Annons

Tops till sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersP69

Aktiv medlem
Har fått damm på min sensor och undrar om man kan använda en tops just där dammet sitter, typ bara dutta bort det eller vad tror ni.
Har ni något annat bra tips
 
Tops skulle jag aldrig rekommendera. En metod jag använt är dammsugaren. Man sätter kameran i spegellås eller använder bulb och suger på ett lagomt långt avstånd från huset, för mig har det alltid funkat iallafall.
 
Jag använder spatel med ultramjuk och kliniskt ren duk. På det tar jag 2 till 3 droppar Eclipse rengöringsvätska för optisk utrustning.
 
Eveningstar skrev:
Inte jag heller, men som tur så sitter det en fet glasskiva framför sensorn så det är bara köra på med tops!

den "feta glasskivan" är ett specialglas som dels fungerar som UV- och IR-filter, och dels som "anti alias"-filter.

Den är inte gratis att byta, så "det är bara att köra på med tops" är inget smart tips...
 
man måste ställa kameran på sensorrengöring eller? så man kommer åt sensorn för det är ju inte spegeln man ska "putsa" på eller
 
Du måste ställa in den på sensorrengöring, japp.

Spegeln ska du inte röra, nej.
 
när blåsning med ren högtrycksluft inte längre räckte köpte jag också pec-pads + metanol, men vissa envisa fläcka ville bara inte försvinna, så det blev tops till slut. jag drog t.o.m. fram och tillbaka topsen ett par ggr eftersom jag var så förbannad, och det blev tack o lov inga repor på glaset. jag är inte säker på att jag vågar göra om det dock.
 
när jag hade min praktik på Hallands Nyheter så frågade jag hur de gjorde, de brukade köra med tops och väta den på ngn sorts "våtservett" de köpte på apoteket som var till för att göra rent sår med, det funkade utmärkt på deras canon eos 1d sensorer.... jag har inte namnet på "våtservetten" här....
de körde på bulb och duttade försiktigt bort dammet. de sa att det kan vara lurigt med högtrycksluft eftersom det kan spruta in vatten eller annan vätska, inte så kul...
 
själv tillhör jag den nyfrälsta skaran som kör med penslar från www.visibledust.com
Det funkar perfekt och det känns mycket säkrare än att hålla på med pec-pads och eclipse, vilket jag gjorde tidigare. Risken att repa anti-aliasing filtret känns minimal med penseln, tops skulle jag nog inte gärna försöka med men tar man det oerhört försiktigt går det kanske...
 
sagan skrev:
Jag har använt de grejerna på en rad olika kamerahus (300D, 10D, 20D, 1D, 1Ds, D70, D100)...det fungerar utmärkt *lovar*.

Du Kim, behöver man den där vätskan som finns på zebramedia? Har beställt penslar men jag struntade i vätskan som fanns där.
 
Foto-Rickard skrev:
Men skit :(

Jaja, behöver egentligen inte riktigt rengöra nu... så jag snålar med en beställning av vätskan där tills jag verkligen måste.
Jag köpte Digipad från Zebramedia + Isopropylalkohol från Apoteket, funkar utmärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.