Annons

trycka affisher

Produkter
(logga in för att koppla)

Driva

Medlem
Jag funderar på att ställa ut mina bilder och skulle vilja trycka upp affisher.'
Var kan man göra det och ungefär hur mycket år det på?
 
kolla på crimson.se. Riktigt bra priser och resultat.

tex 95 kr för en 50x70 bild. Men då krävs ju en rätt stor bildfil också.



/petter
 
har använt pixaco.se ett par gånger - tycker dom är konon! bra kvalité rakt igenom och snabba leveranser. 99 kr 75x50

/lasse
 
de är ju inte stortrycks tryckerier utan de är ju för enstaka bilder.
Jag vill få kanske 100 upplagor av affischerna och tänkte om någon visste vad tryckerierna brukar ta
 
Driva skrev:
de är ju inte stortrycks tryckerier utan de är ju för enstaka bilder.
Jag vill få kanske 100 upplagor av affischerna och tänkte om någon visste vad tryckerierna brukar ta

Ska du trycka offset eller liknande på tryckeri så är 100 stycken i upplaga aldeles för lite, brytpunkten brukar ligga runt 300-500 st.

Vad det kostar beror ju helt på vad du skall ha för papper, vilken upplaga och om det är 4-färg eller svart-vitt osv.. alla tryckerier har olika priser, det bästa du kan göra är att ta gulasidorna och ringa runt och be om offert.

Ett tips är att ringa runt til okila delar av landet. Tex så är det överlag billigare att trycka i Malmö än i Stockholm.

Ställen som Arkitektkopia eller ABA brukar kunna göra 50x70 digitaltryck det blir billigare, men oftast inte llika bra kvalitet.

/Mattias
 
Mattias Leppäniemi skrev:
Ska du trycka offset eller liknande på tryckeri så är 100 stycken i upplaga aldeles för lite, brytpunkten brukar ligga runt 300-500 st.

Där håller jag inte med. Tryckeriet jag jobbade på tidigare hade en fyrfärgs Komori-press och 100 ex. var inget problem för dem, och det tror jag gäller för många tryckerier. Men visst, billigt lär det inte bli med så små serier.

För övrigt gäller nog annars att bara ringa runt och begära in offerter. Vet du format, upplaga, antal färger och ev. papperssort så bör du kunna få svar väldigt snabbt.
 
lastrand skrev:
Där håller jag inte med. Tryckeriet jag jobbade på tidigare hade en fyrfärgs Komori-press och 100 ex. var inget problem för dem, och det tror jag gäller för många tryckerier. Men visst, billigt lär det inte bli med så små serier.

Det jag menade var att det förmodligen blir så att det kostar nästan lika mycket att trycka 300st som 100st, det kanske skiljer 150kr i papperskostnad mellan de två alternativen, men om man slår ut det på kostnad per styck så blir det stor skillnad.
/Mattias
 
Då är vi på samma frekvens, Mattias! I ett sånt här fall föreställer jag mig att den största kostnaden (kanske med undantag för plåtarna) är att ställa tryckpressen för jobbet, och pratar vi inte tusentals exemplar så gör det ju en hel del pengar per exemplar för ett så pass litet jobb.

Många tycker uppenbarligen att det är "värt" det ändå. Under min tid på tryckeriet var det ett ansenligt antal affischjobb i fyrfärg som rullade förbi mig där upplagan kanske låg på 200-300 ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.