Annons

Tri-x i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som skickar svartvit film till labb för framkallning, hur blir resultatet?
Traditionell svartvit film behöver ju ofta olika typ av framkallare och olika framkallningstider för optimalt resultat beroende på typ av film, filmkänslighet etc. Detta till skillnad från färgfilm och svartvit film för C-41, som har standardiserade framkallningsprocesser.

Jag vet att åtminstone storlabben framkallar det mesta i en och samma soppa. För vissa filmer kan resultatet bli hyffsat medan det för andra kunde ha blivit mycket bättre om man anpassat framkallningen till filmtypen.

Hur fungerar det med mindre labb? Framkallar de de olika filmtyperna individuellt? Kostar det något extra?

Olle
 
Ni som skickar svartvit film till labb för framkallning, hur blir resultatet?
Traditionell svartvit film behöver ju ofta olika typ av framkallare och olika framkallningstider för optimalt resultat beroende på typ av film, filmkänslighet etc. Detta till skillnad från färgfilm och svartvit film för C-41, som har standardiserade framkallningsprocesser.

Jag vet att åtminstone storlabben framkallar det mesta i en och samma soppa. För vissa filmer kan resultatet bli hyffsat medan det för andra kunde ha blivit mycket bättre om man anpassat framkallningen till filmtypen.

Hur fungerar det med mindre labb? Framkallar de de olika filmtyperna individuellt? Kostar det något extra?

Olle

Ja,mindre labb har "indivduell" framkallning och det är ingen extra kostnad .

Mvh
Rolf
 
Jag har plåtat färg och konverterat till svartvitt i PS tidigare, men nu tänkte jag börja satsa på Tri-x.
Lab som gör svartvitt tycks inte växa på träd men det finns Proffskopia i Jönköping.
De använder inte klassiska D76 till Tri-x utan den framkallare som också användsa till T-max.
Resultatet lär bli bra, sägs det.
Någon som har tips på andra lab?

/Stefan
 
Jag kör oftast med Tri x och skickar mina rullar till crimson för att sedan scanna bilderna hemma på min Epson photo stylus. jag tycker det är ok även om jag hade föredragit ett mörkrum så klart, Jag fotar mest med min nikon f100 och tri- och jag älskar det,
Men som sagt, har du mörkrum skulle jag använda det, Om inte så tycker jag du kan få till det hyffast med att lämna in filmen och scanna det själv och sedan fixa lite i PS:)
Lycka till!
 
Har inte läst allt i tråden så ursäkta om det inte är aktuellt längre. Men jag var tvungen att testa Tri-X i Silver Efex Pro och bland alla hundratals alternativ som finns så finns bl.a Tri-X 400 (bland 20-talet andra filmsorter sorterade på ASA-tal). Det jag reagerade på var hur snyggt och "analogt" bruset blev. Det digitala bruset är nedtryckt och ersatt med detta. Bättre än jag trodde... Pixelskärpan är borta - på gott och ont. Men det finns massor att ändra på - Silver Efex Pro är som ett litet s/v photoshop i sig själv med oändliga variationer. Men det finns en lättfattlig grund som består av en uppsättning presets som man kan utgå ifrån.

Kan vara värt att testa, finns att ladda hem som gratis 15-dagars testversion (för exvis Photoshop).
 
Jag har också provat den och blev imponerad. Blir aå jäkla sugen på det progrtammet. Kan man hitta det nånstans gratis tro efter de 15 dagarna. Har ju ingen lust att betala 1900 kr.

/Stefan
 
Inga lagliga förmodligen. Här är ett litet exempel. En enkel svartvit konvertering med gradients, sedan "filmen" 400ASA Tri-X i Silver Efex pålagd på halva (inga andra saker använda i Efex här alltså). Nu är den här fnuttiga bilden 400x400 och effekten applicerad på den nivån. För att få en mer tryckäkta upplevelse får man tänka sig detta som en liten detalj av en större bild - men poängen är att visa det "realistiska" bruset. Jag gillar det, t.o.m. i detta lilla exempel.
 

Bilagor

  • IMG_5193 400.jpg
    IMG_5193 400.jpg
    91.3 KB · Visningar: 99
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.