Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trolla bort en dubbelhaka

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur sjutton gör man det på ett bra sätt?

JAg har försökt gå via flera brightness/contrast-lager.
Ljusat skuggorna o mörkat ljusa partier. Det blir hyffsat när man lägger på feather.

Visst finns dubbelhakan på bilden men den är tyvärr förstärkt av blixljuset.

Tramsigt förslag med motion eftersom hon både är vältränad o ung.

Jo
Men nu gapskrattar personen samtidigt som huvudet riktas ner o blixten ger då en förstärkt dubbelhaka.
O bilden är tagen som den är.

Möjligtvis saknas nu en ny skugga, då du med hjälp av dina konrast lager ändrat ljuset och då också formen på hakan.
Jätte svart att säga eftersom vi får gissa hur det ser ut, före och efter. Bättre att visa ett exempel.

Använd liquify kanske? Och sänk skuggorna där dubbelhakan är. Ta bort det helt ser nog väldigt lustigt ut då det är en naturlig sak ifall man inte fotat i rätt vinkel och modellen vet hur man poserar för att "trolla" bort det.

Motion & sträng diet?

+1 LOL

Annars är det som Stefan skriver att om du fotograferar lite uppifrån så sträcks halsen och dubbelhakan kan minimeras. Man kan även prova olika huvudrörelser till sidorna för att på så vis sträcka ut halsen.

I efterbehandling är väl din egen metod med uppljusning den bästa icke manipulation. Annars har du även möjlighet med PS att "liquify", dvs dra bort dubbelhakan genom att kopiera halsen.

Motion & sträng diet?

En av de bästa svaren någonsin, om man har humor, - en tung omfattande utrustning, två kamerahus, fem objektiv, flera blixtuppsättningar, två reflexskärmar, tre stadiga stativ, allt i samma väska, som modellen givetvis bär själv, ger även en bra hållning och stark rygg.

l1nd3c0n;1963797I efterbehandling är väl din egen metod med [URL="http://youtu.be/1jIiGx0XPvU" sa:
uppljusning[/URL] den bästa icke manipulation. Annars har du även möjlighet med PS att "liquify", dvs dra bort dubbelhakan genom att kopiera halsen.
Första exemplet är i princip det jag gör fast i lager o med mask.

Skall försöka hinna med förslag 2 senare i dag.
Tack

Gjorde en test ( säj till så tar jag ner den om det inte var ok att testa ) , med att kopiera partiet flytta ner det och maska, sen lite Liquify för att rycka ihop hakan lite och lit d&b för att tunna ut några linjer.

Bilagor

• dubbelhaka2.jpg
    dubbelhaka2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 2,717
Första exemplet är i princip det jag gör fast i lager o med mask.

Skall försöka hinna med förslag 2 senare i dag.
Tack

Där får du leka digital plastikkirurg. Svårt att få till det där utan att ändra på hennes utseende, då får du nog lägga lite tid på det.

När jag sett bilden det handlar om hade jag nog också försökt att göra det mindre framträdande med ljus och skugga. Eller så hade jag letat upp en annan bild och klippt in hela ansiktet på nytt från en lyckad hakbild. Tror det hade sparat en hel del tid.

Med väl utfört jobb, copy&paste, kanske en del liquify och kurvor ska du nog få till det. Jag anser att det absolut svåraste blir att bibehålla personens utseende till 100 %.

Gjorde en test ( säj till så tar jag ner den om det inte var ok att testa ) , med att kopiera partiet flytta ner det och maska, sen lite Liquify för att rycka ihop hakan lite och lit d&b för att tunna ut några linjer.
Jättefint!
Hmmm jag lovar att jag skall försöka.
Lite avis är man allt på de som bra trollar till lite o så ä de klart.

Vad ni inte ser är att det hela inte är så extremt framträdande som exempelbilden ger sken av.
Det är bara en liten del av bilden.
Det är 3 personer i drygt halvkropp o en del luft runt i mitt original.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto