glemmy
Aktiv medlem
Lite inspirerad av denna tråd satte jag ut min sony A99, som jag inte har använt på sistone, till försäljning. För ett och ett halvt år sen köpte jag den för 24500 kr. Jag prövade med 8000 först. Efter kanske 4-5 dagar sänkte jag priset med 500 kr. Jag fick gå ner i 500-krs intervall tills jag fick den såld för 6500 kr idag. Det känns såklart lite surt att ha förlorat så mycket på så kort tid men enligt mig finns det inget moraliskt rätt pris utan det är marknaden som bestämmer. Det jag undrar är om just Sony a99:ans värde har sjunkit så mycket på grund av att Sony har släppt flera nya, billiga och på andra sätt attraktiva kameror som konkurrerar med intresset hos den som vill köpa en FF-kamera idag?
Hur lätt/svårt är det att sälja lite dyrare kameror av andra märken än Sony nu?
Allt som inte är Canon/Nikon när det gäller mer avancerade systemkameror tror jag är väldigt svårt att få sålt. Dels är förstås köparna få men troligen fattas det också säljare
Jag skulle köpa en fullformatskamera med ungefär 7-9k i budet för huset för snart ett år sen.
A99 fyllde kravspecifikationen bra men när jag började leta efter begagnade A99 var det i princip helt tomt. Fanns inte en enda annons ute. Däremot fanns det massor av D600 och 5D Mark II att välja bland. När jag kollade nypris trodde jag inte att den gick att få så billigt heller, så jag strök den ganska snabbt från listan.