Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasPlz

Medlem
jag har nu planer på att köpa ett tokina objektiv (Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Nikon AF-D)
och fundera nu över,
är det något att ha eller är det bara skit?

jag hoppas att det finns någon där som har lite erfarenheter utav detta märket.

tack på förhand// Mattias.

Om du nu ska köpa en vidvinkelzoom till din digitala Nikonkamera, föreslår jag att du istället tittar på Tokinas 12-24/4. Jag har den själv. Kanonbra!

mvh

Bengt C

gladers skrev:
Om du nu ska köpa en vidvinkelzoom till din digitala Nikonkamera, föreslår jag att du istället tittar på Tokinas 12-24/4. Jag har den själv. Kanonbra!

mvh

Bengt C

Hej Bengt!

ser ju kanon ut, men det är så att jag har inte så mycket pengar, och jag är i stort behov utav ett nytt objektiv.

Tokinas 19-35 är det mest prisvärda objektivet på marknaden, slår dom flesta kitgluggarna med råge, och har en byggkvalitet (metall) som slår många betydligt dyrare objektiv.

Tokina är lyxvarianten av tredjepartstillverkarna.

Med andra ord, köp... du kommer inte ångra dig.

/kent

Tokina 19-35 är ett av de skarpaste, billigaste och bäst byggda (för priset) objektiv jag haft eller provat. Enda nackdelen är att fokusringen roterar vid AF, så man måste hålla fingrarna borta från den, men det lär man sig snabbt. Jag köpte mitt för en tusenlapp begagnat, men sålde det för att omfånget och ljusstyrkan inte passade mina behov.
Om jag minns rätt så ger det en del kromatisk aberration, vilket många Tokinaobjektiv verkar lida av. Dock är det inte så farligt att det stör.

Makten skrev:
Tokina 19-35 är ett av de skarpaste, billigaste och bäst byggda (för priset) objektiv jag haft eller provat. Enda nackdelen är att fokusringen roterar vid AF, så man måste hålla fingrarna borta från den, men det lär man sig snabbt. Jag köpte mitt för en tusenlapp begagnat, men sålde det för att omfånget och ljusstyrkan inte passade mina behov.
Om jag minns rätt så ger det en del kromatisk aberration, vilket många Tokinaobjektiv verkar lida av. Dock är det inte så farligt att det stör.

tack för svaret Martin
okej, men då får det bli ett sådant! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar