Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på all väntan...

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
I slutet av april i år när jag beställde min 450D beställde jag även ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Då beräknades varorna finnas i lager i maj. Den 19 maj kom äntligen kameran, men objektivet fanns fortfarande inte i lager. Sedan blev det ny status att det skulle komma i början av juni, och sedan i början av juli. Jag började bli trött på all väntan och beställde mig ett fast normalobjektiv jag tittat på tidigare att roa mig med så länge.

Idag är det den 14 juli. Statusen för när objektivet ska finnas i lager är okänt och halva sommarlovet har gått. Har börjat kolla på andra alternativ eftersom jag inte orkar vänta längre. Därför tänkte jag höra med er om ni vet något prisvärt telezoom med bildstabilisator?

De enda kraven jag har är att det ska vara skarpt, inte alltför tungt (orkar inte så mycket med mina späda armar) och helst ligga under 7 000 kr. Längsta brännvidden behöver inte vara över 200mm och märket spelar ingen större roll.
 
Canon EF 70-200 mm f/4L IS USM är dyrare än 7000 (i Sverige, köpte just ett i USA för drygt 6000), men det finns även ett EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, som kostar mindre.

Den första finns i din önskade prisklass, men är då utan stabilisering.
 
canon EF 70-200/4L USM, kostar ca 5000 beg. absolut det bästa 70-200. Du kommer knappast vilja fota med något annat efter du har testat.
 
Har funderat på Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM tidigare. Men samtidgt vet jag inte om jag verkligen behöver så mycket zoom. Hellre att det är skarpare med lite kortare brännvidd än att man hela tiden ska behöva använda stativ för att få det skarpt nog.

Att det ska ha IS är ett krav då jag tycker det gör stor skillnad när man fotar utan stativ.

Ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM känns dock lite för dyrt och kanske lite för tungt. Finns det inget annat lite billigare? Kanske av något annat märke?
 
SantaPola skrev:
Ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM känns dock lite för dyrt och kanske lite för tungt. Finns det inget annat lite billigare? Kanske av något annat märke?
Ett Canon 70-200 f4 för 4000:- är ett väldigt bra pris. Dessutom är det ett lätt objektiv. Jag kan ha mitt monterat på min kamera och vara ute hela dagen utan att för den skull bli trött av att släpa på grejerna.

Hade slagit till på det som jag länkade till här ovan.
 
bildstabilisator är ju långt ifrån nödvändigt och kanske inte ens prisvärt om du inte har för mycke pengar. och det finns ju olika fraktbolag, tex posten som kör hem paketet för en hundring.

70-200 4L väger strax över 700 gram. den funkar perfekt på en 400/450D
 
Senast ändrad:
Jag är nu lite inne på Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Funerar på om man kanske kunde hitta en begagnad till ett billigare pris. Såg förresten att det inte följer med något stativfäste till den, hur fungerar ett sådant?

Annnars kanske jag väljer Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM eller någon annat hyfsat objektiv.

Fortsätt gärna komma med tips på objektiv och var man kan hitta dem för ett billigt pris. Har beställt från cyberphoto förr som jag tycker har en väldigt bra service :)
 
Jag rekommenderar att du glömmer bort vad Erik skrev. Skillnaden mellan stabilisering och utan är så dramatisk att det dels kvickt blir "nödvändigt" och del kan kosta en hel del och ändå vara prisvärt.

Det jag tycker är sämre med min EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, jämfört med EF 70-200 mm f/4L IS USM, är att den första saknar ringformad USM för autofokus, så att man inte kan fokusera manuellt utan att koppla om till MF först. När jag försöker sportfotografera finns det inte tid för det, när plötsligt autofokus är omöjligt på grund av något störande objekt.

Bildkvalitén från 70-300 är god, men inte lika bra som 70-200. Det är ju ett av världens bästa objektiv. Störst skillnad är det vid de brännvidder som inte finns på L-optiken, alltså när man närmar sig 300 mm. Men det är ju inget tvång att använda det max zoomat, speciellt inte om man tror sig klara sig bra med ett 70-200 också.

Tyngd och mått är likvärdiga på de två, fast 70-200 har både intern fokusering och zoomning, så den ändrar aldrig storlek.

Stativfästet är en extra klämma, som man sätter på objektivet, för att få en fästpunkt närmare tyngdpunkten på kombinationen kamera+objektiv. Men EF 70-200 mm f/4L IS USM är såpass lätt att det inte har så stor betydelse om man använder ett sånt eller ej. Det spelar större roll på det dubbelt så tunga (och dyra) f/2,8-versionen.
 
Jag har ägt ett 70-300 och har nu ett 70-200/4 L med IS och instämmer med det Anders P säger. Den något bättre ljusstyrkan, IS och framförallt bildkvalitén gör 70-200/4 L IS till ett fantastiskt bra objektiv som fungerar till många olika fotouppgifter. 70-300 avråder jag dig från att köpa, den är inte speciellt bra bildmässigt och den modellen är förknippad med tekniska problem som du riskerar att drabbas av om du köper ett begagnat exemplar. Skillanden mellan 70-300 och 70-200/4L IS är milsvid när det gäller bildkvalité.

Mitt råd blir således att leta upp ett billigt exemplar av 70-200/4L IS. Hittade ett här på FS som är värt att följa upp:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=85319
 
Fördelen med 70-300 framför den 70-200 vi jämför med är att man får två för samma pris.

Viktigt för en del.
 
SantaPola skrev:
I slutet av april i år när jag beställde min 450D beställde jag även ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Då beräknades varorna finnas i lager i maj. Den 19 maj kom äntligen kameran, men objektivet fanns fortfarande inte i lager. Sedan blev det ny status att det skulle komma i början av juni, och sedan i början av juli. Jag började bli trött på all väntan och beställde mig ett fast normalobjektiv jag tittat på tidigare att roa mig med så länge.

Idag är det den 14 juli. Statusen för när objektivet ska finnas i lager är okänt och halva sommarlovet har gått. Har börjat kolla på andra alternativ eftersom jag inte orkar vänta längre. Därför tänkte jag höra med er om ni vet något prisvärt telezoom med bildstabilisator?

De enda kraven jag har är att det ska vara skarpt, inte alltför tungt (orkar inte så mycket med mina späda armar) och helst ligga under 7 000 kr. Längsta brännvidden behöver inte vara över 200mm och märket spelar ingen större roll.

Seriöst, med budget runt 7 papp så är valet enkelt. Avbeställ det mediokra 55-250 och köp ett 70-200 istället. Tamrons skall tydligen vara bra.
 
Tack för alla svar! Känner mig en aning klokare nu i alla fall. Jag har råd med dyrare än 7 000kr men jag vet inte om jag kommer använda det såpass mycket att det i längden kommer vara värt det (om det skulle kosta någon/några tusen över).

Stativet jag har är ett hama star 56 och frågan är om det klarar av att bära upp ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Än så länge har jag ju bara kitobjektivet och det otroligt lätta Canon EF 50/1,8 II. Vad tror ni?

Än så länge står det alltså mellan Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och Canon EF 70-200/4,0 L IS USM.
Något annat objektiv som är värt att titta på?

Jag klickade på länken där jag kom till en sida där någon sålde sitt 70-200/4,0 L IS USM till ett bra pris. Jag vet dock inte om jag vågar mig på ett köp bara sådär och dessutom bor personen i Malmö vilket är väldigt långt bort.
 
SantaPola skrev:
Tack för alla svar! Känner mig en aning klokare nu i alla fall. Jag har råd med dyrare än 7 000kr men jag vet inte om jag kommer använda det såpass mycket att det i längden kommer vara värt det (om det skulle kosta någon/några tusen över).

Stativet jag har är ett hama star 56 och frågan är om det klarar av att bära upp ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Än så länge har jag ju bara kitobjektivet och det otroligt lätta Canon EF 50/1,8 II. Vad tror ni?

Än så länge står det alltså mellan Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och Canon EF 70-200/4,0 L IS USM.
Något annat objektiv som är värt att titta på?

Jag klickade på länken där jag kom till en sida där någon sålde sitt 70-200/4,0 L IS USM till ett bra pris. Jag vet dock inte om jag vågar mig på ett köp bara sådär och dessutom bor personen i Malmö vilket är väldigt långt bort.

Kan varmt rekommndera Tamron för 6.995:- nytt.
70-200/2.8. Testade det på Media Markt med eget minneskort och det var minst lika skarpt som mitt 70-200/2.8L Is usm.
Det är ett helt nytt objektiv som bara finns för Nikon och Canon. Saknar dock bildstabb. Relativt lätt. Motljusskydd och stativfäste medföljrt liksom objektivfordral.

Cyberphoto lär också ha testat det. Gå in och kolla om det kan var något för dig. Annars stämmer jag in i hyllningskören 70-200/4L is usm. Hade gärna använt ett sådant men behöver ljusstyrkan. Det skiljer ju ett bländarsteg och en bildstabb hjälper ju inte mot rörelseoskärpa.

MVH/Lennart
 
Photocon skrev:
Kan varmt rekommndera Tamron för 6.995:- nytt.
70-200/2.8. Testade det på Media Markt med eget minneskort och det var minst lika skarpt som mitt 70-200/2.8L Is usm.
Det är ett helt nytt objektiv som bara finns för Nikon och Canon. Saknar dock bildstabb. Relativt lätt. Motljusskydd och stativfäste medföljrt liksom objektivfordral.

Cyberphoto lär också ha testat det. Gå in och kolla om det kan var något för dig. Annars stämmer jag in i hyllningskören 70-200/4L is usm. Hade gärna använt ett sådant men behöver ljusstyrkan. Det skiljer ju ett bländarsteg och en bildstabb hjälper ju inte mot rörelseoskärpa.

MVH/Lennart

Men då var det vikten. Nej, Tamrons 70-200/2,8 är nog inget för mig tyvärr:/
 
SantaPola skrev:
Men då var det vikten. Nej, Tamrons 70-200/2,8 är nog inget för mig tyvärr:/

Nej kanske inte. Men viktskillnaden är beräknad på Canonoptiken utan stativfäste (som dessutom måste köpas separat för 1250:) pch Tamronoptiken med stativfäste. Den går ju att lossa på Tamronoptiken också. Men det finns en viktskillnad på 250 gram mellan optikerna med stativfäste monterat. Det har du rätt i.

mvh/Lennart
 
Såvitt jag har förstått medföljer stativfästet till EF 70-200 mm f/2,8L USM, med eller utan IS. Däremot inte till f/4-versionerna. Sån har jag nyss skaffat, så det vet jag.
 
Angående stativfäste till 70-200 4L is usm.
Man behöver inte bränna 1200spänn på ett original.
Finns "pirat" på ebay för under 200sek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.