Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trögsålt på begagnatmarknaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gällande trender, t ex att "tjockkamerornas" tid är förbi KAN det vara så för mainstreamanvändare, men det är väldigt svårt att säga säkert. Vi är mitt i en trend nu och då är det lätt att förutspå att det i framtiden kommer fortsätta åt samma håll - på samma sätt som det bästa sättet att prediktera morgondagens väder är att förutspå samma väder som idag. Detta säger dock lite om vädret om en vecka.

Man kan tänka sig ett trendbrott också då instagram och facebook fotografer får upp sinnet för att ta tekniskt bättre bilder med mer kreativa möjligheter och då kan detta lika gärna leda till en ökad försäljning av mer påkostad utrustning. Det blir väldigt svårt att förutse framtiden helt enkelt.

Tveklöst är det så att spegellös teknik har öppnat upp nya möjligheter och dessa kameror kan göra det mesta som den stora majoriteten av användare behöver. Det är ännu en tid kvar innan EVF och sensor PDAF och/eller kontrast-AF kan ersätta professionella sportkamerors sökar och AF prestanda, men den tiden kan komma. Däremot, vad som kommer sälja är väldigt svårt att säga då köpare på det stora hela inte är enbart rationella - då skulle ju marknadsföringsavdelningar inte behövas.

Det är skillnad på 70% av nypris för en kamera och för ett objektiv. Kameror tappar i pris mycket snabbare än schysta glas. Min erfarenhet är att prist på begagnatmarknaden brukar gå upp när ett objektiv utgår ur det ordinarie sortimentet. Det gäller i alla fall högklassiga glas som Nocht-Nikkor och Canon EF 50mm f/1,0.

Det är skillnad på 70% av nypris för en kamera och för ett objektiv. Kameror tappar i pris mycket snabbare än schysta glas. Min erfarenhet är att prist på begagnatmarknaden brukar gå upp när ett objektiv utgår ur det ordinarie sortimentet. Det gäller i alla fall högklassiga glas som Nocht-Nikkor och Canon EF 50mm f/1,0.

Ja ju äldre kameran och objektivet blir desto mindre får man för kameran jämfört med objektivet.
Förutsatt att det är ett bra objektiv då som inte ersatts eller fått en prisvärd konkurrent :)

när Canon & Nikon följer efter

Ska bli intressant att se vad som händer på bla begagnat marknaden när andra kommer med sina spegellösa varianter. Sker nog inom 1 år. Premium objektiven överlever nog men hur blir priserna på dagens "top of the line" kamror?

De stunder man pratar med andra amatörer och glömmer bort vilket märke man använder så råder ofta en slags samstämmighet. Vi har ofta resan med sista fina FF kameran gemensam men också stativet och ryggsäcken med ytterligare 10 kg utrustning gemensamt.

Känslan av att man tappade något på resan delar vi också och några planerar praktiskt för att återgå till lättare och enklare. Skriver man sällan eller aldrig ut sina bilder utan till 99% bara använder datorskärmen så gav de sista stegen relativt lite

På samma sätt som att sista båten blev för stor och den blev kvar vid bryggan
Det påverkar begagnat marknaden självklart

Hur upplever ni begagnatmarknaden just nu, är det bara jag eller är det ovanligt trögt att sälja fotoprylar? Har fotohypen lagt sig med en mättad marknad som följd eller är det lågsäsong? Sätter man bara "rätt" pris så får man sålt, men andrahandsvärdet är uselt. Bara nyfiken på hur ni ser på det.

Hej

Alla mina kameror har varit tillräckligt bra för mina behov.

Jag har använt DSLR/SLR främst för hanteringen. Snabbhet i hantering är LÅNGT viktigare än teknisk bildkvalitet. Detta gäller även kompaktkameror, en S110 står sig slätt mot en G15, att G15 är klumpigare spelar ingen roll den är tillräckligt liten iaf.
Jag glider sällan över ISO 3200 som är nån form av övre gräns på D300 för acceptabel bildkvalitet eller ens 1600 för den delen så varför dega upp 10kkr för en D7100 som saknar AF-ON knappen som jag så suktade efter när jag fotade med D50.

Varför FX när AF-modulen 3500 täcker en alldeles för liten del av bildytan i D800 eller ännu värre D610(39 punkter), för min del är detta HELT avgörande att jag INTE köper FX.
Hantering, hantering sa jag hantering!
Jag har en NX10 den är ett hanteringens stordåd i jmfr med tidiga modeller av NEX eller Lumix GF. Nu verkar ju Oly komma starkt med exempelvis OM-10, dock är det tunt med billiga och bra platta gluggar där är Sammy riktigt vassa, Nikon var är ni?
Återigen teknisk bildkvalitet är inte det viktigaste för mig och Sammy släpar efter, men den är tillräckligt bra, för mina behov.
Efter en lång utläggning så är slutsatsen nog att de flesta är nog nöjda med det man har, Rockwells profetiska hållning har slutligen kommit ifatt alla prestandajagande kameranördar, "den billigaste kameran är tillräckligt bra", D40 och dess efterföljare är bra grejer.
Man kan väl kallt konstatera att den köpfest/ löpeld som Nikon gav gnistan till i form av sin D70 för typ 10 år sedan är över, för gott troligtvis.

Svårsålt? JA!

Hej!

Intressant tråd och utveckling av svaren. Om något är svårsålt beror det ofta på flera olika faktorer och inte bara pris.

Produktens märke och ålder påverkar efterfrågetrycket vilket gör att varans tekniska standard och nypris spelar en allt mindre roll.

Snabbare teknisk utveckling och lägre grad av märkeslojalitet bidrar ytterligare till att "restprodukter" ofta slumpas bort.

Själv har jag t ex aldrig betalt mer än max 50% av dagsaktuellt "nypris" för begagnad utrustning.

Möjligheten att privatimportera nytt till lägre priser gör att "70%regeln" generellt måste ses som förlegad.

Dessutom ska man beakta att proffsen/företagare kan dra momsen på nya varor, vilket gör att kamerahuset/objektivet bara kostar ca 75% av varans "nypris".

Att då ge konsumenten 5% ytterligare i rabatt på nypriset är för snålt för en sekunda vara.

Det låga prisavdraget är oskäligt litet idag och förväntar man sig 70% kommer även Nikon och Canon vara svårsålt.

Säljer man andra märken som är mindre kända i konsumentled (Pentax, Olympus, Sony mfl) så kommer det sannolikt att vara mycket trögt/omöjligt.

Det är inte så svårt bara man håller priset på den här nivån. Vore intressant att få veta hur det fortlöper.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-05-23 kl. 12.33.55.png
    Skärmavbild 2014-05-23 kl. 12.33.55.png
    139.2 KB · Visningar: 81
Hej!

Intressant tråd och utveckling av svaren. Om något är svårsålt beror det ofta på flera olika faktorer och inte bara pris.

Produktens märke och ålder påverkar efterfrågetrycket vilket gör att varans tekniska standard och nypris spelar en allt mindre roll.

Snabbare teknisk utveckling och lägre grad av märkeslojalitet bidrar ytterligare till att "restprodukter" ofta slumpas bort.

Själv har jag t ex aldrig betalt mer än max 50% av dagsaktuellt "nypris" för begagnad utrustning.

Möjligheten att privatimportera nytt till lägre priser gör att "70%regeln" generellt måste ses som förlegad.

Dessutom ska man beakta att proffsen/företagare kan dra momsen på nya varor, vilket gör att kamerahuset/objektivet bara kostar ca 75% av varans "nypris".

Att då ge konsumenten 5% ytterligare i rabatt på nypriset är för snålt för en sekunda vara.

Det låga prisavdraget är oskäligt litet idag och förväntar man sig 70% kommer även Nikon och Canon vara svårsålt.

Säljer man andra märken som är mindre kända i konsumentled (Pentax, Olympus, Sony mfl) så kommer det sannolikt att vara mycket trögt/omöjligt.

Jag har inte haft några problem att sälja till 70% eller tom mer men grejerna har alltid varit i toppskick eller tom nyskick med kartong etc kvar. Det lönar sig att vara rädd om prylarna.

Jag sålde härom året av min Canon 5D Mk II och ett femtal L-objektiv. Värt kanske runt 85.000:- 100.000:-
Många som mailade och budade hejvilt, men jag valde en entusiast med taskig ekonomi som pluggade och verkade uppriktigt intresserad. Han fick rubbet för 16.000:- Jag hade fått säkert dubbelt så mycket från andra men kände att han skulle nog ha mest glädje av grejerna.
Vi har kontakt fortfarande och han använder fortfarande utrustningen. Sånt gör mig glad.

Jag har inte haft några problem att sälja till 70% eller tom mer men grejerna har alltid varit i toppskick eller tom nyskick med kartong etc kvar. Det lönar sig att vara rädd om prylarna.

Får först börja med att berömma dig för dina fina bilder i din portfolio!

Jag tog mig friheten och kollade din "fotoväska", den innehåller populära premiumobjektiv till Nikon.

Det är klart att dessa går att sälja, speciellt om de är i fint skick.

Risken att få ett måndagsexemplar med originalobjektiv är ju mycket mindre än med t ex Sigma eller Tamron. Ser man till vilka priser som säljare på Köp/Sälj annonserar ut dessa så funderar jag ibland hur de tänkter.

Eftersom osäkerheten är större med ett sigma eller tamron objektiv kan man inte motivera priser på nivån 70% av nypriset rent generellt.

Se tex på blocket där objektiv som t ex Sigmas 17-70 2,8-4,0 annonseras för runt 1000-1200 kr. Det är omkring 25% av nypris. Jag har svårt att tänkta mig att dessa är så mycket sämre behandlade än de som annonseras på fotosidan, så att denna skillnad i pris skulle vara motiverad.

Har svårt att se att 70% regeln skall gälla, det är i princip varans pris minus moms. Sedan tror jag att andra faktorer påverkar som att marknaden är ganska mättad och att köplusten förmodligen är lägre idag än tidigare.

Alla har redan en kamera och dagens mellanpriskameror är faktiskt bra och till sist den snabba utvecklingen som passar digitala kameror som handsken, dvs varje år en ny modell med bättre prestanda, vilket skapar ett tryck nedåt. Historiskt har det förmodligen aldrig sålts så mycket kameror som nu, så det är inte där felet ligger.

/Ulf

Pris på begagnat marknaden sätts av utbud och efterfrågan. Något matematiskt korrekt förhållande mot nypris bör inte vara relevant på en fungerande marknad. Däremot kan man ju sätta det som en gräns för vad man själv är villig att betala. Är den för lågt satt riskerar man givetvis att bli utan pryl.

För vissa kameror/objektiv som är sällsynta kan ju priset vara flera gånger högre än nypriset om efterfrågan är större än utbudet.

Att vi ser en trend där åtskilliga går från dSLR till lättare mindre kameror är ganska tydlig.
Det har senaste året varit många som beskrivit hur den gamla tjockkameran blev liggande hemma för man inte orkade släpa på utrustningen och nu funnit lyckan i en nätt spegellös kamera med sina mindre och lättare objektiv.

Hur stark den här trenden är och hur många som gör bytet har kanske branschen siffror på. Jag har det inte.

Låt oss säga att det är 10% per år som gör bytet. Det innebär 10% färre vill köpa prylar till tjockkameror och samtidigt är det kanske 80% som vill sälja sin gamla utrustning. (En del gör som jag och behåller den gamla utrustningen eftersom den kan saker som den nya spegellösa inte klarar.) Samt att priset man får om man säljer är för lågt för att vara intressant.

