Annons

Total nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

lloyden

Medlem
Har precis köpt en Canon EOS 550D + 18-55mm IS Objektiv som jag ska använda när jag är ute på mina fisketurer (har tidigare bara använt mobilkamera).
Det medföljande objektivet fungerar bra på närbilder men när jag vill ta bilder på lite längre håll (ca. 30m) så räcker det inte till.
Skulle tacksamt ta emot förslag på objektiv som skulle passa mig.
Hade tänkt mig max 5000 kr.
Har haft kameran i 2 veckor och har aldrig använt en systemkamera tidigare.
 
Håller med om ovanstående ang. 70-300mm IS.
Canons 70-300mm med optisk bildstabilisering är prisvärt och mycket användbart.
I och med stabiliseringen (IS) så går det ganska bra att ta bilder även när det är relativt mörkt som nu under denna årstiden.

Det är svårt att få skakningsfria och skarpa bilder när man använder långa brännvidder med en telezoom. Räkna med att använda högt ISO i kameran för att få korta slutartider när du zoomar in objektivet mot motivet. Här hjälper IS till.

MVH J O
 

jag måste bara påpeka att du räknar priset som om dollarn är värd ca10 kronor, när den faktiskt nu är värd 6,88449199 svenska kronor.. priset sjunker då drastiskt från ditt 10.750kr till ca 8000kr (7979) glöm inte det!
passa på:)
 
jag måste bara påpeka att du räknar priset som om dollarn är värd ca10 kronor, när den faktiskt nu är värd 6,88449199 svenska kronor.. priset sjunker då drastiskt från ditt 10.750kr till ca 8000kr (7979) glöm inte det!
passa på:)

Nu är det inte så mycket "dollar" i Holland utan Euro.... och den står i 10 SEK.

Men även om det hade varit "dollar" så hade moms och tull tillkommit och då blir "dollar" ungefär 10 SEK "landed" i alla fall.. ;-)
 
Och jag lägger till 70-200/4L bland tipsen. Ett underbart objektiv som man kan få hyfsat billigt begagnat. Vill man ha den ännu bättre varianten med IS så ligger den ju lite högre i pris men klår 70-300 ganska rejält i bildkvalitet.
 
Ok har bestämt mig för EF 70-300 IS.
Nu en ny fråga, ska jag köpa till detta paket?
http://www.cameranu.nl/en/artikel/70404/

Nä. Inte om du inte vet om du kommer att ha nytta av filtren. Polfilter kan vara bra att ha då man fotograferar vatten då man man får med mindre ljusreflektioner och således kan minska risken för utbrända partier samtidigt som man får djupare färger, men det blir svårt om frontlinsen roterar när man fokuserar (vet inte hur det är med den saken). UV-filter är onödigt för det mesta och förbättrar aldrig bilden, däremot kan det vara verkligt dåligt för bildkvaliteten i vissa fall (motljus främst). Gråfilter är kul om man måste få långa slutartider och inte vill/kan blända ner tillräckligt. Du lär märka senare om du behöver ett eller inte, onödigt att köpa det nu.

Vill du satsa på något tillbehör direkt så satsa på ett motljusskydd! Det är det bästa stötskyddet du kan sätta på och det tillbehör som gör mest för bildkvaliteten i många fall. Köp original så minskar du risken för kompatibilitetsproblem. (Av någon orsak så måste Canonister köpa dem skilt om det inte är fråga om L-objektiv, ganska dåligt). Om frontlinsen är icke-roterande så kan du köpa ett polfilter förstås, men roterar den tror jag du gör bäst i att låta bli det. Polfilter stjäl också mycket ljus, vilket kan vara bra att veta.
 
Vill du satsa på något tillbehör direkt så satsa på ett motljusskydd! Det är det bästa stötskyddet du kan sätta på och det tillbehör som gör mest för bildkvaliteten i många fall. Köp original så minskar du risken för kompatibilitetsproblem. (Av någon orsak så måste Canonister köpa dem skilt om det inte är fråga om L-objektiv, ganska dåligt). Om frontlinsen är icke-roterande så kan du köpa ett polfilter förstås, men roterar den tror jag du gör bäst i att låta bli det. Polfilter stjäl också mycket ljus, vilket kan vara bra att veta.

Visst. Köp Canons eget motljusskydd och betala en massa extra pengar. Även om jag är Canon anhängare själv, så tycker jag att du ska köpa detta ET-65B motljusskydd för Canon EF 70-300 IS USM på eBay. Endast 40kr. Beställde själv efter ett motljusskydd från hongkong till mitt Canon objektiv.

Bra ifall folk köper billiga kopior av motljusskydden, så kanske Canon snart börjar inse att man ska sätta motljusskydd med på köpet.

Och ja. Eftersom ditt val av objektiv har USM-fokuseringsmotor (Motsvarar Nikkor AF-S) så roterar inte frontlinsen; polariserings filter är användbart
 
Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare
 
Du gör nog bättre i att skippa filtren och istället bara vara lite allmänt försiktig och montera på ett motljusskydd, det är oftast bättre.

/ Magnus
 
Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare

Grattis till ett mycket mycket bra val! Hoppa över filter men använd alltid motljusskyddet. Det skall mycket till för att komma åt frontlinsen med skyddet på. Om du absolut vill ha ett filter, köp ett 67mm Hoya HMC UV(0) Japan
http://www.dustinhome.se/pd_5010057633.aspx?

Och samma filter till rövarpris 174kr http://www.proshop.se/Foto-Filter/Hoya-HMC-(67mm)-UV-filter-2219327.html

Här är ett ännu bättre HMC Super UV(0) Japan till rövarpris 225kr http://www.outlet24.se/?p=024066678034

Var observant på att bilder och produktbeskrivningar på webshoppar sällan stämmer när det gäller Hoyafilter. Köp inte Hoya HMC UV(C) som inte tillverkas i Japan, det är en enklare och billigare modell.
 
Senast ändrad:
Du gör nog bättre i att skippa filtren och istället bara vara lite allmänt försiktig och montera på ett motljusskydd, det är oftast bättre.

/ Magnus

Håller med Magnus. I mitt tycke är det onödigt att försämra skärpan i ett dyrt objektiv, genom att montera på extra glas som ljuset måste passera.
 
Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare

Bra val, skippa filter och ha på motljusskyddet, ett polfilter kan dock vara bra om du ska vara ute mycket på havet, när solen skiner blir det en hel del reflexer i vattenytan, vilket polfiltret tar bort. Tänk på att ta av motljusskyddet om du fotar med blixt eftersom det blir en skugga från övre delen av motljusskyddet.
 
Inget

Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare

Skit i filtret och lita på det relativt långa motljusskýddet!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.