Håkan Bråkan
Aktiv medlem
jag säger emot och tycker du skall ha på ett hyfsat UV-filter, jag kan då inte vid min gud (har ingen iofs) se någon skillnad när jag testat med och utan filter, däremot en liten trygghetskänsla att skydda frontlinsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skit i filtret och lita på det relativt långa motljusskýddet!!!
Tackar för alla fina tips. Har nu köpt objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM .
Nu undrar jag vilket filter jag ska använda för att skydda frontlinsen men samtidigt ger minst bildförsämring.
Som sagt är total nybörjare
jag säger emot och tycker du skall ha på ett hyfsat UV-filter, jag kan då inte vid min gud (har ingen iofs) se någon skillnad när jag testat med och utan filter, däremot en liten trygghetskänsla att skydda frontlinsen.
Få se nu...
Här finns det inget rätt eller fel, bara åsikter.
Du har alltså köpt ett mycket bra objektiv för ca 10.000kr men vill inte lägga ut ca 300kr på ett filter som kan skydda frontlinsen mot repor.
Jag har själv 7 objektiv varav 5 Canon L. För mig är det fullständigt självklart med ett filter på varje objektiv. Självklart skyddar ett motljusskydd linsen men om du går runt i skogen eller liknande så kan lätt en gren stöta in i objektiv rakt framifrån.
Ärligt talat. 300 kr är 3% av priset på ditt fina objektiv. Är det värt att spara dessa pengar?
Mina 2c.
/Anders