Så efterfrågan minskar med 10% och utbudet ökar med 8% om man följer mitt tänkta exempel.

Alla som läst prissättningsteori eller nationalekonomi vet att en sådan förändring i utbud och efterfrågan får en mycket stor effekt på priset.

Jämför med när nybilsförsäljningen rasar med 10%. Plötsligt får man enorma rabatter på en ny bil.

Så som säljare kan man säkert uppleva marknaden som trög. Samtidigt kan det bero på att man sätter pris utifrån vad vant sig vid att få betalt eller andra fått.
Fast eftersom marknaden gått igenom ett trendbrott stämmer inte detta längre. Dagens pris är betydligt lägre.
Det är svårt för oss som säljer/köper sällan att följa den utvecklingen.

Tog en snabb titt på fotosidans annonsmarknad.
Det finns 36 sidor med till salu och 6 sidor med köpes. Att det finns 6 gånger fler sidor säljes än med köpes är ju inte förvånande i sig.
Scrollade snabbt igenom annonserna. Det är mycket utrustning till tjockkameror och utrustning för dem till salu. Också mycket analogt vilket förvånande mig.

Kanske har Fotosidan en analys över hur deras annonsmarknad utvecklas över tid? Skulle vara kul om någon från deras sida skulle kunna ge oss lite siffror.

Så det här är min magkänsla. Troligen är mitt räkneexempel helt uppåt väggarna. Trenden är troligen starkare men kan också vara överskattad.

Så marknaden är nog inte trög utan man hittar sin köpare om man sätter ett pris som är rätt i dagens marknad. Ett pris som troligtvis ligger långt under vad vi trodde vi skulle få.

Så om detta stämmer stärker det mig i att inte sälja ens en av mina tjockkameror. 5DMKII.
skulle för det mesta klara mig gott med 5DMKIII och Fuji X-PRO1 som andra kamera.

Eftersom jag förmodligen idag får så lite för den behåller jag den då hellre.
Det händer att en 5D med normalzoom och en med telezoom gör ett jobb som X-PRO1 inte klarar. Oftast på grund av blixtfunktionen, autofokus eller ISO egenskaper.

Kanske planar dagens trend ut när många inser att de spegellösa kamerorna har sina begränsningar.
Det finns trots allt områden där tjockkameror sina klara fördelar.

Får först börja med att berömma dig för dina fina bilder i din portfolio!

Jag tog mig friheten och kollade din "fotoväska", den innehåller populära premiumobjektiv till Nikon.

Det är klart att dessa går att sälja, speciellt om de är i fint skick.

..

Tack tack.

Väskan är lite dåligt uppdaterad men principen gäller fortfarande.

Det är ännu en fördel med orginaloptik. Om man inte planerar att behålla objektivet för evigt kan det vara bra att räkna på andrahandsvärdet vid nyköp.

Tjockkamerans tid och de tillhörande objektivens tid är över. De fåtal som fortfarande behöver de fördelar ett nikon/canon system ger kommer finnas kvar men de flesta kommer att gå över till mindre spegellösa system.

O.T. Lustigt att nu heter det tjockkameror om det som vi med lite bakgrund kallade för småbild. 6x6 och uppåt var dom format som gällde. Men jag har tjockTV också, mest för att jag har utrymme.

Tjockkamerans tid och de tillhörande objektivens tid är över. De fåtal som fortfarande behöver de fördelar ett nikon/canon system ger kommer finnas kvar men de flesta kommer att gå över till mindre spegellösa system.

O.T. Lustigt att nu heter det tjockkameror om det som vi med lite bakgrund kallade för småbild. 6x6 och uppåt var dom format som gällde. Men jag har tjockTV också, mest för att jag har utrymme.

Håller helt med och använder termen mest provokativt. För mig är mina tjock-kameror fortfarande arbetshästarna.
En X-Pro1 är mycket kompetent inom sin nisch men kan långt ifrån ersätta tjocka Berta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar