Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig Olympus E-520?

Produkter
(logga in för att koppla)

gufimuse

Ny medlem
Hej!

Min Olympus E-520 vill inte längre ta bilder. Den hittar fokus men det verkar inte som att bländaren vill öppna sig. Någon som har erfarenhet av detta?

/Jonny

Lyser den gröna leden i sökaren konstant eller blinkar den? Om den blinkar har den inte fokus. Ställ om till manuell fokus, tar den ändå inte bilder?

Den hittar fokus men det verkar inte som att bländaren vill öppna sig.

Med den felbeskrivningen kan man tolka det som att det är objektivet eller kommunikationen till objektivet som är orsaken till problemet.

Normalt är bländaren helt öppen, men bländar ner till förutbestämd apertur vid exponeringen. Hur ser bländarläget ut om du tar av objektivet från kameran?

Prova med ett annat objektiv, alt. rengör de elektriska kontaktytorna hos objektiv resp. kamerahus.

Tack för svaren!

Testade ta bilder i MF men utan resultat, samma sak händer. Den gröna ledaren lyser med ett fast sken, men när man trycker av för att ta en bild slocknar allt i displayen och på kamerans bildskärm. Har även testat med ett annat objektiv med samma resultat.

Upptäckte också att kameran hänger sig när jag sätter på "Liveview" läget, samma sak igen, allting slocknar.

/Jonny

Låter som huset är trasigt tyvärr. Olympus har 24 månaders garanti och har aldrig strulat med mig men upp till tre år kan man ju försöka med konsumentköplagen.

Ja det verkar ju inte bättre. Håller precis på att kontakta återförsäljaren. Det är ca 11 månader sedan jag köpte kameran så garantin lär ju gälla.

/Jonny

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar