Annons

Total nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
jag säger emot och tycker du skall ha på ett hyfsat UV-filter, jag kan då inte vid min gud (har ingen iofs) se någon skillnad när jag testat med och utan filter, däremot en liten trygghetskänsla att skydda frontlinsen.

Filter

Skit i filtret och lita på det relativt långa motljusskýddet!!!

Få se nu...

Här finns det inget rätt eller fel, bara åsikter.

Du har alltså köpt ett mycket bra objektiv för ca 10.000kr men vill inte lägga ut ca 300kr på ett filter som kan skydda frontlinsen mot repor.

Jag har själv 7 objektiv varav 5 Canon L. För mig är det fullständigt självklart med ett filter på varje objektiv. Självklart skyddar ett motljusskydd linsen men om du går runt i skogen eller liknande så kan lätt en gren stöta in i objektiv rakt framifrån.

Ärligt talat. 300 kr är 3% av priset på ditt fina objektiv. Är det värt att spara dessa pengar?

Mina 2c.

/Anders

Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare

Kan bara ta och rekomendera det jag har.Hoya PRO1 D Protector. Ganska dyrt, men är värt det. Har aldrig märkt det minsta av att det skulle försämra bildkvaliteten. Samtidigt är det bara ett rent glas utan någon slags filtrering så som UV, Pol etc... På så sätt får du skydd, men maximal kvalitet från linsens egna ljus- och optikegenskaper.

MVH
Num

jag säger emot och tycker du skall ha på ett hyfsat UV-filter, jag kan då inte vid min gud (har ingen iofs) se någon skillnad när jag testat med och utan filter, däremot en liten trygghetskänsla att skydda frontlinsen.

Testa med filter i motljus eller sidoljus så att ljuset kommer på filtret, eller nattfotografering, så ser du ganska snart en uppenbar anleding till att inte använda filter.

Men naturligtvis är det ju även en fråga om vad man prioriterar, bildkvalitet eller att skydda frontlinsen. Är det ett dyrt objektiv så är det inge kul med repor. Själv har jag fotat i natur i flera år med dyra objektiv och aldrig fått en endaste repa, fastän såväl kamera, objektiv och fotograf har fått gå igenom en massa buskar och snår. Fotografen däremot har fått repor.

Få se nu...

Här finns det inget rätt eller fel, bara åsikter.

Du har alltså köpt ett mycket bra objektiv för ca 10.000kr men vill inte lägga ut ca 300kr på ett filter som kan skydda frontlinsen mot repor.

Jag har själv 7 objektiv varav 5 Canon L. För mig är det fullständigt självklart med ett filter på varje objektiv. Självklart skyddar ett motljusskydd linsen men om du går runt i skogen eller liknande så kan lätt en gren stöta in i objektiv rakt framifrån.

Ärligt talat. 300 kr är 3% av priset på ditt fina objektiv. Är det värt att spara dessa pengar?

Mina 2c.

/Anders

Varför sätta på en bit skit-glas för 300kr när man lagt ut 10000kr för att slippa optiska defekter?

Åsikterna går som sagt isär, och min ståndpunkt förstår du nog =)

Mitt tips till trådskaparen.
Köp ett bra filter, men låt det inte sitta på för jämnan. Använd det när det föreligger en hög risk för skador.

Ska mycket till om det ska bli repor på ett 70-200mm, med motljusskydd på..
Däremot om du inte har motljusskyddet på, så rekommenderar jag ett filter.

Sen kan jag också säga grattis till ett bra val av objektiv, som du säkerligen kommer bli nöjd med.

Använder själv UV-filter (B+W), men nästan enbart för att ett UV-filter med bra ytbehandling hjälper till att hålla frontlinsen ren. Framförallt snö/regn har en tendens att bara "glida av" filtret, och besparar mig således en massa putsande - jag kan koncentrera mig på att fotografera istället!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar