Annons

total fotograferingsförbud på Per Gessle-konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att inte veta att Roxette är svenskt är inte samma sak som att inte känna till dem.
Dessutom är Marie stjärnan, Per är ingen intresserad av i exempelvis Sydamerika. Där Roxette var rejält stora en gång.

När jag assisterade i USA var jag inne i en skivbutik i San Fransisco. Jag hittade kanske elva stycken svenska artister i skivhyllan, från Neneh Cherry till Shadows, och när jag frågade expediten om hon visste var dessa elva artister kom ifrån hade hon ingen aning att de var från Sverige.
Men de sålde OK bland kunderna.

Och kameran smugglar man in. Huset fäster man i korsryggen och när vakterna känner efter vrider man sig lite, brukar fungera bra. Telet tar en söt tjej in fasttejpat mellan benen under en lång kjol. Har också hjälpt mig många gånger när jag fotat EMA-Telstars konserter.
Sedan tar man med visitkort att dela ut till folk runt en. Så säljer man lite bilder också.
 
Precis vad jag tyckte. Ska man ha in riktig utrustning på en riktig konsert så måsta man gömma den. Man kan väl ha tur ibland om secutiry är dålig men det är den sällan på stora konserter. Speciellt efter 9/11. Gessle har gjort mycket bra musik men är väldigt okänd i världen

H
 
kan i alla fall berätta att under konserten i malmö så var det många som plåtade dels med en massa kompakter o del systemkamror mer åtminstonne 300mm linser på :)

dock så tänkte jag inte så långt själv, iof så är jag inte mycket för o plåta konserter men i alla fall.

dvs. det var ingen koll alls vid insläppet på vad man hade med sig, tips för er som har biljetter inför resten av hans turne.
 
I Göteborg fotade jag en hel del på Scandinavium under 80 och 90-talet talet vid en del större evenemang, på biljetten stod det att det var fotoförbud men dom tog oftast inte så hårt på fotoförbudet, det var ok att fota särskilt i början av artistuppträdandet och om man inte hela tiden stod längst fram.

Har fotat på Liseberg och där har det inte varit några problem alls.

Gröna Lund har också gått bra.

Globen: Där är dom rätt griniga om man har med sig systemkamera man är tvungen att lämna in den. Intressant är ju att samma artister som var OK att fotografera i Scandinavium inte alls gick för sig att fota i Globen...

/Roland
 
Det brukar anges på biljetterna att det råder fotoförbud men vad som gäller om man skulle dra det till rättegång vet jag inte. Själv har jag kommit in överallt med kamera, på alla konserter iallafall.
Var på Carola i Slottsruinen och där tittade inte ens vakterna åt mig när jag kom med kamera och teleobjektiv. Det fanns till och med de som hade videokamera. Så det beror nog på hur strikta artisterna är. Det brukar ju talas om att det är väldigt strikt på Rolling Stones till exempel.
 
Skulle vara intressant att veta om någon lyckats få med sig en systemkamera in på nån konsert på Globen?

/Roland
 
På Robbie Williams konsert i stadion nyligen var det oxå fotoförbud, men det var massor med folk som plåtade med pocketkameror. Inga problem alltså. En 10D med ett 70-200/2.8 kanske var lite svårare att smuggla in, men de kollade inga väskor.
 
Manhattan skrev:
Gessle har gjort mycket bra musik men är väldigt okänd i världen

Håller med Mikael om att det inte är helt sant, de var gudar i Sydamerika och efter att ha varit resident i Australien i 1.5 år så vet jag att Roxette fortfarande spelas ca. tre gånger om dagen på deras radiostationer och att de är fortfarande otroligt stora. Där visste de precis vilka Per & Marie var.
Grannen i huset bredvid brukade spela Roxettes skiva Joyride på repeat dagarna i ända, tillsammans med Kylie Minouge. Det var rätt lustigt att vakna kl. 8 på söndagsmorgonar till tonerna av It Must Have Been Love t.ex. Svårt att fatta att man var på andra sidan jordklotet.


