Annons

Trasig bländare på Minolta XG-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

GranSkog

Medlem
Hej.

Häromdan hittade jag min mammas gamla Minolta XG-1. Hon berättade att den blivit undanlagt för att det var något fel på den (som hon glömt vad det var). Jag har provat den lite (men inte framkallat några bilder) och det som i alla fall märks är att bländaren inte riktigt fungerar.

Det sitter en liten ring på kamerahuset med en liten pigg på, denna följer med, och vrids runt, när man ändrar bländare. Problemet är att när man ändrat till en stor bländare, och skall ändra tillbaka, följer inte den inre "ringen" med, och i alla fall kamerans tidsautomatik visar fel slutartid, dvs samma slutartid som var innan.

Hoppas jag har lyckats beskriva förståeligt.

Är det någon som råkat ut för nåt liknande, och tror ni att det går att fixa för en inte alltför stor peng? Vet som sagt inte om det är mer fel på kameran. Den har trots allt legat oanvänd i massa år.

MVH
/David

Lönt att fixa? Svårt att svara på. En fråga om hur mycket man tycker det är värt. Och om man gillar kameran.

Är det objektivet eller kamerahuset som kärvar?
Om det är objektivet så är det kanske olja mellan bländarlamellerna. Så att objektivet inte bländar ner.
Men av din beskrivning att döma är det är troligare att det är huset. Då är det troligen smuts bakom bländaröverföringen. "Ringen med piggen".
Det som behövs är troligen en rengöring. Ska du lämna in den till verkstad kostar det några hundra. Kan vara billigare att ragga upp ett begagnat Minolta-hus, särskilt om det finns flera objektiv i familjen liggande oanvända. Det trasiga huset kan fungera som reservdelshus, och objektivet kan användas på alla manuellt fokuserade Minolta-hus.

Du kan ju kolla om det är huset eller objektivet. Om bländarringen, den lilla armen i objektivets fäste och bländaren alla rör sig som de ska när objektivet är borttaget från kameran, så sitter ju felet i huset.

Det behöver inte alls vara så svårt att ordna själv med lite rengöring på rätt ställe (problemet är oftast att skruva isär kameran och sedan få ihop den igen). Att lämna in det för lagning någonstans är nog inte värt pengarna, eftersom det förmodligen blir dyrare än att köpa en likadan kamera (XG-1 kan man hitta från några hundralappar).

Hittade tre objektiv med, ett 28mm, ett 50mm och ett 80 - 200 mm zoom. Två Minolta och ett om det står Makinon Mc på. Vet inte alls vilken kvalité det är på dem, men de kanske kan ge några bilder.

Hur som helst, alla bländare i objektiven fungerar. De rör sig som de skall. Dock verkade bländaren i vidvinkelobjektivet vara "lite seg", kan man göra nåt åt detta?

Det verkar alltså vara bländar överföringsringen på kamerahuset som kärvar. Skall se hur det ser ut, annars får jag fråga vad fotoaffären här skulle ta för att titta på det.

Tack för svaren!
MVH
/David

Komplettera, byta ut ?

Jag har en XG1 med normaloptik, samt
MC ROKKOR 135
Macrobälg
130-300 Soligor
Telekonverter 2 x

PM:a om något är av intresse

David, av din beskrivning tycker jag det är helt klart att det bländarringen på kamerahuset som inte fungerar.

Jag (som är allt annat än kamerareparatör), kan tänka mig två fel:
1. Det är något fel på fjädern som skall föra tillbaka ringen när du ändrar bländarvärdet på objektivet.
a) Fjädern har blivit slapp pga ålder. Inte så sannolikt. Ny behövs i så fall.
b) Den har gått av. Ny behövs.
c) Den har lossnat från sitt fäste. Borde gå att fixa.

2. Bajonettringen på kamerahuset har fått sig en smäll, så att det är för trångt för bländarringen mellan bajonettringen och kamerahuset att röra sig. Borde också gå att fixa.

För att veta vad som är fel och ev fixa felet måste du skruva loss bajonettringen. På min min XD-7 sitter den med fyra skruvar.
Jag har aldrig själv skruvat loss den, så jag vet inte vad som händer om man gör det.
Det värsta som kan hända är väl att ett dussin fjädrar, skruvar mm sprätter åt alla håll och gömmer sig i heltäckningsmattan.
Det bästa är väl omt inget händer.

Olle

Det låter som om det mycket väl kan vara något av de felen du nämner. Får se om jag vågar skruva loss, bajonetringen. Den sitter mycket riktigt med fyra skruvar. Annars får jag väl fråga i en fotobuik.

Tack för erbjudandet Jan, men jag tror inte i dagsläget att jag skall lägga pengar på denna kameran, då jag egentligen bara fotat digitalt och går i tankar att införskaffa en digital systemkamera efter sommaren. Tänkte bara det kunde vara roligt att få kameran vi redan hade att fungera.

Tack för alla fina svar.

MVH /David

Hej igen.

Det var ett tag sedan denna diskussionen. Tänkte bara säga att kameran fungerar fin fint nu!

Skruvade själv isär den och gjorde rent. Så för de som undrar är det ingen fara att skruva loss bajonettringen på en XG-1:a. Det sitter två ringar innanför, och en fjäder. Bara att hålla reda på hur dessa satt, så att man sätter tillbaka dom på samma sätt (blir lättare då, slipper man skruva ihop och prova, skruva isär, ändra och prova igen. Fick erfarenhet av det :p )

Ha det bra där ute...

Mvh David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar