Annons

Tokina 16-50 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tillgång till lite shopping i Tokyo, och undrar hur man ska tolka priserna på Yodobashis hemsida:
Babelfish säger om t.ex. Tokina 12-24:
Special price: XXYEN 69,800
32% pulling (including tax)
It is consumer tax sum total indication
At present in the midst of 10% point restoration!
Price: XXYEN 102,900
1 ten thousand Yen or more (including tax) with purchase delivery fee no charge!
32% pulling = rabatt som gäller när då?
Om man knallar in i butiken och langar upp plånboken - kostar det 69,800 eller 102,900? Eller ngt helt annat?
Hur är det med skatt o.s.v?

Egentligen är det 16-50 jag är intresserad av, men det har inte kommit upp än.

Tack för hjälpen //erik
 
Såg att cyberphoto prissatt pentax 16-50/2,8 till 7850 kr, hoppas inte att det blir nåt liknande för tokinas variant, då "pentax samarbetar med tokina", vad nu det betyder. Samma objektiv i olika skal?
 
Pentax objektiv ska bl.a. vara vädertätat. Och jag tror att de har olika antireflexbehandling.

Om man jämför med Pentax/Tokina 50-135/2.8 som släpps nu i samma veva så tar Cyberphoto 8995 för Pentaxen och 5785 för Tokinan.

Kan vara en fingervisning?
 
nosferatu skrev:
Jag har tillgång till lite shopping i Tokyo, och undrar hur man ska tolka priserna på Yodobashis hemsida:

32% pulling = rabatt som gäller när då?
Om man knallar in i butiken och langar upp plånboken - kostar det 69,800 eller 102,900? Eller ngt helt annat?
Hur är det med skatt o.s.v?

Egentligen är det 16-50 jag är intresserad av, men det har inte kommit upp än.

Tack för hjälpen //erik

特価:¥69,800 (税込) 26%引 定価:¥94,500
消費税総額表示です
返品不可

Ser det inte ut som det är lite extrapris på Tokinan? Om man handlar för mer än ett visst belopp går det att få skattefritt, man måste säga till om det då och ha passet med sig om jag minns rätt. Har för mig att beloppet är runt 1000 kr och skatten kanske 10 % .
 
Ah, tack så mycket, kan vara bra att veta.
Och hinner inte 16-50 komma ut i tid så skulle inte ett macro vara helt malplacé heller :)
 
Lorryquai skrev:
20e mars är förbi. När släpps skiten?

Börjar bli otålig här.

//Lorryquai

Skiten är släppt! (I Japan) Yodobashi tar 79800 yen vilket är ungefär 4700 kr.
http://babelfish.altavista.com/babe.../www.yodobashi.com/enjoy/more/i/67171525.html

Jämför med Pentaxversionen som säljs där för 126000 yen, vilket är ca 7500 kr. Cyberphoto har prissatt Pentaxversionen, 7850 kr, så gissningsvis hamnar Tokinat på lite under 5000 kr här i Sverige.

Frågan är väl mest hur lång tid det tar för Cyberphoto att få hem objektivet. Finns det några andra svenska butiker (eller i övriga europa också för den delen) som kommer sälja 16-50?

Här är några testbilder som en japan tagit med 16-50 på en D200 i en fotobutik:
http://blog.so-net.ne.jp/mitsunari/2007-03-20-1

Borde finnas fler bilder tagna av ivriga japaner tycker jag. Om någon hittar någonting, lägg gärna in en länk.
 
WOW!

Där ser man, då borde en svensk release vara på gång snarast tycker man.

Eller vågar man beställa hem från japan?

Tusen tack för länken Tommy!

//Lorryquai
 
Ingen som har hört något nytt angående 16-50an?
Är i valet och kvalet om jag skulle investera i en Nikon 17-55a eller om Tokinan kan vara värd att vänta på.
 
På deras hemsida står det idag "Lanseras Juli 2007".

Jag är ganska sugen på att se vad den ger, funderar på att skaffa en sådan om den är bra. Den får då ersätta 20/1.8 + 28-75/2.8.

Konstigt att det skall ta så lång tid att få den till Europa om den finns i Japan redan.
 
Vem orkar vänta till juli?

Någon som vet hur det ser ut med USA? Jag tycker den borde släppas där snart. Är skillnaden stor i pris om man beställer från Japan i jämförelse med USA?

En sak som är säker är att den kommer vara på tok(ina) för dyr gentemot de två länderna i fråga när den släpps här.

Så det är lika bra att slå till. Att det tagit så lång tid för objektivet att bli släppt får man hoppas beror på produktutveckling, vilket inte leder till en gris i en säck...
 
Om det är en gris eller inte vet vi ju inte riktigt ännu eftersom den fortfarande ligger i sin säck :) Jag väntar på Pentaxvarianten, men som omväxling så tänkte jag inte vara först denna gången. Jag har objektiv så jag klara mig. Kan vara skönt att höra lite rapporter och se lite bilder först. Men visst vill jag ha vattentäta objektiv, om de bara är tillräckligt vassa optiskt. Behöver inte vara superskarpa, bara de levererar superba bilder som Pentax övriga *-objektiv gjort och gör.
 
någon som har tips på bra butiker som man kan beställa ifrån i japan då? som är seriösa och skickar grejjerna, samt har en webbsida som man kan beställa ifrån..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.