Är det någon som brukar höra av sig till arrangörerna i förväg och fråga om tillåtelse att fotografera artister/band på diverse arenor?
 
Manhattan skrev:
Per Gessle är absolut en droppe i Atlanten. I Europa må det vara några som känner igen honom men inte i övriga världen. Fråga någon i Nordamerika eller övriga Europa vem han är och 99,5% ser ut some ett frågetecken.
Jag gillar både Roxette och Per Gessle's music men har man inte spenderat mycket tid utomlands förstår man nog inte hur okända Gessle och även Roxette är. 9 av 10 personer har inte en aning om att Roxette är från Sverige och vet absolut inte vem Per Gessle är

Hummm ???

Och detta vet du med stor säkerhet, eftersom du har full koll på det faktum?

Fakta:

Roxette är bland de mest kända Svenska artisterna/grupperna i USA

Fakta:

Roxette har haft flertalet låtar som nått 1:a placering på Amerikanske Billboardlistan

Fakta:

Roxettes lansering fick påskyndas då en utbytesstudent hade köpt med sig en skiva av gruppen. Han skickade denna skiva till en radiostation som spelade upp den. Vad som hände sedan är historia...

Fakta:

Till Pers premiärkonsert i Halmstad kom gäster från bl.a. Tyskland och långväga gäster från Brasilien.

Fakta:

Namnet Roxette kommer ursprungligen från Gyllene Tiders utomlandslansering. Eftersom Gyllene Tider inte skulle gå hem i utlandet, så tog de namnet Roxette. Lanseringen gick dock inget vidare. Något man knappast kan säga om roxettes framfart.

Droppe i havet ??
Nja.. möjligtvis i ett snapsglas

/Jeppe - inte alls Roxette/Gessle/GT fan
 
Droppe i havet. Absolut. Jag är ej någon insnöad svensk som ej har satt sin fot utanför Sverige. Så jag pratar av egen erfarenhet. Har bott i USA i 15 år så jag vet hur kända dom är. Var där när dom började lira dom på radion. Har bott 5 år i Tyskland och varit i Sydamerika minst 30 gånger. Har du sådan internationell erfarenhet??? Tror du att jag hittar på detta trots att jag är en Gessle fan??? Fortfarande gäller att dom är i stort sett okända. Frågar du 1000 personer på gatan vem Per Gessle är vet kanske en person svaret. Detta gäller i USA men kanske någon fler ver svaret i Europa (inte i Tyskland i alla fall) . I Sydamerika måsta jag nog säga att en på 100 000 vet vem han är. Roxette är väl något mer kända men inget namn som folk i allmänhet kommer ihåg. Är man musikintresserad har man naturligtvis mer kunskaper. Klart det finns utlänningar som kommer till Sverige för att se honom. Det finns säkert folk som åker från andra länder för att se Ulf Lundell och Pugh Rogefelt också så bli inte så imponerad av detta. Jag gillar verkligen hans musik men försök och vakna upp och inse att Sverige är inte jordens medelpunkt. Dom flesta svenskar har ju aldrig bott utomlands, hur ska dom kunna veta vad folk tänker i andra länder? Tre det eller ej men Aftonbladet är faktiskt inte världen bästa och mest korrekta informationskälla.
 
Senast ändrad:
Aftonbladet?? Vem har sagt något om skvallerposten ?? ;)

Hursomhelst.. Jag lägger ner och nöjjer med vetskapen om att de är kända. Dessutom är Per Gessle visst en riktig artist. Tycker det är konstigt om han inte vore riktig, efter 26 år som låtskrivare.

Att det råder tuffare fotograferingsbestämmelser på större konserter är ganska självklart. Vi är ju rätt snälla, här i det lilla insnöade Sverige.. ;)
 
mipert skrev:
Och kameran smugglar man in. Huset fäster man i korsryggen och när vakterna känner efter vrider man sig lite, brukar fungera bra. Telet tar en söt tjej in fasttejpat mellan benen under en lång kjol. Har också hjälpt mig många gånger när jag fotat EMA-Telstars konserter.
Sedan tar man med visitkort att dela ut till folk runt en. Så säljer man lite bilder också.

*asg* way to go! Regler är till för att brytas, kan förstå om de är rädda för piratkopiering, men vad gör det om det sprids lite oauktoriserade bilder över världen?

Lite knäppt att en vakt tror att han kan skilja på proffsutrustning och icke... dagens digitalkompakter är väl (nästan) lika kvalificerade som de flesta systemkameror, dessutom försedda med 10-12x optisk zoom så man kan plåta Pers finnar om det skulle vara av intresse!
 
KGS skrev:
*asg* way to go! Regler är till för att brytas, kan förstå om de är rädda för piratkopiering, men vad gör det om det sprids lite oauktoriserade bilder över världen?

Lite knäppt att en vakt tror att han kan skilja på proffsutrustning och icke... dagens digitalkompakter är väl (nästan) lika kvalificerade som de flesta systemkameror, dessutom försedda med 10-12x optisk zoom så man kan plåta Pers finnar om det skulle vara av intresse!

en skillnad på dagens digitalkompakter mot systemkameror/digitalasystem är väl egentligen mest hur pass brusiga bilder blir över iso 100 =)

Ofta brukar man behöva minst iso 800 för att komma någon vart på konserter skärpemässigt, speciellt från publikplats (tele?). På Kents konsert på stadion tidigare i sommar t.ex. fick jag tider kring 1/60 f/2.8 iso 800, och då var det ändå fortfarande lite just ute =)
 
Roxette lirade väl för 55000 människor i Santiago, Chile så helt okända kan de väl knappast vara.
Även om vi kanske sätter våra artister lite väl mycket i centrum och tror att de är stora så kan väl sägas att flera sålt bättre utomlands än i Sverige, tex Jennifer Brown, Meja, med flera som sålt bra i Japan. Till och med artister som sjungit på svenska har sålt bra där borta.
Så vi är ändå en musiknation men egentligen ska ju inte detta diskuteras i detta forum. Men nu kastade jag sten i glashus men jag kunde inte låta bli.
 
Manhattan skrev:
Per Gessle är absolut en droppe i Atlanten. I Europa må det vara några som känner igen honom men inte i övriga världen. Fråga någon i Nordamerika eller övriga Europa vem han är och 99,5% ser ut some ett frågetecken.

HaHa..det var minsann ett roligt uttalande. Med tanke på att Roxette har sålt omkring 50 miljoner plattor är de knappast okända för omvärlden. Jag kan hålla med om att det är många som skulle stå frågande om du bara nämner namnet "Per Gessle"..för det är ju inte så han har lanserats över världen. Rolling Stones är inte små, inte heller U2 och de förra pojkbandsidolerna Take That..men hur många kan räkna upp samtliga bandmedlemmar där!? Inte jag i alla fall..

Däremot är det ofta så att Roxette inte förknippas med Sverige..utan snarare är det många som har fått för sig att det är en engelsk grupp.

Var förresten på en konsert med Per Gessle ikväll. Det var riktigt bra som vanligt. Skriva låtar kan han..och i team med Clarence Öfwerman blir produktionerna ofta genialt poppiga.

När det gäller fotografering på konserter brukar det inte sällan vara okej.
 
Bara tillägga att 50 miljoner plattor gäller alltså album..räknar vi med singlar är det över 61 miljoner plattor sålda. Bara så att det blir rätt här..

Även om Nordamerika inte är/har varit det land där Roxette haft den största publiken har de ändå haft 4 listettor där (ABBA hade EN trots att de är en av världens mest framgångs- och inflytelserika grupper i musikhistorien). När Joyridevideon hade släppts kördes denna 12 gånger/dag på MTV USA. Inte illa för en droppe i Atlanten!

Andra kuriosa kan vara att "The Look" låg etta i USA, men även i 25 andra länder runt om i världen.

De har också haft 40 internationella hits.

Glöm för all del inte bort att Roxette faktiskt gjorde ledmotivet till filmen "Pretty Woman" (med Julia Roberts i huvudrollen). En ganska populär film kan man säga att den blev.

Sverige som musiknation är heller inget att räkna bort. Faktum är att Sverige är den tredje största nationen i världen (efter USA och Storbritannien) när det handlar om export av musik. Lägg därtill de producenter vi har/har haft som jobbar med ett flertal av de största artisterna idag..tex Britney Spears.

Jag säger inte att Roxette är megastjärnor..för det är det få som är. Däremot säger jag att de är/var världsartister av hyfsat hög rang på sin storhetstid. Det är bara att fråga sig vilka artister som idag säljer runt 8-10 miljoner plattor/album som ges ut. Lovar att de artisterna ni finner där är alla ganska välkända..

En liten avstickare från den grundläggande frågan i tråden var väl det här.. ;=)
 
Jonas,

Vi fortsätter väl att avvika mer från huvudfrågan......Det är väl klart att Roxette är stjärnor. Klart dom har gjort stora konserter runt hela världen. Jag har själv varit på flera av dom. Och både dom och Per Gessle är mycket bra. Faktum kvarstår att om du frågar en VANLIG person på gatan i USA eller varsomhelst i Sydamerika så har dom inte en aning om Roxette eller Per Gessle. Det vet jag av egen erfarenhet. Har du varit i Sydamerika och prat med folk som verkligen bor där? Kan kanske påpeka att i många av Sydamerikas länder lever mellan 50 och 80 precoent av befolkningen i total fattigdom. Tror du att det är dessa som går på konserter som kostar 100 USD styck? Dom flesta i USA vet inte om Europa är ett land eller en kontinent och dom vet inte skillnaden mellan Sverige och Schweitz. Har du varit i Missouri, Arkansas, Iowa, Kansas, Nebraska etc och pratat med folk där Tror du att dom har bra koll på läget?
I NYC där jag bott länge är det fler som känner till Roxette men i övriga landet är det helt olika.

Den här tråden började ju med foto förbud och vi har ju kommit bort lite från det. Verkar som om vakterna inte bryr sig om man tar med sin EOS D60 och ett 400 L. Så passa på att foto så mycket det går ni som går på konserten.
 
Manhattan skrev:
Jonas,

Faktum kvarstår att om du frågar en VANLIG person på gatan i USA eller varsomhelst i Sydamerika så har dom inte en aning om Roxette eller Per Gessle. Det vet jag av egen erfarenhet. Har du varit i Sydamerika och prat med folk som verkligen bor där? Kan kanske påpeka att i många av Sydamerikas länder lever mellan 50 och 80 precoent av befolkningen i total fattigdom. Tror du att det är dessa som går på konserter som kostar 100 USD styck?

Du har säkert inte fel i ditt iaktagande. Men det beror ju inte på Roxette som fenomen..utan gäller rimligtvis även många andra världsartister.

Vad krävs egentligen för att bli mer än en "droppe i Atlanten" som artist enligt dig?
 
Ett namn som många känner igen. T.ex. Bon Jovi, Kiss, U2, Stones, Shakira, Britney, Aquilera, Timberlake, Pink, Springsteen, Santana, Madonna, Sheryl Crow, Robbie Williams, Backstreet Boys, etc. Och det finns många många fler exempel. Du kan gå till dom konstigaste ställen där man knappt har telefon och folk vet vilka dessa band/personer är. Många säljer säkert mindre skivor än Roxette. Gemensamt är att väldigt många känner igen dom äver hela världen. Dom är ofta sämre än Roxette/Gessle men folk känner ändå igen namnet.

Lycka till att ta in en kamera på någon av dessa konserter om du inte gömmer den väl eller hittar en vakt som sover. Tror att vi har tjafsat nog om detta nu. Ni som går på konserten med Gessle blir nog mycket nöjda och kan ta med er hur många kameror ni vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.