom tull, frakt och moms även en expeditionsavgift på ca 100 kr. Är det tullverket, posten eller speditionsföretaget som tar ut den? Är det någon skillnad i denna avgift om man väljer UPS eller "International Express Mail"? Är det speditionsföretaget som lägger på moms och tull? Kan man slippa detta om man skickar med "International Express Mail" istället för UPS?

Har du kollat med Fotokungen? De fick hem rätt många för inte så länge sedan.
 
Köpte nyligen ett Nikon AF 85/f1.4 från B&H, och med alla kostnader inräknade som frakt, tull och moms så gick det hela på knappt 10.000:-, objektivet kostar på CyberPhoto 12.220:- exkl frakt, så visst kan man tjäna en slant.

/kent
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Fredrik, skickas paketet med USPS, så är det posten som hanterar det och du får betala expeditionsavgiften till dem. Förutsatt att det "fastnar" i postens hantering för gods som ska klareras.
Det mesta "fastnar" i tullen numera.
Köte en bok och efter 5-6 veckor kom inbetalningskort på 13 kronor.
 
Någon som vet om man kan få BH photo att skriva på paketet att det är en gåva för <50$? På så sätt slipper man ju tulla och betala moms i fall det slinker igenom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.